קשה לצפייה: פורסם תיעוד מהמנהרה שבה הוחזקו ששת החטופים שנרצחו // דובר צה"ל

רצח ששת החטופים בשבי חמאס: לפחות שני מחבלים הוציאו אותם להורג, בקבוקי שתן אותרו במנהרה

דובר צה"ל יפרסם תיעוד מהמנהרה בשכונת תל סולטאן ברפיח בה אותרו גופות החטופים • אורך המנהרה, שכניסתה מוסתרת בחדר ילדים, הוא כ-130 מטרים עם דלת הדף נעולה שצה"ל עקר ממקומה • במקום נמצא ציוד המעיד על שהייה ממושכת וממצאים המצביעים על תת תזונה • בתוך כך, חוסלה שדרת הפיקוד של גדוד "תל סולטאן" בחמאס

[object Object]

דובר צה"ל יפרסם הערב (שלישי) תיעוד ממנהרה ברפיח בה אותרו גופות שישה חטופים ישראלים. הממצאים המזעזעים התגלו במהלך מבצע צבאי נרחב ברפיח, הנמשך זה יותר משלושה חודשים.

לצד בובות וציורי קיר בחצר ילדים: המנהרה בה אותרו גופות החטופים // דובר צה"ל

המנהרה, שאורכה נע בין 120-130 מטר, אותרה בשכונת תל סולטאן, המהווה מוקד מרכזי בפעילות חטיבת רפיח של חמאס. בתום תחקיר ראשוני בצה"ל, ועל בסיס בדיקות הזירה מתחת לאדמה וניתוח פתולוגי לגופות, עולה כי המנהרה שבה הוחזקו החטופים יצאה מתוך בית – שהפיר שהוביל אליה היה מתחת לרצפת חדר ילדים.

הכוחות היו צריכים לשבור את הרצפה כדי להגיע לפיר ומשם להתחקות אחר תוואי המנהרה בעומק של כ-20 מטרים, כאשר מניתוח המנהרה מתברר כי מדובר במנהרה למעבר בין גזרות לחימה תת-קרקעיות של חמאס. מהממצאים עולה עוד כי ככל הנראה שני מחבלים ירו למוות בשישה, בין יום חמישי לשישי ולאחר מכן יצאו דרך דלת הדף ונעלו אותה אחריהם.

במנהרה נמצאו סימני דם רבים, וכעת נבדק אם חלקם לצד ממצאי DNA נוספים שייכים לשני מחבלים שנהרגו באותו אזור בשתי היתקלויות נפרדות מספר ימים לאחר מכן. בצה"ל ציינו עוד כי הלחימה בגדוד תל אל-סולטן של חמאס נמשכת וכי מפקד גדוד חמאס בשכונה חוסל בשבועיים האחרונים על ידי צה"ל.

לצד בובות וציורי קיר בחצר ילדים: המנהרה בה אותרו גופות החטופים, צילום: דובר צה"ל

אותה דלת הדף מברזל, שהלוחמים עקרו יומיים לאחר מכן כאשר הגיעו, הייתה נעולה על החטופים בתקופת השבי במנהרה. לפי המזון היבש, מעט המים שהיו במנהרה, בקבוקי השתן ובור הספיגה ששימש את החטופים כשירותים, מעריכים בצבא שהחטופים הוחזקו שם מספר שבועות לכל הפחות, ולפני כן הועברו ממקום למקום, ייתכן שמאזור חאן יונס.

עדויות לשהייה ממושכת

מקורות צבאיים מדווחים כי בתוך המנהרה נמצאו עדויות לשהייה ממושכת, כולל מזרונים, מים, מזון יבש ונשק. ההערכות מצביעות על כך שהחטופים הוחזקו במקום לפחות שבוע-שבועיים בתנאי מחיה קשים ובתת-תזונה. 

השתלשלות האירועים הטרגית החלה ביום שלישי, כאשר חולץ בחיים החטוף פרחאן מאזור סמוך למנהרה. אולם ביום חמישי, ככל הנראה, אירע הגרוע מכל: הרש גולדברג-פולין ז"ל, עדן ירושלמי ז"ל, אורי דנינו ז"ל, אלמוג סרוסי ז"ל, כרמל גת ז"ל ואלכס לובנוב ז"ל נרצחו בידי מחזיקיהם.

פרחאן אל־קאדי עם שחרורו, צילום: דובר צה"ל

עוד עלה באשר לפרחאן כי המנהרה שבה הוחזק היית במרחק של כ-700 מטרים ממנהרת ששת החטופים אך בין שתי המנהרות היית חסימה הנדסית, שלא ברור עדיין אם נגרמה כתוצאה מפעילות של צה"ל באזור או מהקרסה מכוונת של פעילי חמאס.

ביום שישי אותר הפיר המוביל למנהרה, ובין שבת לראשון הוצאו ממנה הגופות. המרחק בין נקודת חילוצו של פרחאן למיקום הגופות עמד על כ-700 מטר, אם כי ייתכן שמתחת לאדמה המרחק קצר יותר.

צה"ל ממשיך בפעילותו במרחב

גורם צבאי בכיר הדגיש כי צה"ל פעל בזהירות רבה לאורך כל המבצע, אך לא היה בידיו מידע מודיעיני מדויק על מיקום החטופים. "אנו פועלים בדיוק מרבי בנסיבות המורכבות," ציין הגורם. כעת נבדקת האפשרות שמחבלים שחוסלו באזור היו מעורבים ברצח החטופים.

תיעוד פעילות הכוחות ברפיח, צילום: דובר צה"ל

במקביל לחשיפת הטרגדיה, דווח הבוקר על פעילות צה"ל נוספת ברצועה. על פי ההערכות, 19 מחבלים נהרגו באירוע זה, בעוד חמאס טוען למספר גבוה יותר של 40 הרוגים. טרם ידוע כמה מהם היו בכירים בארגון. צה"ל ממשיך בפעילותו במרחב רפיח, תוך איסוף מידע נוסף והפקת לקחים מהאירועים האחרונים. בימים הקרובים צפוי להתקיים תחקיר מקיף שיוצג לרמטכ"ל.

משפחות הנרצחים קיבלו אפשרות לצפות בתיעוד מהמנהרה, וחלק מהממצאים צפויים להיות מוצגים לציבור הערב. האירוע הטרגי מדגיש את המורכבות והאתגרים העצומים בלחימה בטרור התת-קרקעי ברצועת עזה.

לצד בובות וציורי קיר בחדר ילדים

מדובר צה"ל נמסר: "בפעילות משותפת של כוחות צה"ל ושב"כ, לוחמי חטיבה 401 זיהו באמצעות רחפנים מספר חוליות מחבלים, הכוחות הכווינו כלי טיס של חיל האוויר שחיסלו אותם. בתקיפה חוסל מפקד גדוד ׳תל סולטאן׳ מחמוד חמדאן ושלושה מפקדי פלוגות נוספים מהגדוד. בתקיפה ובתקיפות נוספות חוסלה שרשרת הפיקוד של גדוד ׳תל סולטאן׳ וכן, עשרות מחבלים נוספים מהגדוד".

לצד בובות וציורי קיר בחדר ילדים: המנהרה בה אותרו גופות החטופים, צילום: דובר צה"ל

עוד נמסר מצה"ל כי "מפקד גדוד ׳תל סולטאן׳ מחמוד חמדאן, לקח חלק משמעותי בתכנון הפשיטה לארץ ב-7 באוקטובר וקידם את תוכנית ההיערכות של חטיבת רפיח טרם כניסת כוחות צה״ל למרחב. בנוסף, יזם, הוביל ותכנן עשרות מתווי טרור נגד כוחות צה"ל ומדינת ישראל".

דובר צה"ל פרסם לאחרונה תיעוד מפיר המנהרה, שלדבריו הוחבא בחדר ילדים. בתיעוד ניתן לראות ליד הפיר בובות וציורי ילדים. בחמאס הודו שהוציאו להורג את ששת החטופים להורג, ובארגון הטרור אמרו כי הוציאו "הנחיות חדשות" למחבלים שמחזיקים בחטופים - אחרי "מבצע ארנון" בחודש יוני. 

"חובה לצאת לרחובות"

מטעם מטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר בעקבות פרסום התחקיר הראשוני והפרטים החדשים כי "בשעה 20:00 דו״צ יחשוף את התיעוד המחריד מתוך המנהרה בה שהו ששת החטופים ששרדו כמעט 11 חודשים תחת התעללות, רעב, בידוד, חוסר אוויר ופחד קיומי משתק. פחד שלמרבה הזוועה הפך למציאות".

גשר בגין בתל אביב, הערב, צילום: גדעון מרקוביץ

"כרמל גת, הירש גולדברג-פולין, אלכס לובנוב, אלמוג סרוסי, אורי דנינו ועדן ירושלמי סבלו עד נשמת אפם האחרונה. הם ביקשו שנציל אותם, הם התחננו על נפשם, שלא נפסיק להילחם עליהם ונכשלנו. נכשלנו להציל אותם. הם הוצאו להורג בדם קר".

"יש עוד 101 חטופים בעזה. הם שם, סובלים, רעבים, מותשים ומה שמחזיק אותם זו רק התקווה שנמשיך להילחם עליהם. על כולם, החיים לשיקום והחללים והנרצחים לקבורה בארצם. ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, מתעסק בספינים ומטרפד כל עסקה, אבל אנחנו, אזרחי ואזרחיות ישראל לא ניתן לזה לקרות. בואו, צאו לרחובות ותיאבקו איתנו, ביחד נזעק לעסקה עכשיו!"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו