יש להפחית את הבלבול ואי הוודאות: הבהרת יעדי המדינה היא צורך חיוני

לנוכח המציאות הדינאמית וריבוי האתגרים, על הממשלה לשוב ולהבהיר את יעדיה ואת התכנית הכללית להשגתם ולדווח על ההתקדמות בכך • זוהי תמונת המציאות אליה יש לשאוף בטווח של השנה הקרובה

במערכת הביטחון הגבירו את שיתוף הפעולה  עם פיקוד מרכז של הצבא האמריקני. חץ 3. צילום: משרד הביטחון

לאן פנינו. נדמה כי שאלה זו מעסיקה בימים אלה את אזרחי ישראל, יותר מכל עניין אחר. מלחמת ההתשה המתמשכת עם חיזבאללה כשתושבי הצפון מחוץ לבתיהם, יחד עם השגרה הביטחונית המתבססת ברצועת-עזה ואי-ההתקדמות בסוגיית החטופים, יוצרים רושם של סטגנציה ודשדוש. ההסלמה ביו"ש, במעורבותה העקיפה של איראן וכשהנהגת חמאס דוחפת לחידוש פיגועי ההתאבדות, מעלה את מפלס המתח ואת הקשב לזירה הזו.

הרמטכ״ל בג׳נין: ״לא ניתן לטרור באיו״ש להרים את הראש״ \\ דובר צה"ל

הגבול המזרחי לא שקט וסכנת הפלישה השיעית לירדן לא פחתה. דוברי המשטר בטהרן ממשיכים להבטיח נקמה על חיסול אסמאעיל הניה ומן העבר השני -מנהיג החות’ים בתימן שב ומתחייב להגיב קשות על התקיפה הישראלית בנמל חודידה. במגרש הבינלאומי -התובע בהאג ממשיך ללחוץ להוצאת צווי מעצר לצמרת הישראלית.

הזירה המדינית מאטה קצב ועוברת בהדרגה למצב המתנה לבחירות באמריקה. מתחת לפני השטח, נמשכים ניסיונות התיווך לחידוש המגעים בין ארה"ב לאיראן בנושא הגרעין ובמישור הגלוי נמשכים הלחצים לקידום "עסקה" ברצועת-עזה. אם לא די בכל אלה, גוברת הדאגה מהשפעותיה של המלחמה על הכלכלה, מהקצנת השיח בין חלקי החברה ומהקיטוב הפנימי.

על רקע זה, הבהרת יעדי הממשלה, "הרעיון המסדר" להשגתם ודיווח (כללי) על ההתקדמות בכך, הם בגדר צורך חיוני, כדי לכוון ולדייק את פעילות המערכות השלטוניות כל אחת בתחומה, לרתום את הציבור או למצער להפחית את הבלבול ואי הודאות, במציאות הדינאמית, לנוכח המספר הגדול של האתגרים וזירות הפעולה ולאור המתחים וזיקות הגומלין שביניהם.

התקיפה בנמל חודיידה, צילום: AFP

היכולת להשגת היעדים תלויה בממשל האמריקני

תמונת המציאות שאליה יש לשאוף בטווח של שנה, אמורה לכלול את המרכיבים הבאים:

רצועת-עזה: מפורזת צבאית, תחת שליטה ביטחונית ישראלית, ללא יכולות שלטוניות ואירגוניות של חמאס ולאחר השבת החטופים (מוקדם ככל האפשר).  "תכנית האלופים" היא דרך אחת , ולא יחידה, שעשויה להתמודד עם המתח הקיים בין החתירה למיטוט חמאס לבין הרצון להשיב את החטופים בהקדם. מוצע לדרג המדיני לאמצה או לגבש חלופה אחרת שתשיג אפקט זהה.

יהודה ושומרון: לאחר טיפול שורש לפירוק מעוזי הטרור, ריסוק העוצמה האירגונית והכלכלית של חמאס, חיזוק ההגנה על מרחב-התפר, ומיצוי מנופי הלחץ על הרש"פ בעניין עידוד טרור ופעילות לעומתית לישראל.

החזית הצפונית: הוצאת חיזבאללה מחוץ לטווח האיום הישיר על יישובי הצפון והחזרת התושבים לבתיהם בבטחה.

איראן : בעיצומה של מערכה בין-לאומית מדינית-ביטחונית וכלכלית להסגתה מהגרעין הצבאי ולפירוק טבעת האש שבנתה סביב ישראל.

יש להרחיב את הנורמליזציה. יורש העצר של סעודיה, צילום: רויטרס

הרחבת הסכמי הנורמליזציה בין ישראל למדינות באזור ומחוצה לו וגיבוש קואליציה אזורית מעמדת עוצמה ולאחר ניצחון.

ישראל: בתהליך יישום של תכנית לאומית להתעצמות חסרת תקדים בכל התחומים והממדים, תוך רתימה של כל הכוחות לשיכוך המתחים הפנימיים ולהגברת הלכידות וההסכמה.

היכולת להשיג את היעדים הללו, לפחות את חלקם, תלויה במידה לא מבוטלת במדיניותו של הממשל האמריקני. האמת ניתנה להיאמר: חלק מהדברים שנשמעו השבוע מצד המתמודדים על כס הנשיאות, צורמים לאוזן הישראלית ומחדדים גם את האתגר המונח לפתחו של הדרג המדיני בחיזוק התיאום והשותפות האסטרטגית עם בת בריתנו שמעבר לים, ובהבהרת נכסיותה של ישראל לארה"ב. במסגרת זו נכון להבהיר: ישראל לא תתפשר על השגת מטרותיה בעזה ובצפון. קיומה מחייב מאבק עיקש שהיא נכונה לו. הוא לא נתון בסימן שאלה. כי נצח ישראל לא ישקר.  

הכותב מכהן כראש מכון משגב לביטחון לאומי ולאסטרטגיה ציונית

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר