צפת הפכה ליעד המרכזי של תקיפות חיזבאללה: "העיר בקריסה"

"אסור לנו להתרגל למצב הזה", טוען ראש העיר יוסי קקון בשעה שצפת סובלת מ-50 רקטות שנורו אליה בסוף השבוע האחרון • "השגרה שלנו כאן היא חירום, אנחנו במצב לא טוב ומישהו חייב לתת על זה את הדעת"

פינוי פצועים אחרי נפילת רקטות בצפת (פברואר). צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

חמישים רקטות ששוגרו לעיר צפת בסוף השבוע גורמות לתיסכול גדול בעיר שהפכה ליעד עיקרי של החיזבאללה בימים האחרונים. רבות מהדירות בעיר ללא ממוגנות. העיר שנמצאת על הכוונת מנסה להמשיך לייצר שגרת חיים. ראש העיר, יוסי קקון, "השגרה שלנו כאן היא חירום. אנחנו במצב לא טוב. העיר נמצאת בקריסה, מישהו חייב לתת על זה את הדעת. יש אצלנו הכי הרבה אתרים אסטרטגיים. הממשלה חייבת לקבל החלטה". צפת לא מוגדרת כקו העימות והקשר עם גורמי הביטחון מסתכם בנציג פיקוד העורף שנמצא בעיר. למרות שבסיס פיקוד הצפון ממוקם בעיר, הקשר עם גורמי הפיקוד רופף.

יירוטים בצפת, צילום: ללא קרדיט

"אסור לנו להתרגל למצב הזה", מלין קקון, "הפגיעה בכלכלה בעיר גדולה. אני עובד בימים אלו לקבל פיצוי לעסקים. עסקי התיירות נחשבים ל-12 אחוז מהעסקים, וקיבלו פיצוי. שאר העסקים קיבלו פיצוי על חלק מהחודשים. אין לבעלי העסקים מענה".

הלימודים בצפת החלו הבוקר כבשגרה אחרי סוף שבוע של ירי נרחב לעיר. בעוד ביישובים באזור הוחלט מחשש לירי לפתוח את בתי הספר בשעה מאוחרת. קקון שמרבית בתי הספר והגנים בעירו לא ממוגנים קיבל החלטה לשמור על שגרה. "שנה לא עשינו אירועי תרבות. יש התלבטות על פתיחה של הבריכות בקיץ. בסוף צריך לחשוב מה הסיכוי לפגיעה בגוף של ילד שיילך לבית ספר לעומת הפגיעה בנפש של ילד שלא יילך ללימודים. יש אצלנו עשרות בתי ספר לא ממוגנים. גם הילדים שלי לומדים במוסדות ללא מיגון. אני מבין משפחות שלא שולחות את הילדים הבוקר אחרי סוף שבוע כזה".

ראש עיריית צפת יוסי קקון, צילום: אורן בן חקון

"אני רואה את התסכול של התושבים ובצדק. משפחה שגרה עם חמישה ילדים בבית ללא מיגון ונכנסת לחדר פנימי בתקווה שלא תהיה פגיעה בבית. ולשחק בגני משחקים. אי אפשר ללכת לסופר ולחשוב איפה המרחב המוגן כאן", אומר קקון ומצפה מהממשלה לפעול, "אני לא מתערב בתוכניות הצבאיות. אני מצפה מהמדינה להחזיר את הביטחון, אם צריך לתקוף שיתקפו. אם צריך הסכם שיגיעו להסכם. אנחנו לא מקבלים מענקים. שיכירו במצב שלנו ויממנו פסיכולוגים ועובדים סוציאלים ושירות לתושבים. אנחנו כבר כמעט שנה באירוע הזה. ולא שומעים עלינו. בחמישי בלילה התקשר אלי אורח ואמר שהוא חושש לבוא כי אבא שלו ישמע בחדשות על המטח שהיה לעיר. אמרתי לו אל תדאג הוא לא ישמע כלום. לא מדווחים עלינו בחדשות. טיל אחד בתל אביב וכולם מדברים עליו. מתסכל שאלינו לא מתייחסים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר