נחטפו בחיים - לא כל הגופות חזרו. צילום: ללא

החטופים שנחטפו בחיים - ונרצחו בשבי חמאס בעזה

27 חטופים נלקחו מבתיהם, מהבסיסים וממסיבת הנובה על ידי המחבלים והצליחו לשרוד - עד אשר מצאו את מותם • 23 מגופותיהם הוחזרו ארצה • אלו הסיפורים שלהם

[object Object]

מתוך 251 החטופים ברצועת עזה, 27 נרצחו בשבי חמאס. הם שרדו בתנאים הבלתי אפשריים, חלקם הצליחו לשרוד 11 חודשים, עד שמצאו את מותם. חלקם נורו על ידי שוביהם, חלקם נורו בשוגג על ידי כוחות צה"ל - ואת סיבת המוות המדויקת של אחרים לא ניתן לקבוע. אלו השמות והסיפורים

החטופים בשבי חמאס, צילום: דוברות שב"כ

אורי דנינו

אורי דנינו, צילום: באדיבות המשפחה

דנינו ז"ל היה בן 24 בעת שנחטף ממסיבת הנובה ב-7 באוקטובר. אורי, שכבר הצליח להימלט מאזור המסיבה ברעים, שב על עקבותיו כדי לעזור בחילוץ החברים שהכיר במסיבה: מיה ואיתי רגב, ועומר שם-טוב. בדרך, הם נורו על ידי מחבלים ונחטפו.

דנינו, נלקח על ידי המחבלים בנפרד מהיתר, וגורלו לא היה ברור. היעלמותו נותרה כתעלומה לאורך חודשים. "אני פותח את העיניים ואני לא רואה אף אחד במושב של הנהג", תיאר איתי רגב את רגעי החטיפה.

דנינו הגיע ממשפחה חרדית, הוריו עינב ואלחנן פעלו למען שחרורו בארץ ובחו"ל. "פשוט החליט לעשות מעשה וזה אורי", סיפרה אמו עינב, "כולו נתינה וזה הגבורה שלו".

לפני שנחטף תכנן אורי לעבור לגור יחד עם חברתו ליאל ולהתחיל בלימודי תואר ראשון. "דיברנו עד דקה לפני החטיפה, הוא אמר לי בטלפון 'אני לא יכול לדבר איתך, ירו למישהי בראש ואני מתחבא ביער'", סיפרה ליאל. דנינו נרצח בשבי חמאס בסוף חודש אוגוסט יחד עם כרמל גת, הרש גולדברג-פולין, אלמוג סרוסי, אורי דנינו, אלכס לובנוב ועדן ירושלמי זכרם לברכה. הם חולצו כמה ימים לאחר מכן. רציחתם הובילה לגל של מחאות ברחבי הארץ בקריאה לחתום על עסקה עם חמאס.

עדן ירושלמי

ירושלמי ז"ל ציינה יום הולדת 24 בשבת הראשונה שלה בשבי. היא הייתה אמורה לטוס ליוון, אך נחטפה לעזה מהמסיבה ברעים (נובה).

כשהחלה המתקפה על המסיבה ביום שבת בבוקר עדן התקשרה בשעה 7:20 לאמה שירית וצעקה "יורים עלינו". שני אחותה לקחה פיקוד ובמשך ארבע שעות, בזמן שעדן במנוסה היו השתיים בטלפון.

שני סיפרה בראיון ל"ישראל היום": "שמעתי הכל, את היריות, את הצרחות, את הקריאות 'אללה אכבר', את ההתנשפויות מפחד והלחישות של עדן.

הטרור הפסיכולוגי: הסרטון שפרסם חמאס של החטופה עדן ירושלמי ז"ל

גופתה חולצה מעזה ב-31 באוגוסט. לאחר הירצחה, חמאס פרסם שלה מהשבי, שמשפחתה של ירושלמי התירה לפרסם. לאחר הירצחה התפרסמו פרטים חדשים, מהם עלה כי היא הגיעה למשקל של 36 ק"ג בלבד בשבי

אלכסנדר לובנוב

לובנוב ז"ל יחד עם אלמנתו מיכל, צילום: באדיבות המשפחה

לובנוב ז"ל, שהיה בן 32 בעת חטיפתו הותיר אחריו אישה ושני בנים, טום הבכור וקאי הקטן, שזכה רק לתמונה של אביו, שכן הוא נולד לאחר שאביו נחטף.

אלכס עבד כמנהל בר בפסטיבל הנובה, בשיחה האחרונה עם אשתו מיכל הוא אמר לה שהוא בורח מאש המחבלים. מאז ניתק עימו הקשר. אלכס ומיכל הכירו לפני 10 שנים. הוא עבד כטבח במסעדה באשקלון והיא עבדה בה כמלצרית. סיפור אהבה שהוליד את שני ילדיהם כשמיכל לא הפסיקה להילחם עבור בעלה. אלכס היה איש של טבע, אוהב את הים, חובב טיולי ג'יפים מושבע ומתנדב בעמותת ידידים.

"אני בהריון בחודש חמישי ונשארתי לבד": אלמנתו של אלכסנדר לובנוב ז"ל כשבועיים לאחר שנחטף // ערוץ הכנסת

כשבועיים לאחר שנחטף, בוועדה בכנסת סיפרה בדמעות אשתו מיכל: "יש לנו שני ילדים. קאי התינוק לא זכה להכיר את אביו, זאת לידה שהתרחשה בלי אבא ובעל. אני רוצה להגיד לכם שלא קל לי לשבת פה, אני צריכה לקחת כדורים כדי להיות שפויה, אני נושמת כדי לתחזק את המשפחה שלי שצריכה אותי. יש לי שני הורים שבלעדיהם אני כלום. הוריי עובדים שעות לא שעות כדי שיהיה אוכל בבית ולפרנס אותי ואת הילדים שלי. הם מטפלים בי נפשית ופיזית ולא נחשבים קרבה ראשונה". גופתו חולצה מעזה ב-31 באוגוסט.

אלמוג סרוסי

אלמוג סרוסי, צילום: מטה משפחות החטופים

סרוסי ז"ל (27) נחטף מהמסיבה ברעים אליה הגיע עם חברה שלו שחר. בשבת 7 באוקטובר, כשהמחבלים הגיעו אל המסיבה והדי הפיצוצים החלו, ניסו אלמוג ושחר להימלט מהמקום ברכב יחד עם חברים נוספים. שחר נפצעה אנושות מהירי ואלמוג נשאר לצידה לנסות להציל אותה. הוא לא הצליח להציל אותה ונחטף לעזה.

משפחתו וחבריו של אלמוג סיפרו עם חטיפתו על בחור מבריק, מצחיק וחבר של כולם. בחור מלא חיים, אוהב טבע ואדם, שמטייל בכל הארץ עם הג'יפ הלבן והגיטרה שלו. אלמוג עבד בתאורה והגברה. החיוך הכובש, האינטליגנציה והקול השפוי גרמו לכל מי שעבד לצידו להבין שאם אלמוג נמצא בשטח הכל יהיה בסדר. וסיפרו על בחור ש"יש לו יכולת מדהימה למגנט את כולם אליו". גופתו חולצה מעזה ב-31 באוגוסט

כרמל גת

גת ז"ל, שציינה את יום הולדתה ה- 40 בשבי חמאס, נחטפה מבית הוריה שבבארי לעיני אביה שניצל מהטבח. כרמל סטודנטית לתואר בריפוי בעיסוק, חזרה מטיול של שלושה חודשים בהודו, ימים ספורים לפני השבת השחורה.

באותו היום אמה כנרת נרצחה והיא נחטפה. גם אחיה אלון, גיסתה ירדן ובתם גפן נחטפו אלא שהאב והבת הצליחו לברוח, ואילו ירדן נחטפה, אך שוחררה בעסקת החטופים בנובמבר.

באישור המשפחה: סרטון הטרור הפסיכולוגי שפרסם חמאס של החטופה שנרצחה בשבי כרמל גת ז"ל

בכל הזמן הזה חיכתה המשפחה לקבל את כרמל בחזרה, המשפחה קיבלה מכרמל אות חיים ממשוחררים שונים שחזרו משבי חמאס, על פי עדויות החוזרים, כרמל העבירה להם בשבי יוגה ומדיטציה להרגיעם ולהקל על נפשם. גופתה חולצה מעזה ב-31 באוגוסט.

הרש גולדברג-פולין

גולדברג-פולין ז"ל, שהיה בן 23 בזמן חטיפתו הוא אזרח אמריקאי-ישראלי. גולדברג-פולין הגיע לפסטיבל ה"נובה" עם חברו הטוב ענר שפירא ז''ל, איתו מצא מקלט במיגונית שכונתה "מיגונית המוות" וממנה נחטף.

ידו של הרש נקטעה במהלך המתקפה על המיגונית. בסוף חודש אפריל האחרון פרסם ארגון הטרור חמאס אות חיים ראשון ממנו אחרי 201 ימים. מדובר בסרטון בן כמה דקות, שבו הוא פונה למשפחתו וכן נראית פציעתו וידו הקטועה. לאחר פרסום הסרטון אביו ג'ון אמר לאחר הסרטון: "לראות אותו ולשמוע אותו חיזק לנו את התקווה, אך יש לנו סיבות לדאוג לו מבחינה בריאותית".

הטרור הפסיכולוגי: הסרטון שפרסם חמאס של החטופה עדן ירושלמי ז"ל

מאז שנחטף ניהלו הוריו מאבק חוצה יבשות, הם אף נפגשו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בעת ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בארצות הברית, אז גם אמרו: "כל צד שחושב שירוויח פוליטית מעיכוב העסקה - טועה". הוריו נאמו גם בוועידה הדמוקרטית בארה"ב, כשבוע וחצי לפני שנרצח, במה שהפך לקטע שריגש את העולם. גופתו חולצה מעזה ב-31 באוגוסט

אברהם מונדר

אברהם מונדר ז"ל היה בן 79, חבר קיבוץ ניר עוז, שעבד במפעל נירלט. בקיבוץ סיפרו כי היה איש חם ומאד אהב לשיר.

אברהם נחטף יחד עם אשתו רותי, בתו קרן, ונכדו היחיד אוהד בן ה-9 ששוחררו בעסקה. בנו, רועי מונדר ז"ל, נרצח בטבח ב-7.10. "נזכור את מונדר תמיד, בקולו הצלול, בחיוכו החם ובאהבתו האינסופית למשפחתו ולקיבוץ. יהי זכרו ברוך", ספדו לו בקיבוץ.

אברהם גר בניר עוז למעלה מ-50 שנה, לחם ונפצע במלחמת ששת הימים. היה המחסנאי המיתולוגי של מפעל נירלט בקיבוץ, ונחשב כחבר קיבוץ אהוב, חרוץ, נאמן וזמר מוכשר במקהלת אשכול. גופתו חולצה מעזה ב-20 באוגוסט

יגב בוכשטב

בוכשטב ז"ל (35) נחטף מקיבוץ נירים יחד עם אשתו רימון. היא שוחררה אחרי 53 ימים בעסקה בנובמבר, הוא נותר שם. צה"ל הכריז על מותו בחודש יולי, וגופתו חולצה כחודש לאחר מכן, ב-20 באוגוסט

ביום שבו התבשרה על מותו אמרה רעייתו רימון: "הרגעים האחרונים שלי ושל יגב ביחד היו מלאים בחיבוקים, בנשיקות, ב-אני אוהבת אותך ואני אוהב אותך". היא התייחסה לתקופה שהיו חטופים יחד: "יגב הקפיד להגיד לי שאם אני בסדר, אז הוא בסדר. שזה עוד כמה ימים והוא בבית. כבר תכננו איך אני יושבת על הספה בנירים עם כל הכלבים והחתולים מבשלת ומחכה לו. זה היה אמור לקחת כמה ימים, לא ככה זה היה אמור להיגמר והלב נשבר".

נופר, אחותו של יגב בוכשטב, אמרה לזכר אחיה: "לא תמיד יש סוף טוב ולא היה מי שייחלץ אותך" // צילום: שמואל בוכריס

יגב נולד בקיבוץ נירים ורימון בקיבוץ מגן. הם הכירו עוד מאז ימי בית הספר וניגנו בלהקה משותפת בתיכון ולפני כשנתיים התחתנו. הייתם להם אהבה גדולה למוזיקה ובעלי חיים והם גידלו כלבים וחתולים, יגב בנה גיטרות וניגן, רימון הייתה מתופפת. הממ״ד שממנו נחטפו לעזה ב-7 באוקטובר היה בית המלאכה שבו בנה יגב את הגיטרות שלו.

נדב פופלוול

נדב פופלוול בסרטון שפרסם חמאס, צילום: ללא

פופלוול ז"ל, בן 51 מקיבוץ נירים, נחטף בחיים ועל הירצחו הודיע צה"ל בתחילת חודש יוני, וגופתו חולצה ב-20 באוגוסט. הוא היה אדם רגיש ושקט, איש מחשבים מחונן שעבד בשדרות, בן ואח מסור ודוד אוהד. חובב ספרים ומדע בידיוני. נדב נחטף מממ״ד ביתו יחד עם אמו חנה פרי, ששוחררה לאחר 49 ימים בשבי. אחיו הבכור רועי ז"ל, נרצח בשביעי באוקטובר.

בשבעה באוקטובר, זמן קצר לאחר שהמחבלים חדרו לקיבוץ, איילת, אחות של נדב ובתה של חנה, קיבלה לוואטסאפ תמונה של חנה ונדב ומאחוריהם מחבל אוחז בקלצ'ניקוב. תמונות נוספות עלו לפייסבוק של חנה. אחותו סיפרה שהיה דוד "אדיר" לאחייניו הוא אוהב ספרות מדע בדיוני והיה שחקן ברידג'.

יורם מצגר

מצגר ז"ל, בן 80 מקיבוץ ניר עוז, הוכרז כמת ביוני האחרון וגופתו הוחזקה בעזה. מצגר נחטף מביתו יחד עם אשתו תמר, ששוחררה ממשבי חמאס לאחר 53 ימים. בחודש דצמבר הוא הופיע בסרטון שפרסם ארגון חמאס, יחד עם החטופים עמירם קופר וחיים פרי

יורם היה איש של משפחה ואנשים, סיפורים והומור. הוא עבד במפעל נירלט ובשנים האחרונות במוסך של הקיבוץ. הוא בשלן מעולה, חובב היסטוריה, הוא היה שייך לפרלמנט היקב והיין של ניר עוז והיה ממקימי יקב ניר עוז.

בניו של יורם מצגר: "בדצמבר ראינו אותך בסרטון, ישר שמנו לב שאתה עדיין אתה. בסוף קיבלנו את הבשורה הקשה על מותך בשבי" // שמואל בוכריס

הוא השאיר אחריו את אשתו תמר, שלושה ילדים ושבעה נכדים. אילה, כלתו של יורם, היא מהקולות הבולטים במאבק להחזרת החטופים שניהלה מאבק עיקש להחזרתו. גופתו חולצה מעזה ב-20 באוגוסט. 

חיים פרי

חיים פרי, צילום: באדיבות המשפחה

פרי ז"ל (80) נחטף מקיבוץ ניר עוז נחטף בחיים, ובחודש יוני האחרון משפחתו קיבלה את הבשורה כי נרצח על ידי חמאס. גופתו חולצה מעזה ב-20 באוגוסט

הוא היה איש שלום, אומנות וקולנוע, ואף לימד בבתי הספר באזור ובמכללת ספיר. הקים ובנה את גלרית האומנות בקיבוץ ואת גן הפסלים. היה ממקימי יקב ניר עוז. חיים נחטף מהממ״ד בביתו, בעודו מגן על אוסנת אישתו. השאיר אחריו אישה, חמישה ילדים ושלושה עשר נכדים.

פרי הקים משפחה לתפארת בקיבוץ ניר עוז- אסנת בת הזוג, הילדים ענבל, ליאור, נעם, עפרי, רעות ו-13 נכדים. ב-7 באוקטובר, כשהמחבלים הגיעו לביתם של חיים ואסנת וניסו לפרוץ את דלת הממ"ד, הוא פתח את הדלת ודחף את המחבלים אבל כשהבין שהמחבלים לא מתכוונים לעזוב את הבית, יצא והסגיר את עצמו בכדי שיחשבו שהוא לבד בבית. כך הצליחה אסנת, אשתו, להסתתר מאחורי ארון בממ"ד ולהינצל.

אלכס דנציג

אלכס ז"ל, בן 75 בהירצחו, היה חבר קיבוץ ניר עוז. אב לארבעה ילדים, סב ל-12 נכדות ונכד. הוא הקדיש את מפעל חייו ללימוד והדרכה בנושא השואה ויחסי יהודים ופולנים, ובמקביל עמל שנים רבות על טיפוח השדות שכה אהב.

בכך, היווה אלכס גשר בין עולמות שונים: בין הרוח והספר לאדמה והשדות, בין ישראל ופולין, בין שואה ותקומה. גופתו חולצה מעזה ב-20 באוגוסט. צה"ל פרסם ב-22 ביולי שמשפחתו עודכנה שנרצח בעזה, יממה לאחר יום הולדתו ה-76.

אריה זלמנוביץ'

אריה זלמנוביץ, צילום: באדיבות המשפחה

זלמנוביץ' ז"ל (85) היה אב לשני בנים וסב לחמישה נכדים. הוא נחטף מקיבוץ ניר עוז ב-7 באוקטובר. ב-1 בדצמבר עודכנה משפחתו כי נרצח על ידי חמאס.

"הוא היה כל חייו איש אדמה אשר עסק בחקלאות ובגידולי שדה. איש ספר ובעל ידע רחב בנושאי היסטוריה וידיעת הארץ", נכתב על אריה בהודעת הפרידה של הקיבוץ.

בחודש אוגוסט משפחתו קיבלה סרטון מרגעי חטיפתו לעזה, בו הוא נראה חבול ומובל על אופנוע על ידי עזתים, שמריעים, מצלמים וחוגגים את המאורע ומנסים להתקרב לאופנוע על מנת להכות את זלמנוביץ'. החטוף פרחאן אלקאדי, שחולץ מעזה, סיפר בעדותו כי הוא שהה עם זלמנוביץ' בחלק מהזמן בשבי. גופתו עדיין נמצאת בעזה.

רב"ט ניק בייזר

רב"ט ניק בייזר, צילום: באדיבות המשפחה

בייזר (19) ז"ל, שגר בבאר שבע, שימש כנהג במנהלת התיאום והקישור במעבר ארז.

אימו של בייזר, קטיה, ספדה לו בהלוויה: ''ילד שלי יקר, בחיים לא חשבתי שאני אהיה במעמד הזה ואצטרך להגיד מילות פרידה. אין לך מושג כמה אתה חשוב לנו, קיבלו מתנה לפני 19 שנה, בהם הבאת לנו אושר וגאווה. לפני פחות מחצי שנה התגייסת, והמפקדת המדהימה שלך הציעה לי לכתוב מכתב בשבילך, לשבת הראשונה שסגרת. כתבתי – 'ניק קטן ואהוב שלנו. זאת השבת הראשונה שלך שאתה לא בבית, אבל לא משנה באיזה מרחק תהיה, אתה תמיד תהיה בלב שלנו ובראש שלנו"

בצה"ל קבעו כי לא ניתן לקבוע ממה נהרגו סמל שרמן, רב"ט בייזר ואליה טולדנו שגופותיהם חולצו יחד ב-15 בדצמבר.

סמל רון שרמן

הלוויתו של סמל רון שרמן ז"ל, צילום: ללא קרדיט

סמל שרמן ז"ל (19) נחטף מהבסיס שלו, בסיס מנהלת התיאום והקישור במעבר ארז, שם ביצע את תפקידו בסיוע לאוכלוסייה העזתית, הקצאת אישורי כניסה, ופיקוח על העברת סחורה.

בשיחה עם "ישראל היום", סיפרה משפחתו על מצבו הבריאותי: "לרון יש אסטמה קשה, הוא צריך משאף, אנחנו חוששים לחייו".

קולות משפחות החטופים - רון שרמן

אביו של שרמן, המחזיק גם באזרחות ארגנטינאית, התראיין למספר כלי תקשורת ברחבי העולם באמצעותם פנה לכדורגלן העל ליאו מסי בקריאה לסיוע בשחרור בנו. גופתו חולצה מעזה ב-15 בדצמבר. 

אליה טולדנו

אליה טולדנו, צילום: באדיבות המשפחה

גופתו של טולדנו ז"ל (28), שנחטף מהמסיבה ברעים, חולצה בחודש דצמבר על ידי כוח צה"ל והועברה לישראל.

טולדנו, שהתגורר בתל אביב, נחטף ב-7 באוקטובר ממסיבת הנובה, וגופתו חולצה עם גופותיהם של עדן זכריה ז"ל וזיו דדו ז"ל. באותה הפעילות נפלו הלוחמים איל מאיר ברקוביץ ז"ל וגל איזנקוט ז"ל, ולוחמים נוספים נפצעו.

טולדנו בילה במסיבת הנובה עם מייה שם, שנחטפה גם כן ושוחררה משבי חמאס במסגרת העסקה בחודש נובמבר.

"אתה היית התקווה שלי בשבי כי ראיתי שלקחו אותך גם. כמה חיכיתי והתפללתי שנצא משם ביחד, כמה קיוויתי שיהיה סוף טוב לסיוט הזה. אני כותבת ולא מאמינה שזו המציאות - אתה כבר לא פה", ספדה לו שם בחשבון האינסטגרם.

יהודית וייס

יהודית וייס ז"ל, צילום: ללא קרדיט

וייס ז"ל נחטפה מבארי ב-7 באוקטובר. היא נרצחה בשבי חמאס וגופתה אותרה באזור בית החולים שיפא בחודש נובמבר 2023. בעלה של יהודית, שמוליק וייס ז"ל, הוגדר תחילה נעדר ורק אחרי שבועיים התברר כי נרצח באכזריות על ידי חמאס.

שמוליק ויהודית הכירו בגרעין נחל חי-עד בקיבוץ גלגל בבקעה. הם הפכו לזוג, נישאו והביאו לעולם את ילדיהם. לאחר מכן עברו להתגורר בקיבוץ ארז שבשער הנגב. לאחר שנולדו עוד ילדים, המשפחה עברה להתגורר בבארי.

לבני הזוג חמישה ילדים, ארבעה מהם התגוררו עם בני משפחותיהם בקיבוץ בארי. בשבת השחורה שהו יהודית ושמוליק בביתם בקיבוץ בארי. הקשר איתם נותק בשבת בשעה 10:07 בבוקר. גם ארבעה מילדיהם, הגר, אסף, עומר ודניאל, מתגוררים בקיבוץ והתבצרו בממ"ד עם הנכדים.

בנה של יהודית וייס במשלחת לארה"ב, נובמבר 2023 // צילום: מערך החירום של צעירי חב״ד בראשות הרב אהרונוב

בני המשפחה סיפרו כי יהודית כתבה בקבוצת הוואטסאפ המשפחתית: "אנחנו בסדר ואוהבים אתכם. תהיו חזקים". במהלך שבעה של שמוליק גילו בני המשפחה כי יהודית כתבה לחברים שלה שהמחבלים נכנסו אליהם הביתה ויורים עליהם. לאחר שכוחות צה"ל נכנסו לקיבוץ בארי, התברר כי הבית של יהודית ושמוליק וייס נשרף עד היסוד.

יהודית אובחנה כחולת סרטן שד לפני שנחטפה היא הייתה אמורה להתחיל טיפולים והקרנות וליטול כדורים שמדכאים את הסרטן.

אופיר צרפתי

אופיר צרפתי, יהיה זכרו ברוך, צילום: ללא קרדיט

חגיגות ה-27 שהפכו לסיוט. צרפתי ז"ל חגג את יום הולדתו יחד עם בת זוגו, שובל וחבריו הטובים בפסטיבל הנובה.

יום ההולדת נקטע באכזריות ואופיר נחטף לשבי החמאס. לפני שנחטף, הוא הספיק להציל את שובל ואת חברתה.

אופיר הוא סטודנט להנדסת חשמל באריאל, אוהד שרוף של מכבי חיפה וגידל את כלבו האהוב תאי במשך 12 שנים. ב-30 בנובמבר 2023, אחרי 54 ימים, משפחתו עודכנה שנרצח וגופתו חולצה. הוריו קיבלו את בשורת האיוב בזמן ששהו עם קבוצתו האהודה מכבי חיפה בהונגריה. בחודש אוגוסט חמאס פרסם תמונה של גופתו שוב במסגרת אותו טרור פסיכולוגי. 

אלעד קציר

במהלך מתקפת הטרור הרצחנית ב-7 באוקטובר, אלעד ז"ל (47) נחטף על ידי הג'יהאד האסלאמי מקיבוץ ניר עוז. אימו, חנה, נחטפה גם היא ושוחררה ב-24 בנובמבר במסגרת מתווה החזרת החטופים. אביו, אברהם ז״ל, נרצח בקיבוץ.

גופתו של קציר חולצה מחאן יונס במבצע של עוצבת הקומנדו, בהכוונת שב"כ ואמ"ן. בצבא מעריכים כי נרצח על ידי שוביו באמצע חודש ינואר, וגופתו הייתה קבורה כשנמצאה על יד הכוחות בחאן יונס. אות החיים האחרונה שהתקבלה מאלעד הייתה ב-8 בינואר.

עדינה משה ששוחררה מהשבי: "אלעד קציר - יחד חיינו 20 יום בדירת המסתור" // צילום: דוברות ניר עוז

אלעד היה אוהד שרוף של מכבי חיפה, ונהג ללוות את הקבוצה גם למשחקיה בחו"ל. נציגי הקבוצה הגיעו להלווייתו. 

גיא אילוז

אילוז ז"ל (26), שבילה במסיבת הנובה, הוגדר תחילה כנעדר ולאחר מכן כחטוף. במשפחתו סברו כי הוא בחיים, אך אם קבלת הבשורה המרה נגוזו התקוות.

גיא היה טכנאי קול של להקת היהודים ועבד גם עם מתי כספי ושלום חנוך. הוא תועד נמלט מאזור המסיבה ב-7 באוקטובר והספיק לשוחח בנייד עם משפחתו ולדווח שיורים עליו, שהרגו את חברו אלון ושהוא עצמו מסתתר על עץ.

היהודים פותחים את ההופעה הראשונה מאז שהסאונדמן שלהם, גיא אילוז, נרצח // צילום: עדי רובינשטיין

בית הספר התיכון מטרו ווסט ברעננה שבו למד, הוציא הודעת אבל שבה נכתב: "גיא היה אדם של אהבה, אושר וצחוק. איש אהוב אשר התחבר לכולם וכולם התחברו אליו. המוזיקה ליוותה את גיא כל חייו ועד ליום מותו. קהילת מטרווסט כולה מחבקת את משפחת אילוז בשעתה הקשה. גיא הוא בוגר מטרווסט השישי אשר איבד את חייו מאז ה-7/10. יהיה זכרו של גיא ברוך". גופתו עדיין נמצאת בעזה.

סהר ברוך

ברוך (25) ז"ל, נחטף מבארי לעזה. הוא נהרג בחודש ינואר במהלך ניסיון חילוץ על ידי כוחות הצבא. על פי צה"ל, לא ניתן לקבוע בשלב זה את נסיבות מותו והאם נרצח על ידי חמאס או נהרג מאש החיילים, אך ברור שהוא היה במתחם בעת פעולת צה"ל במקום. משפחתו של ברוך עודכנה.

דודתו של סהר, מירב ברקאי, סיפרה על צעיר "חד,חכם, ריאלי ובעל חוש הומור" שנחטף שבוע לפני שהתחיל את לימודיו באוניברסיטת בן גוריון. גופתו עדיין נמצאת בעזה.

עמירם קופר

עמירם קופר ז"ל, צילום: .באדיבות המשפחה

קופר ז"ל (85) היה ממקימי קיבוץ ניר עוז. כלכלן ומשורר. אב לשלושה וסב לתשעה. אשתו נורית, נחטפה אף היא לעזה ושוחררה בעסקה בנובמבר. כל המשפחה המורחבת חוץ מההורים שלו נרצחו בשואה.

בגיל 18, מתוך רצון להגשים את החזון ליישב את הנגב ולקבוע את הגבולות הוא הלך להקים את קיבוץ ניר עוז. גופתו עדיין נמצאת בעזה.

רב"ט נועה מרציאנו

מרציאנו ז"ל (19), נרצחה בבית החולים שיפא על ידי רופא שעבד שם, וחולצה משם במבצע של כוחות הביטחון במקום בחודש נובמבר. מרציאנו, תושבת מודיעין, שימשה כתצפיתנית במוצב נחל עוז.

אמה של נועה, עדי מרציאנו, ספדה לה בהלוויה: "יום שבת השחורה, אין לנו מנוחה. הכאב שלנו הפך לכאב של המדינה. ניסינו הכל ארבעים יום. הפכנו כל אבן. חיפשנו בכל שביל וטיפסנו על כל עץ. והיום אנחנו מבקשים סליחה. סליחה שלא הצלחנו. את שמרת עלינו ואנחנו לא שמרנו עליי".

יוסי שרעבי

יוסי שרעבי ז"ל בשבי חמאס, צילום: רשתות ערביות

"החלום שלי הוא שאבא שלי יחזור הביתה", אמרה אורן שרעבי (13), בתו של יוסי שרעבי ז"ל (53), שנחטף לעזה מול עיניה – בראיון שהעניקה ל"ישראל היום" חודש לאחר שבעה באוקטובר. ב-16 בינואר קיבלה המשפחה את ההודעה כי האב נרצח בשבי, כמו גם החטוף איתי סבירסקי ז"ל

המשפחה, שכוללת את האימא נירה והבנות אורן, יובל ואופיר, ניצלה מהטבח הנורא בבארי, אך נאלצה לצפות באב המשפחה נחטף. אחיו של יוסי, אלי שרעבי, נחטף גם הוא לעזה ולא ידוע מה מצבו. אשתו ליאן ז"ל ובנותיו יהל ונויה ז"ל נרצחו. גופתו עדיין נמצאת בעזה.

איתי סבירסקי

כששהה בשבי ביקש סבירסקי ז"ל (38), בן קיבוץ בארי שהתגורר בתל אביב, דבר אחד מהחטופים שחזרו - ליצור קשר עם אחותו מרב ולמסור לה שהוא בחיים ושיעשו הכל כדי לשחרר אותו.

איתי היה בוגר פסיכולוגיה וכלכלה. קצת לפני שנחטף התחיל לאמן בשיטת סאטיה. הוא התגורר בתל אביב ובאותה שבת של הטבח הגיע לקיבוץ בארי כדי לפגוש את הוריו - בלי לדעת שזו תהיה פגישתם האחרונה. ההורים מתגוררים בנפרד ושניהם נרצחו.

איתי היה יחד עם אימו אורית ז"ל (70) כשהמחלים נכנסו אל החדר. השניים היו מתחת לשמיכה, המחבלים ירו עליהם, רצחו את האם וככל הנראה פצעו את איתי. באותו הזמן בבית אחר בקיבוץ נרצח אביו רפי סבירסקי ז"ל. סבתו של איתי אביבה סלע בת ה-97, ממקימי בארי, ניצלה בנס, אבל המטפלת שלה גרייסי שליוותה אותה והגנה עליה נרצחה. בשבי שהה עם החטופה נועה ארגמני, שחולצה מעזה במבצע ארנון. גופתו עדיין נמצאת בעזה.

סאמר טלאלקה

סאמר טלאלקה ז"ל, צילום: ללא קרדיט

סאמר (25), הבכור מבין 10 ילדים, היה חובב אופנועים מושבע שאהב לטייל בשטח ולבלות עם חברים.

הוא עבד עם אביו ואחיו במדגרה בקיבוץ ניר עם. ב-7 באוקטובר הוא היה במדגרה עם אביו. בשיחה שקיים עם אחותו לפני שנחטף, הוא סיפר לה כי נפגע מירי מחבלים - עד שהשיחה איתו התנתקה. נורה בשוגג למוות על ידי כוחות צה"ל בעזה יחד עם יותם חיים ואלון שמריז ז"ל ב-15 בדצמבר 2023, לאחר שהצליחו להימלט מהשבי. 

יותם חיים

יותם חיים ז"ל, צילום: ללא

חיים ז"ל, בן 28, נולד וגדל בקיבוץ גבולות. בשנים האחרונות הוא התגורר בשכונת הצעירים בכפר עזה. ב-7 באוקטובר, לאחר שחמאס פתח במתקפת הטרור שלו, הוא כתב בקבוצת הוואטסאפ המשפחתית: "לוקחים לי הכל, שורפים לי את הבית, אני רק מקווה לשרוד".

אימו של יותם חיים ז"ל במסר לחיילי החטיבה שירו בו למוות בשוגג

יותם היה מוזיקאי מוכשר. בין השאר, היה מתופף בלהקת הרוק הכבד "פרנסטס", איתה היה אמור להופיע בפסטיבל מטאל בתל אביב ב-7 באוקטובר.

אלון שמריז

שמריז ז"ל, בן 26 במותו, התגורר בשכונת הצעירים בכפר עזה. הוא עמד להתחיל תואר בהנדסת מחשבים במכללת ספיר.

משפחתו וחבריו הגדירו אותו כאדם שאוהב את החיים וחובב כדורסל מושבע, שאף שיחק בקבוצת הכדורסל של שער הנגב.

יונתן, אחיו של אלון שימריז: "רציתי להאמין שאחרי מה שעברנו המדינה שהפקירה אותו תשלם את החובה אליו, אבל טעיתי."

אות החיים האחרון ממנו התקבל ב-7 באוקטובר בסביבות השעה 10:00, לפני חטיפתו. "תהיה חזק, אוהבים אותך", כתב לו אחיו יונתן בוואטסאפ. אלון השיב בלב אדום. קרוב משפחתו של שמריז, רס"ן שי שמריז, נפל בקרבות ברצועה כשבוע וחצי לאחר שאלון נורה למוות בשוגג. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו