שליח של ההורים, של צה"ל, של המדינה: אל"מ גולן ואך - פרופיל

ואך היה בזירות אסון רבות העולם - בטורקיה, בפיליפינים, בהאיטי, במקסיקו • את הניסיון שצבר שם הביא לשדה הקרב ברצועה • את שירותו הצבאי התחיל בפנימייה צבאית, התגייס לצנחנים, שירת ב-890 והוביל לחימה בדרום לבנון • בראיון ל"ישראל השבוע" אמר: "המלחמה בעזה - כי אנחנו אוהבי אדם וחפצי חיים"

אל"מ (במיל') גולן ואך. צילום: יהושע יוסף

אלוף משנה במיל' גולן ואך נפצע הבוקר (שלישי) כשפיר מנהרה קרס עליו במהלך פעילות מבצעית לחקר והשמדת תת-קרקע במרכז הרצועה, סמוך לציר נצרים. הוא חולץ מהפיר ופונה במצב יציב להמשך טיפול רפואי בבית חולים.

אל"מ גולן ואך בטורקיה, צילום: אי.אף.פי

אל"מ גולן ואך, בן 50, נולד כבן שלישי במשפחה ברוכת ילדים בת 11 נפשות. אביו, שלום (75), יליד בלגיה ובן לניצולי שואה, מנהל עמותה העוסקת בקליטת עלייה. אמו, ליאת (71), ילידת תוניסיה, עובדת כמטפלת זוגית. ואך גדל בקריית ארבע, ספג אהבה עמוקה למוזיקה וחווה ילדות עשירה בערכים ובדמויות משפיעות.

שירותו הצבאי החל בפנימייה הצבאית אור עציון. הוא התגייס לצנחנים, שירת בגדוד 890, ועבר מסלול פיקודי מרשים. ואך היה מפקד פלוגה בגדוד והוביל לחימה בדרום לבנון. בהמשך שימש כמפקד במגלן ובתפקידי פיקוד נוספים. את שירות הקבע סיים כראש מחלקת מיגון בפיקוד העורף בדרגת אלוף משנה.

אל"מ גולן ואך, צילום: יהושע יוסף

לאחר שחרורו מצה"ל, מונה ואך למפקד יחידת החילוץ וההצלה הארצית (יחצ"א), תפקיד בו הוא כיהן עד 2024. במסגרת זו, הוביל משלחות סיוע של פיקוד העורף לאזורי אסון ברחבי העולם, כולל האיטי, ברזיל, אלבניה וטורקיה.

במלחמת חרבות ברזל, ואך גויס מיד עם פרוץ הקרבות ב-7 באוקטובר. הוא הוביל את יחצ"א בפעולות חילוץ והצלה בעוטף עזה, ובהמשך נכנס לרצועת עזה עם כוחות צה"ל. שם, הוא ואנשיו סייעו בחילוץ לוחמים, טיפול בתשתיות הרוסות, והשמדת תשתיות טרור. אחיו, תת-אלוף יהודה ואך, משרת כמפקד אוגדה 252, הנלחמת כעת במרכז הרצועה.

אל"מ גולן ואך, צילום: ללא

לצד פעילותו הצבאית, ואך מעורב בתחום העלייה והקליטה, ופועל במסגרת ארגון "ישראלה" לקידום עלייה וקליטה של יהודי דרום אמריקה. במקביל, הוא מוזיקאי ומייסד הלהקה המשפחתית "משפחת ואך", ונחשב למלחין והמעבד של רוב שיריה. הלהקה הוציאה כ-80 שירים בשישה אלבומים. ואך נשוי להדר, עובדת סוציאלית, ואב לשבעה ילדים.

בחודש ינואר האחרון התראיין ואך ל"ישראל השבוע" ותיאר את פעילותו במלחמה: "בכל חילוץ מלווה אותי השאלה מה האמא מרגישה".  הראיון התקיים לאחר שלקח חלק בפעילות לחילוץ הנפגעים באסון קריסת המבנה במרכז הרצועה, שבו נפלו 21 לוחמים. 

אל"מ גולן ואך, צילום: יהושע יוסף

בראיון ואך שיתף תובנות מניסיונו במלחמה: "הצבא כולו פועל בתמרון, מתוך אמונה בצדקת הדרך, יוזמה ויצירתיות. צמחו פה צעירים שהם דור פלא, עם הרוח של דור מלחמת העצמאות".

על תפקידו בחילוץ חללים, אמר: "בנקודה הזו אני שליח של ההורים, של צה"ל, של המדינה." ואך גם התייחס לחשיבות הפעולה מול האויב: "אנחנו מסוגלים להיות אכזריים כלפי העזתים, כי אנחנו אוהבי אדם וחפצי חיים. מלחמה בהם זה לאהוב את האדם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר