תחקיר מות החטופים: "שהו עם בכיר חמאס במנהרה"

מדובר בהערכה בסבירות גבוהה נוכח כלל הנתונים, אך לא ניתן לקבוע בוודאות את נסיבות מותם • מהתחקיר עולה כי שלושת החטופים הוחזקו במתחם המנהרות ממנו פעל ע׳נדור, המרחב לא הוגדר כאזור שבו יש חשד לנוכחות חטופים • אימו של ניק בייזר ז"ל ל"ישראל היום": "המודיעין מתגאה בעצמו כל כך, אבל ברגע האמת לא ידעו על שלושה חטופים"

החטופים שהו במנהרה עם בכיר חמאס. צילום: באדיבות המשפחות

מות החטופים רון שרמן, ניק בייזר ואליה טולדנו ז"ל: לאחר שהמשפחות עודכנו כי יקירהם נהרגו כתוצאה מתקיפת כוחותינו, דובר צה"ל מפרסם את התחקיר המלא על נסיבות מותם, ממנו עולה הערכה כי יש סבירות גבוהה שנהרגו כתוצאה מתקיפות לוואי של חיל האוויר במהלך חיסולו של בכיר חמאס, אחמד ענדור בזמן ששהו במתחם המנהרות ממנו פעל. היה מפקד החטיבה הצפונית של הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם.

הלוויתו של סמל רון שרמן ז"ל, צילום: ללא קרדיט

יתרה מכך, היה מידע שהצביע על מיקומם במקום אחר, ולכן המרחב לא הוגדר כאזור שבו יש חשד לנוכחות חטופים. גופותיהם חולצו מהמנהרה שבה שהה ע׳נדור ב-14 בדצמבר, בעקבות מידע מודיעיני והם הובאו לקבורה בישראל. 

עוד הבהירו בצה"ל כי לאורך כל המלחמה, צה"ל לא תוקף במרחבים בהם יש אינדיקציות או חשד להמצאות חטופים ומופעל מנגנון של מפקדת השבויים והנעדרים באגף המודיעין, שמטרתו לוודא שהפעולות ההתקפיות אינן פוגעות בחטופים ככל הניתן, ומשקיע מאמצים גדולים בהבאת מידע אודות החטופים. 

"המודיעין מתגאה בעצמו כל כך, אבל ברגע האמת לא ידעו על שלושה חטופים" הלוויתו של ניק בייזר ז"ל, צילום: ללא

היום הציגו לנו את תחקיר צה"ל, ואמרו לנו שניק נהרג בעקבות הפצצות של חיל האוויר", מספרת בשיחה עם "ישראל היום" קטיה בייזר, אמו של ניק בייזר. "מצד אחד הם לקחו אחריות, מצד שני הייתה גם הסרת אחריות בגלל חוסר ידיעה. המודיעין מתגאה בעצמו כל כך, אבל ברגע האמת לא ידעו על שלושה חטופים, ולא יודעים לאן יורים. מרגע החטיפה, עד אותה הפצצה לא קיבלנו שום מידע".

לאחר שהגיעה ההודעה על מותם של החטופים בינואר, משפחות החטופים שנהרגו דרשו תשובות לנסיבות מותם. תוצאות הבדיקות שנערכו הגיעו במאי ומהן עלה כי שלושת החטופים נהרגו מתקיפת צה"ל. עם זאת, הממצאים פורסמו היום.

אליה טולדנו, צילום: באדיבות המשפחה

מאותו מרחב אשר ממנו חולצו שלושת החטופים ז"ל, חולצו גם גופותיהם של עדן זכריה ורס״ב זיו דדו ז"ל שנרצחו על ידי חמאס בשבעה באוקטובר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר