ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר. צילום: אי.אף.פי

ההחלטה הבריטית על סנקציות על תעשיית הנשק הישראלית  – הסמל לנאיביות ולצביעות

אפשר היה אולי להבין את ההחלטה, אילולא ההתנהלות השערורייתית שלהם בכל הקשור למדיניות הסנקציות מול ארגוני טרור ואיראן • וכאן נשאלת השאלה המרכזית - בשם "החשש לשימוש המפר על החוק הבינלאומי" מטילים סנקציות על ישראל, אבל על כנגד בעל הברית המרכזי של רוסיה לא?

[object Object]

בריטניה "בעלת בריתנו", מתיימרת לשמש גורם מרכזי, לצידה של ארה"ב, במערכה הבינלאומית נגד טרור, נגד רוסיה, נגד איראן. אבל אמש, בצעד דרמטי היא הכניסה לרשימה גם את מדינת ישראל, ולבלום חלק מייצוא הנשק למדינה, והשהתה 30 רישיונות ייצוא נשק מ"חשש לשימוש המפר את החוק הבין-לאומי".

אפשר היה אולי להבין את ההחלטה הבריטית, אילולא ההתנהלות השערורייתית שלהם בכל מה שקשור ליישום ההחלטות של ממשלת בריטניה עצמה והקהילה הבינלאומית בכל הקשור למדיניות הסנקציות מול ארגוני טרור ואיראן. בריטניה היא אחת המדינות היחידות באירופה אשר מאפשרת לאגודות ועמותות של החמאס לפעול בשטחה, לגייס כספים ולהיות מעורבים במימון טרור.

כך קרן אינטרפאל, הפועלת במדינה מאז תחילת שנות ה-90, מהווה מוקד פעילות נרחב מאוד של החמאס בבריטניה ובאירופה. הבריטים מסרבים בתקיפות נחרצת לסגור את הקרן. לאחרונה אף מתגלה כי קרן זו, באמצעות קרנות נוספות הפעילות באירופה, סייעה באופן ישיר וחשאי לחפירת המנהרות בעזה, וזאת באמצעות סיוע כביכול לאגודות בעזה שסייעו "בשיקום" בתים. ולמרות זאת, "קול קורא במדבר".

לא פחות חמור הוא הסיוע הישיר שנותנת בריטניה ומוסדות הפעילים בשטחה לקידום פרוייקט הגרעין האיראני. בכתבת תחקיר מקיפה ביותר של ה"פיינשל טיימס", מפברואר 2024, נחשף כיצד חברת הפטרוכימיים האיראנית PCC המשיכה לפעול בבריטניה, על אף שהאמריקנים השיתו עליה סנקציות ב-2018.

השיטה: רשת של חברות קש שפתחו חשבונות בבנקים לוידס וסנטנדר, שאפשרו להן להעביר באופן חסוי כספים ברחבי העולם, בין היתר עבור כוח קודס. חברת הפטרוכימיקלים הממשלתית הייתה חלק מרשת שגייסה מאות מיליוני דולרים עבור "כוח קודס" של משמרות המהפכה האיראניות, ועבדה עם סוכנויות הביון הרוסיות לגייס כסף למיליציות שבתמיכת האיראנים.

בימים האחרונים נחשפה עוד יותר רשת המימון האיראנית. התברר כי חברת התעופה האיראנית CASPIAN AIRLINE משמשת כערוץ להעברת ציוד לפרויקט הגרעין האיראני ולסיוע לארגוני טרור ברחבי העולם. החברה משתמשת במוסדות בנקאיים בריטיים ובחברות בריטיות כדי לעקוף את הסנקציות המוטלות עליה. באמצעות אלה, היא מבצעת רכש של חלקי חילוף, כולל מחברות אמריקניות, עבור צי המטוסים האיראני הנמצא תחת סנקציות כבדות. חשוב לציין כי בריטניה אינה לבדה בסיפור זה. לצידה מעורבות גם חברות גרמניות, צרפתיות וטורקיות בפעילות דומה.

וכאן נשאלת השאלה המרכזית. בשם "החשש לשימוש המפר על החוק הבינלאומי" מטילים סנקציות על ישראל, אבל כנגד מחוללי הטרור בעולם, וכנגד האיום האסטרטגי הגדול ביותר על העולם המערבי, כנגד בן הברית המרכזי של רוסיה במערכה מול אוקראינה, ומי שמאיים יותר מכל על היציבות של מדינות המערב – כלום?

על כך כבר נכתב "שמור אותי מאוהביי כי משונאיי אשמר בעצמי". ההחלטה הבריטית על סנקציות על תעשיית הנשק הישראלית – הסמל לנאיביות ולצביעות.

הכותב הוא לשעבר ראש יחידת צלצל ב"מוסד", שעסקה במלחמה כלכלית בארגוני טרור ובמדינות שמעניקות חסות לטרור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו