המכה שספג חיזבאללה: כמות המשגרים שהושמדו מאז מתקפת המנע נחשפת

לפי נתוני הצבא, כ-7,000 משגרים הושמדו מאז תקיפת המנע, והכתישה נמשכת • רק מאות בודדות של מחבלים נותרו ליד גבול הצפון • הרמטכ"ל הלוי: "אנחנו מתכננים מהלכים התקפיים בשטח" • בצבא מדווחים לאחרונה על שיפור ביכולות גילוי הכטב"מים, כמו גם על פריסת מערכות שונות שנועדו לשפר את שיעורי היירוט • עם הפנים לצפון

לבנון בוערת. תקיפת המשגרים של חיזבאללה ב־25 באוגוסט. צילום: רויטרס

על רקע מה שמסתמן כפיצוץ המשא ומתן בעסקה לשחרור החטופים, והתקווה כי יוביל גם להסדרה כזו או אחרת בגבול הצפון, בצה"ל נערכים להפניית הקשב והמאמץ לחזית הצפון. לפי נתונים שהגיעו ל"ישראל היום", צה"ל הצליח לדלל משמעותית את מלאי הרקטות של חיזבאללה.

הארסנל שנותר לחיזבאללה, צילום: .

בשבועות האחרונים צה"ל הגביר את היערכותו לקראת מערכה בצפון, באמצעות קיזוז עקבי ומתמשך של יכולות חיזבאללה. כזכור, הפעילות ההתקפית הנרחבת ביותר התבצעה ב־25 באוגוסט, אז הודיעה ישראל כי ביצעה תקיפה מקדימה של משגרי חיזבאללה שתוכננו לירות לעבר ישראל, בתגובה לחיסולו של רמטכ"ל הארגון, פואד שוכר, ב־31 ביולי.

כעת אנו מפרסמים כי ההערכות העדכניות בצה"ל הן שבמהלך התקיפה נפגעו כמעט 7,000 כני שיגור של חיזבאללה, ובפועל - כמעט חמישית מהרקטות קצרות־הטווח של חיזבאללה. על פניו, זה נתון שלא מתיישב עם הערכת כוח האש האימתנית שפורסמה בשנים האחרונות, שדיברה בין היתר על כך שחיזבאללה מחזיק ברשותו כ־180 אלף פריטי חימוש תלולי מסלול.

הרמטכ"ל בגבול הצפון: מתכוננים למהלכים התקפיים בתוך השטח // דובר צה"ל

אלא שבפועל, לפי ההערכות בצה"ל, ערב 25 באוגוסט בידי חיזבאללה היו פחות מ־40 אלף רקטות קצרות־טווח, המוגדרות בצה"ל ככאלו שמגיעות למרחק של כ־40 ק"מ מהגבול, ועוד כ־5,000 רקטות לטווחים בינוניים. רוב כוח האש של חיזבאללה מורכב בעיקר ממרגמות קצרצרות טווח, של עד כ־10 ק"מ, ומשם הדיווחים על כ־180 אלף רקטות וטילים.

החיסולים היו אפקטיביים

מאז אותו הלילה ממשיך צה"ל בפגיעה בכנים המכוונים לישראל, ורק ביום שישי בערב דיווח צה"ל על פגיעה ביותר מ־15 משגרים ותשתיות צבאיות של חיזבאללה בדרום לבנון. לאחר תקיפת המשגרים, שחלקם היו מוכנים לשיגור מיידי, זוהו שיגורים שיצאו מהמשגרים ונפלו בשטח לבנון.

תקיפה ישראלית בלבנון, צילום: רשתות ערביות

כידוע, אתגר משמעותי נוסף שעימו מתמודדת ישראל הוא סוגיית הכטב"מים והרחפנים שמשגר חיזבאללה. בצבא מדווחים בתקופה האחרונה על שיפור ביכולות גילוי האיום, כמו גם על פריסת מערכות שונות לאורך הגבול שנועדו לשפר את שיעורי היירוט שלהם.

באשר לאיום הקרקעי סמוך־הגבול, ערב 7 באוקטובר היו לאורך גבול לבנון־ישראל יותר מ־2,400 מחבלי כוח רדואן, לוחמי העילית של חיזבאללה, ועוד כ־500 פעילי הג'יהאד האסלאמי. לפי ההערכות, היום, לאחר 11 חודשי לחימה, יש לאורך הגבול כמה מאות פעילים, חצי מהם בין 7 ק"מ מהגבול ועד הליטני.

עשן מיתמר אחרי תקיפת צה"ל בדרום לבנון, צילום: אי.אפ.פי

במערכת הביטחון מציינים כי החיסולים של פואד שוכר, של מפקד יחידת נאצר סמי טאלב עבדאללה ביוני האחרון, ושל מפקד יחידת עזיז אבו נעמה נאסר ביולי - פגעו משמעותית בחיזבאללה. לפי גורמי ביטחון ששוחחו עם "ישראל היום", הפגיעה בשלושת הבכירים הללו הביאה לערעור משמעותי בפיקוד ובשליטה של חיזבאללה, ומאז ניכר כי הפעולות של חיזבאללה פחות מסונכרנות ומכוילות.

"תהיה פעולה התקפית"

כך או אחרת, אף שהתנאים כעת אינם מיטביים מבחינת ישראל - בין היתר לנוכח העובדה שישראל איבדה את אפקט ההפתעה האסטרטגית, נוכח שחיקת הכוחות והכלים וחרף העובדה שברצועת עזה עדיין מוחזקים 101 חטופים - בישראל מעריכים כי אם אכן יתפוצצו השיחות, בשלב מסוים לא תהיה ברירה אלא להפוך את החזית הצפונית לזירת הלחימה העיקרית.

הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי בגבול הצפון, צילום: דובר צה"ל

ביום שישי ביקר הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי בגבול הצפון, ואמר: "צה"ל ממוקד מאוד בלחימה בחיזבאללה. אני חושב שכמות התקיפות בחודש האחרון, הפעילים שנהרגו, הרקטות שהושמדו, התשתיות שהושמדו, היא גדולה מאוד.

צה"ל תוקף בתוך לבנון הרבה מהיכולות של חיזבאללה לפני שהם תוקפים אותנו, ובמקביל אנחנו מתכוננים גם למהלכים התקפיים בשטח. השילוב של תקיפות משמעותיות על חיזבאללה כדי להקטין את האיומים גם ברמת הגולן הוא מאוד משמעותי, ואנחנו עוסקים רבות במוכנות להתקפה קדימה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר