הפתרון "המושלם" של בכירי מערכת הביטחון: התרעה במקום קבלת אחריות

מסתבר שאלו שאחראים לביטחון של כולנו לא צריכים למגר את הטרור באמת • בישראל 2024 אם הם "מתריעים" ומשהו קרה אז "הם אמרו מראש" ואין באמת צורך לשלם על המעשים • ההפגנות נגד הממשלה הן לגיטימיות, אך חסר בהן אלמנט קריטי – דרישה מכל האחראים להתפטר

הם ממשיכים, כאילו כלום לא קרה, והכל בגלל שלקחו "אחריות" וקיבלו על עצמם את "האשמה". צילום: קובי גדעון/לע"מ

בכירי מערכת הביטחון והפוליטיקאים מצאו את הפתרון המושלם. הם מתריעים, מזהירים, מפחידים, וכך אם משהו קורה – אין צורך לקבל אחריות מלאה וללכת הביתה. זו המסקנה שעולה מהשנה האחרונה, ובפרט בחודשים האחרונים.

במערכת הביטחון גילו את הבעיה הגדולה – מדיניות בן גביר בהר הבית, צילום: מנהלת הר הבית

מסתבר שאלו שאחראים לביטחון של כולנו לא צריכים למגר את הטרור באמת, הם לא צריכים לעצור את הטילים ולהחזיר את התושבים, הם לא צריכים למנוע את מכונית התופת, הם אפילו לא צריכים לספק תשובות על המחדל הכי גדול שקרה במדינת ישראל. הם ממשיכים, כאילו כלום לא קרה, והכל בגלל שלקחו "אחריות" וקיבלו על עצמם את "האשמה". בישראל 2024 אם הם "מתריעים" ומשהו קרה אז "הם אמרו מראש" ואין באמת צורך לשלם על המעשים.

הבוקר פורסמה אזהרה עלומה של מערכת הביטחון. שעות ספורות לאחר ש-100 רקטות נורו לעבר קריית שמונה והצפון, שבוע בלבד לאחר פיגוע מכוניות תופת כפול ומחבל מקצועי שרוצח שלושה שוטרים, גילו במערכת הביטחון את הבעיה הגדולה – מדיניות בן גביר בהר הבית. כן, עשרים אנשים שמשתחווים ושרים הם הבעיה של ישראל רגע לפני האסון הכי גדול שקרה לנו. האשמת קורבן על מלא.

פחות משעתיים לאחר האזהרות הללו גילינו שוב כמה הנתק גדול בין מערכת שמזהירה בעוד המחבלים פועלים. מחבל ירדני שהגיע למעבר אלנבי פתח באש ורצח שלושה עובדים. זה לא איו"ש, זה גם לא עזה – מחבל מירדן שרוצח ישראלים במעבר גבול שנשפכו עליו אלפי מילות אזהרה בלתי יעילות.

זירת הפיגוע במעבר אלנבי, צילום: דוברות מד"א

אין זה אומר שהר הבית אינו מקום נפיץ, וטור זה לא מגיע כדי להגן על בן גביר, אך כשהמזרח התיכון כולו מתנפץ עלינו, מאוד קשה לשמוע תירוצים עלובים שבעיקר מנסים להתריע במקום לפעול. יהודה ושומרון לא צריכה את הר הבית כדי להתפוצץ, בעזה ניצלו את אל אקצא להתפוצצות בלי שום קשר להשתחוות של ישראלים בהר, ונסראללה מדבר על "ההתנחלות חיפה" בלי שום קשר לשאלה אם בן גביר משנה את הסטטוס קוו. כל אלו תירוצים שלנו במקום לראות כיצד האויב מדבר - ופועל.

אלו ששתקו ב-7 באוקטובר חזרו לצייץ

והגורמים הללו לא לבד. באולפן שישי התראיין שוב נדב ארגמן וניסה בצורה מבישה לנקות את עצמו מאשמה. הוא, מסתבר, לא אחראי לשבעה באוקטובר, רק נתניהו. אחד האנשים שאחראים לבניית המערכת שבזמן אמת לא הצליחה להביא מודיעין מספק, שסיפרה לנו שחמאס אינו רוצה באסקלציה, לא קשור לקונספציה. כן, מה ששמעתם. ראש שב"כ שבתקופתו התרחשו הסימנים המקדימים החמורים ביותר, אירועי שומר חומות, צריך במקרה הטוב לשתוק לאחר מה שהתרחש. לא לפזר אזהרות בלי כיסוי כדי לנקות את עצמו. מומלץ שילמד ממקבילו באותה התקופה בצה"ל, אביב כוכבי, ששותק – ובצדק.

גם הפוליטיקאים עושים שימוש באותה שיטה. אלו ששתקו לאחר השבעה באוקטובר חזרו לצייץ ולדבר כאילו הם אינם אחראים לדבר. ראש ממשלה שמסרב להתראיין כדי לא לענות על שאלות קשות, שרת תחבורה שיוצרת טקס מוקלט מחשש לביקורת וראש אופוזיציה, שעד לפני דקה ורבע היה ראש ממשלה, ומתייחס כאילו לו יש אפס אחריות למחדל.

ראש השב"כ לשעבר נדב ארגמן, צילום: אורן בן חקון

ההפגנות נגד הממשלה שמתגברות הן לגיטימיות לחלוטין, גם אם הן אינם כוס התה שלי, אך חסר בהן אלמנט קריטי – דרישה מכל האחראים להתפטר, להפסיק לפזר איומים והבטחות, ולקבל על עצמם אחריות – באמת.

כולם צריכים ללכת

זה נכון לכל מי שהיה בשבעה באוקטובר בתפקיד. ראש הממשלה בנימין נתניהו שאחראי מעצם היותו בתפקיד, ושלא יכול לגבש את התמיכה הרחבה שלה זקוקה המדינה כעת, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי שכשלו במשימת ההגנה, אלופי המטכ"ל של ידעו לאתגר את המערכת וכשלו כל אחד בתחומו, ראש השב"כ רונן בר וראש המוסד דדי ברנע שלא סיפקו את המידע הקריטי, מפקד 8200 יוסי שריאל שכשל בניתוח המידע ולא צלצל בפעמונים. והרשימה עוד ארוכה.

כל מי שאינו דורש להדיח את כל הרשימה (החלקית) הזו הוא שותף להמשך המחדל. קל להאשים אדם אחד, קל להלבין את האדם שבפוזיציה שלך, אך כל האנשים האלו אחראים בצורה קריטית לשבעה באוקטובר, וכל עוד הם לא נדרשים להתפטר בעת ובעונה אחת, הם מחזקים את האחרים ומבצרים אותם בעמדותיהם.

קפלן. הפגנות לגיטימיות, צילום: אי.אף.פי

"אתה הראש אתה אשם", יודע כל ילד לזמר בשל הפרסומות הבלתי נגמרות נגד נתניהו. אבל איפה הקמפיין נגד גלנט הלוי, בר, ברנע, שריאל ועוד ועוד? בדרך זו, המוחים, שטוענים שנתניהו מונע אך ורק מסיבות פוליטיות, עושים את אותו הדבר בדיוק. במקום לדרוש שינוי, הם דורשים פוליטיקה עכשיו. צאו מהפוזיציה, צאו מהפינה. יש רק קמפיין אחד שצריך להיות באוויר עכשיו – כולם הביתה עכשיו. כולם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר