נתוני השב"כ חושפים: המוטיבציה לפעולות טרור בעלייה - זינוק דרמטי בפיגועים שסוכלו ביו"ש

מכוניות התופת בגוש עציון, הפיגוע הקטלני בתרקומיא ו"תאונת העבודה" בתל אביב הם חלק ממגמה • לפי נתוני שב"כ, באוגוסט סוכלו ביו"ש 90 פיגועים, לעומת 53 ביולי • הפוקוס מופנה לעיר שכבר "ייצאה" בעבר פיגועי "איכות" • מחברון תיפתח הרעה כאשר האיום המרכזי הוא מכוניות תופת

לוחמי צה"ל במבצע בחברון . צילום: אי.אף.פי

כשחברון מתעוררת: זינוק דרמטי חל במספר הפיגועים שניסו מחבלים להוציא לפועל ביהודה ושומרון  ושסוכלו על ידי כוחות הביטחון - כך עולה מנתוני שב"כ.

בעוד מספר הפיגועים המשמעותיים נותר גבוה אך יציב, 25 פיגועים באוגוסט לעומת 24 ביולי, מספר סיכולי הפיגועים זינק: באוגוסט סיכלו כוחות הביטחון 90 פיגועים, לעומת 53 ביולי. רוב הפיגועים שיצאו לפועל היו פיגועי ירי, אך שניים היו פיגועי מטען, פיגוע תופת אחד, ולראשונה זה כשני עשורים - פיגוע התאבדות אחד בתל אביב.

הסיכולים מלמדים על הרצון העז של המחבלים לבצע פיגועים, ולא מדובר ברמז היחיד לכך שאנחנו נמצאים הלכה למעשה באינתיפאדה חדשה. בגוש עציון ובהר חברון עדיין מתאוששים מהשבוע הקשה ביותר מאז אינתיפאדת אל־אקצא, עם פיגוע ירי שבו נרצחו שלושה שוטרים, ונוסף על כך שתי מכוניות תופת שהתפוצצו ובנס גרמו לפצועים קלים בלבד. האצבע בפיגועים אלו מופנית למקום אחד בלבד - חברון.

"האריה הישן" התעורר

"האריה הישן", מכונה העיר חברון. זוהי עיר עם ניגוד מובנה בתוכה, וזו כנראה הסיבה היחידה שהפיצוץ שהיה צפוי שיגיע ממנה, מגיע רק כעת. מצד אחד, זוהי עיר חמאסית, דתית קיצונית. מנגד, היא גם העיר הכלכלית הגדולה והחשובה ביותר ביהודה ושומרון. כל הסלמה דרמטית עלולה לפגוע בפלשתינים בצורה קשה ביותר, ועל כן החמולות ששולטות בעיר בולמות בצורה אקטיבית - בשל אינטרסים שלהן - את הטרור.

מחנה הפליטים ג'נין - קן הצרעות של הטרור בצפון השומרון // חנן גרינווד

עם זאת, ההבנה היא שכשחברון מתעוררת, מדובר בפיגועי "איכות". ניתן היה לראות זאת בפיגועים בכניסה לירושלים, במחסום המנהרות וברעננה בתחילת המלחמה; ובשני הפיגועים שמקורם בחברון השבוע. בצה"ל מודעים היטב לכך שפיגועים מאזור זה מתוכננים היטב, כולל אימון המחבלים, והתוצאות עלולות להיות קשות.

בשל כך כבר לפני כשלושה שבועות, לאחר פיצוץ מכונית תופת בעיירה חלחול ב"תאונת עבודה", החלו בצה"ל לשנות את אופי הפעילות באזור. יצוין כי כבר קרוב לשנה בחטיבה המרחבית יהודה מנהלים פעילות משמעותית ביותר נגד המחבלים בחברון ובסביבותיה, עם יותר מעצרים מבכל אזור אחר ביו"ש. זאת, בין היתר, מכיוון שבאזור זה אין מרחבי תמרון. היישוב היהודי בחברון נמצא בלב העיר, ויישובים דוגמת עתניאל ובית חג"י צמודים אליה. יותר מ־4,000 פעולות סיכול נעשו בשנה האחרונה, 1,600 חשודים נעצרו ו־6 מיליון שקלים ששימשו כספי טרור הוחרמו.

האיום הגדול: מכוניות התופת

כעת, מבינים בצה"ל שהאיום הגדול שנמצא על השולחן הוא מכוניות התופת, וכי המחבלים מחפשים יעדים "אטרקטיביים" לביצוע פיגועים קשים. כך, למשל, כלל לא בטוח שמכונית התופת שהתפוצצה בצומת גוש עציון יועדה לאותו ערב, אלא אולי לפיגוע "איכות" ב־1 בספטמבר.

חמושים פלשתינים בג'נין, צילום: AP

הרצון והיכולת קיימים בשטח. כעת השאלה היא היכן ומתי יונח המטען הבא. במשך חודשים עסקו בצבא באיום זה ואמרו כי הוא יגיע - וכעת הוא הגיע בפועל. יכולת זו יובאה מצפון השומרון, וכעת, כצפוי, ירדה דרומה. בהערכות המצב בצה"ל בכלל וביהודה בפרט, מכוניות התופת הן האיום הבא. המחבלים לומדים כיצד להכין חומר נפץ מדשן ביוטיוב או בטיקטוק, מכניסים ל"משטובה" (מכונית שהורדה מהכביש ונמכרת מתחת לשולחן לפלשתינים) ומעבירים אותה לשטח.

כשהגזרה תתפוצץ, יודעים בצה"ל, לא תהיה התרעה מוקדמת. זה מה שקרה ביום שישי האחרון, וזה יקרה גם בעתיד. מסיבה זו הכוחות לא ממתינים למודיעין, אלא פועלים בצורה התקפית כדי להוציא לפועל הגנה אפקטיבית. אם מחבלים מצליחים להוציא פיגוע תופת או מגיעים לגדר של יישוב - הכוחות מבחינתם כבר נכשלו. זאת אף שיש חגורת אבטחה משמעותית ומשודרגת סביב היישובים לאחר מה שהתרחש ב־7 באוקטובר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר