קצינים לשעבר בנאט"ו: "ישראל קרובה להשיג את מטרות המלחמה"

לאחר שסיירו באזור רפיח ובציר פילדלפי, הם ממליצים באופן חד־משמעי: אל תעזבו את האזור • "הביצועים של צה"ל מבריקים" • "עדיין לא השגתם את המטרות כי לא ניקיתם הכל - אבל אתם בדרך הנכונה ובכיוון הנכון"

קציני נאט"ו לשעבר בביקור באזור רפיח . צילום: אלנט
קצינים לשעבר בכוחות נאט"ו שביקרו בארץ בשבוע שעבר משבחים את ביצועי צה"ל, וסבורים כי ישראל קרובה להשיג את מטרות המלחמה. לאחר שסיירו באזור רפיח ובציר פילדלפי, השלושה ממליצים לישראל באופן חד־משמעי לא לעזוב את האזור. הקצינים הגיעו לארץ מטעם שדולת אלנט לחיזוק קשרי ישראל־אירופה, כחלק ממשלחת רחבה שכללה כ־15 מפקדים וקצינים לשעבר בנאט"ו ובצבאות שמרכיבים אותה. הקבוצה נפגשה עם ראש הממשלה ועם שר הביטחון, שמעה סקירות מפי בכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון, שוחחה עם משפחות של החטופים וסיירה ביישובים שנפגעו בטבח. ביקור שתוכנן לה בקריית שמונה בוטל בשל ההתקפות הכבדות.
תמימי דעים: "אל תעזבו את ציר פילדלפי", צילום: אורן כהן
הגנרל (כוכב אחד) בדימוס מריוס דומיטרו קרצ'יון, שעמד בראש הכוחות המיוחדים של צבא רומניה, סיפר כי ברומניה ובאירופה בכלל לא מכירים מספיק את העובדות באשר למלחמה. בתגובה לביקורת שנשמעת גם בישראל על כך שמטרות המלחמה עדיין לא הושגו, הגנרל אומר כי מי שטוענים זאת "לא מבינים את סביבת הקרב. זו לא סביבת קרב של המאה ה־20 - זו המאה ה־21, זה שונה לגמרי. החבר'ה האלה (כוחות צה"ל) משתמשים בטקטיקות שמעולם לא נעשה בהן שימוש. פעם היה צריך לשים מגפיים על הקרקע - עכשיו צריך לשים מגפיים גם מתחת לקרקע. אין סיכוי שתוכלו לסיים את זה עד שתנקו הכל מעל הקרקע ומתחת לאדמה. לחמאס היו עשר שנים להכין את זה".

יש עוד עבודה לסיים

מה דעתך לגבי המחלוקת על מסדרון פילדלפי? "יש לשמור אותו בשליטה צבאית. לעולם אל תוותרו על זה". קרצ'יון משבח את איכות הפיקוד של צה"ל, ואומר: "האלופים ששמעתי בימים האלה הם מפקדים מצוינים, וזה כנראה הערך הכי גדול שצה"ל מביא לשולחן". מנקודת מבט צבאית, מה ההתרשמות שלך לגבי צה"ל במהלך 11 החודשים האלה? האם אנו משיגים את המטרות? "כן. עדיין לא השגתם את כל המטרות כי לא ניקיתם הכל - אבל אתם בדרך הנכונה ובכיוון הנכון, ואתם צריכים לסיים את העבודה". בינתיים הם רוצחים את בני הערובה שלנו... "ובכן, זו טקטיקה אכזרית. היתה לנו פגישה עם קבוצת הורים, והלב שלי נשבר. אני הורה וסבא, ואני מבין את הצער שלהם. מצד שני, ברמה הפוליטית, צריך להסתכל על האינטרס הגדול יותר של המדינה. אי אפשר לקבל סוג כזה של סחיטה. זה שחור משחור שהם משתמשים בילדים חפים מפשע שנחטפו כדי לאלץ את ישראל לוותר. למרבה הצער, זו לא הפעם הראשונה בהיסטוריה, וכנראה גם לא האחרונה. הדרך היחידה לעשות את זה, לדעתי, היא להיות עמידים. כאוכלוסייה, כהורים, אפילו כבני ערובה. צריך להתמודד עם זה, וצריך לנקוט אמצעים ככה שמה שקרה לפני 11 חודשים לא יקרה שוב".
קולונל קמפ: "צה"ל צריך לשלוט בפילדלפי, שהוא באמת חבל ההצלה של חמאס. לא הייתי מוותר על היתרון שבשבילו חיילים כבר נהרגו"

למגר את הטרור

קולונל (אל"ם) בדימוס ריצ'רד קמפ, לשעבר מפקד הכוחות הבריטיים באפגניסטן והיועץ לענייני טרור של ראש ממשלת בריטניה, הוא מגדולי התומכים של ישראל באירופה. קמפ נמצא בישראל רוב הזמן מאז פרצה המלחמה. הוא מודע היטב לדילמה ולוויכוח לגבי מסדרון פילדלפי, אך מחזיק באותה דעה.
תמונות מהלחימה של כוחות צה״ל ברצועת עזה, ארכיון, צילום: דובר צה"ל
"לדעתי, מנקודת מבט מקצועית, לא צריך לעזוב את מסדרון פילדלפי. הם (צה"ל) צריכים להישאר ולשלוט בגבול הזה, שהוא באמת חבל ההצלה של חמאס. לא הייתי מוותר על היתרון שיש לי, במיוחד במסדרון פילדלפי, שבשבילו חיילים כבר נתנו את חייהם. ברגע שתעזבו את האזור הזה ותהיו צריכים לחזור אליו - זה יעלה לכם בחיי אדם. אז צריך פה מין איזון. עם כל הקושי של סוגיית החטופים - חייהם לא שווים יותר מחיילי צה"ל. זו משוואה לא פשוטה". אפילו ל־6 שבועות אסור לעזוב? "כן. הם יכולים לעשות הרבה בשישה שבועות - להביא ציוד, נשק, לוחמים. יש עוד סיכון שהם גם יבריחו חטופים החוצה, לאיראן". אז איך נוכל להחזיר את האנשים שלנו? עברה כבר כמעט שנה. "הרעיון הוא להמשיך להרוס את חמאס, לפנות מנהרות, להמשיך לעשות כמיטב יכולתכם כדי להביא את החטופים. הקהילה הבינלאומית, ובפרט האמריקנים, במקום ללחוץ על ישראל לעשות ויתורים שאינם לטובת ביטחון ישראל - הם צריכים להפעיל לחץ על חמאס ועל ההנהגה בקטאר. יש להם מנופי לחץ על חמאס שהם לא משתמשים בהם".

קרובים להביס את חמאס

מנקודת מבט מקצועית, איך הביצועים של צה"ל עד עכשיו? "הביצוע מבריק. הם הרגו כל כך הרבה טרוריסטים, השמידו כל כך הרבה תשתיות בעלות כל כך קטנה. אתם קרובים לתבוסה של חמאס". גם סא"ל בדימוס ג'ף טייגס, שהיה מפקד בכוח דלתא, מעניק לביצועים של צה"ל במלחמה ציון גבוה: "מה שהשיגו בצה"ל זה מדהים. יש להם גישת נשק משולב מאוד מתוחכמת, והם עובדים עם שריון כבד בשילוב חי"ר, בשילוב מבצעים מיוחדים, בשילוב מהנדסים... אתה יודע, כל זה מורכב. אלה דברים שעבדנו עליהם במשך עשרות שנים בצבא ארה"ב, וזה חלק מהלקחים שניסינו לחלוק עם ישראל לאורך השנים. אני רואה את עקומת הלמידה של צה"ל, והיא תלולה להפליא". מה לגבי ציר פילדלפי? "להחזיר את ציר פילדלפי זו התאבדות טקטית ואסטרטגית. בטווח הקצר, הציר חייב להיות בשליטת ישראל. יעברו שנים עד שנוכל לחשוב ברצינות על משהו אחר".טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר