80% מהמנהרות בפילדלפי הושמדו ו-2,000 מחבלים חוסלו: כך פירק צה"ל את חטיבת רפיח

בצה״ל אומרים שאם יקבלו פקודה מהדרג המדיני הם יכולים להשמיד את המנהרות שנותרו באזור בפילדלפי בתוך 48 שעות • וגם: שיטת הפעולה שהכריעה את המחבלים ברפיח

הלוחמים ברפיח. צילום: דובר צה"ל

את סא"ל משגב, מג"ד 601 מחטיבה 401, פגשנו בתל סולטן, בפתח פיר המנהרה שבה גופותיהם של ששת החטופים. "התחושה מעורבת", הוא אומר. "כל כך הרבה חודשים שאנחנו כמהים להגיע לחטופים. לא תכננו, לא נערכנו לזה. באנו לפה אחרי חטיבת רפיח, ובכל זאת היינו כפסע מלחלץ את החטופים והתחושה קשה".

כך הוכרעה חטיבת רפיח | אבי כהן

לדבריו, לאחר כחודש של מבצע אוגדתי, "הכנענו לגמרי את חטיבת רפיח ואת הגדוד, פגענו במג"ד, חיסלנו את מפקדי הפלוגות והשמדנו את כל התשתיות שלהם, גם בעל-הקרקע וגם בתת-הקרקע. אנחנו פה חודשים רבים, רחוקים מהבית, מהמשפחות, גם כדי להביא את החטופים. זו אחת מהמשימות, ועדיין נמשיך לעשות, נמשיך לתמרן, נמשיך להכריע גדודים וחטיבות של חמאס ככל שנדרש, ולהביא את החטופים. בכל מקום ובכל זמן".

בצבא אומרים שאם רק יקבלו הוראה מהדרג המדיני, הם יכולים לפוצץ את המנהרות שנותרו באזור בתוך 48 שעות ולצאת מפילדלפי, לאחר שאוגדה 162 הצליחה להכריע את חטיבת רפיח. עובדה: את ציר פילדלפי, שאורכו 14 ק"מ, כבשה האוגדה בתוך ארבע שעות בלבד.

ההרס ברפיח, צילום: אבי כהן

רובעים שלמים ממולכדים

כוחות האוגדה, שפועלים זה כשלושה חודשים במרחב רפיח, חיסלו עד כה יותר מ-2,000 מחבלים והשמידו כ-13 ק"מ של תוואי תת-קרקעי. בד בבד, צוותי הקרב החטיבתיים של הנח"ל, גבעתי, 401, יחידת יהל"ם ושייטת 13 נלחמים בשבועות האחרונים בשכונת תל סולטאן וכבר חיסלו יותר מ-250 מחבלים - ובהם מפקד גדוד תל סולטאן ומרבית שרשרת הפיקוד של הגדוד – והשמידו 80% מהתוואים התת-קרקעיים שאותרו בסמוך ומתחת לפילדלפי.

חיילי צה"ל ברצועה, צילום: דובר צה"ל

בסיור שערכנו היום (חמישי) באזור פילדלפי, מצאנו שרפיח הרוסה לגמרי. בעוד במקומות אחרים ברצועה פגשו הלוחמים בתים ממולכדים, הקרבה לגבול המצרי והזמן הממושך שהיה לחטיבת רפיח להיערך להגעת צה"ל גרמו לכך שהלוחמים מצאו כאן רובעים שלמים ממולכדים. במקרה מסוים גילו 40 בתים ממולכדים. על פי הערכות, חמאס כפה על התושבים להפוך את הבתים למתחמי לחימה לפני שברחו משם.

בצה"ל הצליחו להונות את חמאס, שהתארגן תשעה חודשים לפלישה מכיוון צפון-מזרח אל העיר וריכז לאורך פילדלפי מאות משגרים כדי להמטיר גשם של טילים לאזור המרכז. ארגון הטרור התכוון גם למלכד את הציר ואזורים נוספים, אך חטיבת השריון 401 ביצעה איגוף אחורי והפתיעה את אנשי חמאס.

הפשיטה הובילה לכמה הישגים דרמטיים: שלילת יכולת שיגור למרכז הארץ וכן פגיעה בכוחות המתמרנים תוך פגיעה בקו ההגנה של חמאס, השתלטות על ציר פילדלפי וניתוק חמאס מהעולם החיצון, וכמובן סיכול התוכנית הזדונית לרישות הציר במאות מטענים והפיכתו לשדה קטל נגד כוחותינו.

תא"ל איציק כהן, מפקד אוגדה 162, אומר לנו כי "המשימה של האוגדה היתה הכרעת חטיבת רפיח, והיא הוכרעה. הושמדו בה ארבעה הגדודים והשלמנו שליטה מבצעית מלאה בכל המרחב האורבני. אנחנו נמצאים עכשיו ממש סמוך לשכונות ברזיל ו-npk, וממשיכים לפעול בתוך המרחב הבנוי - לאתר תשתיות ולפגוע בהן".

לדבריו, "בשלושת החודשים האחרונים פעלנו במאמץ הנדסי מורכב כדי לאתר את יעדי התת-קרקע הסמוכים. בפילדלפי איתרנו כ-200 יעדים, את מרביתם השמדנו, ואנו פועלים בשאר היעדים. יש בסך הכל תשעה יעדי תת-קרקע שחוצים למצרים ומוקרסים. הם לא שמישים ולא פעילים".

ההערכות הן שחמאס בנה, מתחת לאדמה ולאפו של צה"ל, תעשייה כבדה של נשק וככל שזו גדלה פחתו הברחות הנשק. בביקורנו הגענו גם למנהרה שבה ניתן היה להעביר כלי רכב למצרים, וגם בה התברר שהמצרים הקריסו את הכניסה אליה.

"שקית זק"א כעדות אילמת"

אפשרות למציאת חטופים עד כה היתה נמוכה עד בינונית. את פרחאן אלקאדי גילו הכוחות די באקראי, כשהגיעו לדלת הדף שנפתחה לפתע ומאחוריה יצא החטוף כשידיו מורמות מעלה. המקרה השני, כשהגיעו לפיר המנהרה שבה נמצאו ששת החטופים שנרצחו שתי יממות קודם, היה טרגי בהרבה.

אזור גילוי גופות ששת החטופים, צילום: אבי כהן

למראה המקום שבו נמצאו הגופות, קשה להאמין כיצד הכוחות מצאו אותן. על הקירות החיצוניים מעל הפיר עדיין נראים ציורי הילדים. על הארץ מונחת שקית של זק"א כעדות אילמת לדרמה שהתרחשה כאן רק לפני כשבועיים, ובראש עולות מילות שירו של יענקל'ה רוטבליט: "איש אותנו לא ישיב מבור תחתית אפל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר