לא רק חיזבאללה: ארגוני הטרור מלבנון שפועלים נגד ישראל

שמונה ארגונים פועלים לצד ארגון הטרור, ובהם מיליציה פרו־איראנית, שלוחה של חמאס ומיליציות לבנוניות • מדובר בעשרות אלפי טרוריסטים שמאיימים על הגבול ושמבצעים עשרות תקיפות • המשותף: קשרים הדוקים עם איראן

מחבלי חיזבאללה (ארכיון). צילום: איי.פי

מאז 8 באוקטובר, כשחיזבאללה פתח את החזית הצפונית במלחמה, מחבליו ביצעו יותר מ־2,000 תקיפות. אך לצידו פעלו ארגוני טרור נוספים, שקיבלו אחריות לעשרות תקיפות בלבד - רובן שיגורי רקטות לעבר ישראל, ומיעוטן ניסיונות חדירה וחילופי אש עם כוחות צה"ל.

ארגוני הטרור מלבנון שפועלים נגד ישראל, צילום: ללא

במרכז המידע למודיעין ולטרור ע"ש האלוף מאיר עמית העריכו כי הפעילות של הארגונים בדרום לבנון מתבצעת בתיאום מלא עם חיזבאללה, ולפעמים גם תוך שיתוף פעולה איתו. עוד מעריכים במרכז כי כל עוד הלחימה מתנהלת במסגרת "המשוואות" הקיימות, חיזבאללה צפוי להגביל את פעילותם. עם זאת, במצב של מלחמה כוללת חיזבאללה צפוי לאפשר להם חופש פעולה נרחב יותר.

אלה הארגונים המרכזיים שפועלים לצד חיזבאללה:

שלוחת חמאס בלבנון

מרכזי הפעילות הם במחנות הפליטים הפלשתיניים בורג' א־שמאלי ואל־בס שבאזור צור, עין אל־חילווה שבאזור צידון ובורג' אל־בראג'נה שבביירות. בעיתון הסעודי "א־שרק אל־אווסט" העריכו באפריל כי השלוחה כוללת 1,500 מחבלים שעברו אימונים, חלקם באיראן. מאז 7 באוקטובר נטען בחמאס כי הם גייסו כמה מאות פעילים חדשים, אך רובם פעלו במחנות.

במרכז המידע למודיעין ציינו בדוח כי מאז 8 באוקטובר השלוחה של חמאס קיבלה אחריות ל־13 תקיפות נגד ישראל, לרבות מטח של 15 רקטות לעבר הגליל המערבי וניסיון חדירה של שלושה מחבלי נוחבה ליד מושב מרגליות. ב־12 בנובמבר 23' השלוחה שיגרה מטח של 15 רקטות לכיוון מפרץ חיפה.

אל־ג'מעה אל־אסלאמיה

הסניף הלבנוני של תנועת האחים המוסלמים מפעיל מיליציה בשם "כוחות אל־פג'ר", שהוקמה עם פרוץ מלחמת לבנון הראשונה ב־1982. כוחות אלה מונים כ־500 לוחמים, כך לפי מקורות ערביים.

מעוז הכוח של כוחות אל־פג'ר מצוי בעיקר באזור צידון. עם זאת, מי שמכהן כמזכ"ל התנועה האסלאמית בלבנון הוא הקאדי פייסל מולווי, שיושב בטריפולי. כמו תנועות אחרות בלבנון שמחזיקות מיליציות, גם אל־ג'מעה אל־אסלאמיה מנהלת קשרים הדוקים עם חיזבאללה.

בדוח של מכון המחקר "עלמא", המתמחה בזירה הצפונית, נכתב כי כוחות אל־פג'ר נבלעו בתוך השלוחה הלבנונית של חמאס. ההערכה היא שהמיליציה כוללת מאות מחבלים בכל רחבי לבנון, בעיקר היכן שנמצאים מחנות פליטים של פלשתינים.

לפי מרכז המידע למודיעין ולטרור, הקשר בין חמאס לאל־ג'מעה אל־אסלאמיה התחזק משמעותית אחרי הבחירות למועצת השורא של התנועה בלבנון ב־2022, אז ניצח פלג המקורב לחמאס שבראשו עומד מוחמד טקוש.

מחבלי כוח פג'ר של אל־ג'מעה אל־אסלאמיה. קשרים הדוקים עם חיזבאללה, צילום: רשתות ערביות

הג'יהאד האסלאמי בסוריה־לבנון

גם לארגון הטרור הזה יש מרכזי פעילות בלבנון, שמקיימים קשר עם התשתית שלו בסוריה. רק לאחרונה חוסלה חוליית מחבלים של הארגון בזמן שניסתה לעבור בין סוריה ללבנון. ההערכה היא שהתשתית המשמעותית יותר נמצאת בסוריה, וממנה עוברים מחבלים לחזית בדרום לבנון. מאז 8 באוקטובר חוסלו 23 מחבלי הג'יהאד האסלאמי, 19 מהם מהשלוחה הסורית. מאז תחילת הלחימה הג'יהאד האסלאמי ביצע לפחות שבע תקיפות, רובן ניסיונות חדירה לשטח ישראל תוך שימוש בירי מנשק קל.

גדודי חללי אל־אקצא בלבנון

התארגנות טרור זו מזוהה עם פת"ח, אך מי שעומד בראשה הוא מוניר אל־מקדח, מוותיקי פת"ח שהסתכסך עם הנהגת הרשות הפלשתינית כבר לפני שני עשורים. לאחרונה חוסל אחיו, ח'ליל אל־מקדח, שהיה בעצמו בכיר בארגון. שניהם פעלו עבור איראן וחיזבאללה ובמימונם כדי להכווין פיגועים ביהודה ושומרון והברחות אמל"ח לגזרה.

המיליציה של התנועה השיעית אמל

מעבר להיותה השותפה הפוליטית המשמעותית ביותר של חיזבאללה בלבנון, לאמל יש כוח מאורגן של יותר מ־17 אלף לוחמים - 2,200 מהם לוחמי עילית, לפי דיווחים ערביים. מאז 8 באוקטובר חוסלו 20 מאנשי אמל במהלך פעילות טרור. בכירים באמל אמרו בראיונות כי ההשתתפות שלהם בלחימה מוגבלת לעומת חיזבאללה.

הפלוגות הלבנוניות להתנגדות לכיבוש הישראלי

מדובר במיליציה של חיזבאללה שמגייסת בני עדות לא שיעיות בלבנון. בערוץ הלבנוני MTV דווח כי למיליציה יש כביכול יותר מ־10,000 לוחמים, רובם סונים. עד כה המיליציה קיבלה אחריות לשתי תקיפות בלבד, שכללו שיגור רקטות לעבר מוצב בחודש יולי ושיגור טילי נ"ט ופגזים לעבר מוצב אחר.

פלוגות ההתנגדות האסלאמית. יותר מ־10,000 לוחמים, רובם סונים,

המפלגה הסורית הסוציאל־לאומנית

לתנועה יש מיליציה בשם "נשרי הסערה", שלפי ההערכה כוללת 6,000-8,000 פעילים, רובם נוצרים, אך חלקם גם סונים או שיעים. עד כה דווח על שני מחבלים הרוגים של המיליציה בלחימה.

דיוויזיית האימאם חוסיין

מיליציה פרו־איראנית שפעלה בדרום לבנון. במארס צה"ל חיסל שלושה מחבלים שלה, שנעו ברכבם בסביבת העיירה א־נאקורה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר