הפיגוע במעבר אלנבי: התחקיר חשף מחדל - לגורמי הביטחון אין מידע על המגיעים למקום

התברר כי אין רשימה מוסדרת של נהגים ירדנים ופלשתינים שאמורים להגיע למעבר • מירי רגב, שאחראית על ביצוע התחקיר, צפויה להעלות את הנושא בפני הקבינט המדיני-ביטחוני בהקדם • היא דורשת לפעול לכך שפרטיהם של המגיעים למעבר יאושרו קודם להגעה על ידי שירות הביטחון הכללי

שוטרים בזירת הפיגוע במעבר אלנבי (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

חרף המתיחות העזה על הגבול המזרחי, בידי גורמי הביטחון לא הייתה רשימה מוסדרת של נהגים ירדנים ופלשתינים שאמורים להגיע למעבר אלנבי טרם הפיגוע, כך התברר היום (שני) מהתחקיר שביצעו שרת התחבורה מירי רגב ומנכ"ל רשות שדות התעופה אמנון כהן.

תיעוד: רגעי הפיגוע במעבר אלנבי

בשעות הבוקר אתמול, הגיע המחבל, מאהר ג'אזי, נהג משאית ירדנית, אל מסוף המטענים של מעבר אלנבי. כשהגיעו העובדים של המסוף למשאית, הוא שלף אקדח וירה בהם מטווח אפס. המאבטחים במעבר פעלו במהירות, חתרו למגע, וחיסלו את המחבל בתוך דקה וחצי בלבד מתחילת הפיגוע.

אלא שבתחקיר התברר כי מחדל גדול יותר אפשר למחבל להגיע למקום. לגורמי הביטחון, התברר, כלל אין מידע על האנשים שאמורים להגיע למעבר. כך, יכול כל אדם להגיע עד המעבר עצמו, כשהוא נושא כל סוג של ציוד, ורק לאחר מכן לעבור בידוק ביטחוני. לאחר הפיגוע עמלו חבלנים במשך שעות על בדיקת המשאית עד ששללו שהוא נושא מטעני חבלה, בין היתר כי לא ידעו מי האיש ומה הביא למעבר.

השרה רגב במהלך סיור בגשר אלנבי, צילום: .

רגב, שנחשפה לנושא במהלך התחקיר, דורשת כעת לפעול בהקדם על מנת לגבש רשימה מסודרת של הנהגים שמגיעים למקום ואת המטען שהם נושאים במשאיות, והיא צפויה להעלות את הנושא בפני הקבינט המדיני ביטחוני בהקדם. דרישתה היא לשנות את המצב באופן דחוף – ולפעול לכך שפרטיהם של הנהגים שמגיעים למעבר ורשימת המטענים שמגיעים אליו, יאושרו קודם להגעה על ידי שירות הביטחון הכללי.

בתחקיר עלה כי המאבטחים פעלו במהירות על מנת למנוע את המשך השתוללות המחבל. "אין ספק שפעילותם מוכיחה את כשירותם המבצעית ואת פעילותם", אמרה שרת התחבורה. עם זאת, התברר כי יש צורך לעבות את מערך האבטחה במקום באופן מהיר, על מנת לזהות איומים דומים – ולמנוע ממחבל להגיע למקום כשהוא חמוש.

המחבל והאקדח ששימש לפיגוע במעבר אלנבי, צילום: דובר צה"ל

בעקבות התחקיר הורתה רגב לרשות שדות התעופה להקים באופן מיידי יחידת כלבנים שיופעלו בכניסה למעבר. מדובר במעגל אבטחה נוסף, שבאמצעותו יתאפשר לזהות אמצעי לחימה טרם כניסת המשאיות למעבר. לא מדובר בהחלפה של כוחות כלשהן, אלא במעגל נוסף שיצטרף לטיפול של השב"כ לפני כניסת המשאיות לבידוק הביטחוני ולמעבר לישראל. גורמים בסביבת רגב אומרים שהיחידה תקום בהקדם האפשרי.

כוחות המשטרה בזירת הפיגוע במעבר אלנבי, צילום: אורן בן חקון

"במהלך הביקור קיבלתי סקירה על התנהלות יחידת האבטחה, בדגש על המאבטחים אשר ניטרלו את המחבל", אמרה רגב. לדבריה, "אין ספק כי המאבטחים בפעילותם המקצועית וחתירתם המהירה למגע הוכיחו כשירות גבוהה ובכך מנעו פיגוע בהיקף גדול יותר. ועל כך מגיעה להם מלוא הערכה". היא ציינה כי בעת הסיור "מסרתי את תנחומי למשפחותיהם של הנרצחים בפיגוע, יוחנן שחורי, יורי בירנבאום ואדריאן מרסלו פודסמסר, יהי זכרם ברוך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר