במערכת הביטחון החליטו: יו"ש תוגדר כ"זירת לחימה"

אירועי הימים האחרונים הביאו לשינוי מדיניות - יו"ש תוגדר כזירה שנייה, אחרי עזה • הפיגועים הקטלניים, בהכוונה מאיראן ומעזה, הוכיחו כי יש צורך בטיפול שורש משמעותי • "המבצע בג'נין - לא סוף פסוק", מבהירים גורמי ביטחון • יו"ש כבר פצצה מתפוצצת, לא מתקתקת • בלעדי

כוחות הביטחון בכניסה לכרמי צור// יואב דודקביץ/TPS-IL

אירועי הימים האחרונים הובילו את מערכת הביטחון לשינוי מדיניות משמעותי ביהודה ושומרון, כך נודע ל"ישראל היום". מאז תחילת המלחמה הוגדר האזור כ"זירה משנית", זירה שאותה צריך לשמור באופן יציב, אך הפיגועים האחרונים הוכיחו לבכירים כי לא ניתן לעשות זאת עוד. כעת פועלים בצה"ל תחת הגדרה של יו"ש כזירה שנייה - מייד לאחר עזה.

כרגע, יש לציין, מדובר בהנחיה ראשונית בלבד, ושינוי משמעותי בשטח ייקח זמן. עם זאת, בקרוב צפויים שורה של מבצעים בכל רחבי יהודה ושומרון. "המבצע בג'נין הוא לא סוף פסוק", מבהירים במערכת הביטחון.

מחנה הפליטים בג'נין בוער, צילום: אי.פי.אי

בשבוע שעבר נפתח מבצע "מחנות קיץ" בצפון השומרון. מדובר במבצע הארוך ביותר של צה"ל מאז חומת מגן, עם שני צוותי קרב חטיבתיים שפועלים במחנה הפליטים ג'נין ובטולכרם. מבצע זה צפוי להימשך בתקופה הקרובה.

הפיגועים הקשים האחרונים, הפיגוע הכפול בגוש עציון, הפיגוע בתרקומיא והפיגוע שנמנע בעטרת מוכיחים כי יש צורך בטיפול שורש משמעותי בכלל הגזרה. בתוך 48 שעות בלבד הפכה יו"ש מפצצה מתקתקת - לכזו שנמצאת בשלבי התפוצצות.

הדילמה במערכת הביטחון נוגעת בעיקר לאזור חברון, שממנה יצאו שני הפיגועים המשמעותיים בימים האחרונים. אין שאלה בנוגע לכך שחייבים למוטט את חמאס ביו"ש, אך עם זאת במערכת הביטחון לא רוצים לשפוך את התינוק עם המים.

כוחות צה"ל פועלים במרחב ג׳נין, צילום: דובר צה"ל

לא מתוך אהבת ישראל אלא מתוך אינטרסים שלהם, מנגנוני הביטחון הפלשתיניים משתפים פעולה באופן מהותי עם כוחות הביטחון, כולל בפיגוע ביום ראשון. מבצע שישבור את הכלים עלול לגרום בטעות להסלמה רחבה יותר, ואת זה לא רוצים בישראל. מנגד, יש הבנה שחייבים לפעול באופן אגרסיבי נגד הטרור הקשה שיצא מהעיר, ולכן ייתכן שנראה מבצעים גדולים וממוקדי מודיעין, לצד כתרים מסביב לעיר, כפי שקורה כבר כעת.

להימנע מהסלמה רחבה

בינתיים, ברשויות המקומיות ביו"ש דורשים מלחמה, ואליהן הצטרפה גם שרת ההתיישבות אורית סטרוק, שקראה לקבינט המדיני־ביטחוני לנקוט צעדי חירום, ובכללם הכרזה על מצב מלחמה ביו"ש. לדבריה, "לפני שבועיים שוחררו ממעצר חמישה מראשי חמאס בחברון, שנעצרו בתחילת המלחמה כחלק מהמאמץ למנוע התלקחות ביו"ש. שבועיים בלבד מיום השחרור בוצע פיגוע תופת כפול בגוש עציון, שמבצעיו יצאו מחברון. בנס נמנע אסון נורא.

מכונית התופת בכרמי צור, צילום: דוברות כבאות והצלה

"עם פרוץ המלחמה היה גל מעצרים של פעילי הטרור המרכזיים בגזרה", הוסיפה סטרוק. השחרור (שלהם) הוא חלק מסדרת השחרורים שהתבצעוו/או צפויים להתבצע בקרוב בשל קשיים משפטיים ומחסור במקומות כליאה. אף אחת משתי הסיבות הללו לא יכולה להצדיק את מרחץ הדמים הצפוי".

בצה"ל נחושים להגיע לחודש אוקטובר, חודש החגים, כשזירת יהודה ושומרון רגועה יותרמהמיני־אינתיפאדה שמתרחשת כרגע בשטח. מלחמה "על מלא" כנראה לא נראה באזורים נרחבים, אך מבצע "מחנות קיץ" צפוי להתרחב בקרוב גם לאזורים נוספים ביו"ש. במערכת הביטחון גם ממליצים לעצור גורמים מסיתים בכל יו"ש, דבר שאותו דורשת גם שרת ההתיישבות.

"לא רק לכסח את הדשא"

השינוי ניכר היטב בשטח. אם לפני שנה דיברו על מרקם חיים, כעת השיח הוא על רמת האגרסיביות. ההמלצה במערכת הביטחון היא לצאת למבצעים רחבים, בדגש על החרמת כספי טרור בכל השטח ולא רק בצפון השומרון, ועל מיטוט חמאס כיעד. "לא לכסח את הדשא אלא לכסח את השורש", הגדיר זאת גורם ביטחוני.

זירת הפיגוע בדרום הר חברון, צילום: דוברות מד"א

סינוואר מנסה בכל כוחו להדליק את השטח, מתוך הנחה שעסקת החטופים בדרך לפיצוץ, ושהדרך לבלום את הפעילות ברצועה היא להחריף את המצב ביו"ש. אליו מצטרפים גם האיראנים, שמזרימים מיליוני שקלים ליו"ש. מכיוון שפועלים מיו"ש לא נכנסים לעבודה בישראל, הכסף הזמין הגדול ברשות הוא כספי טרור, וכסף זה מתדלק את השטח.

לאחרונה בוצע מבצע נקודתי לתפיסת כספי טרור. במערכת הביטחון לוחצים לבצע מבצעים נחושים כאלה בכל השטח. ההמלצה, שהועברה כמה פעמים מבכירים במערכת הביטחון, היא להפסיק להתמקד בנושא זה רק בצפון השומרון.

חלק מגורמי הביטחון סוברים שהפיגועים האחרונים הם תוצאה של הפעילות העצימה בצפון השומרון, ולכן אולי יירגעו בעתיד. אחרים מאמינים שהפעולות הן אותה התפוצצות שצה"ל ניסה למנוע בכל כוחו, ושאנו בדרך להסלמה נוספת.

הנחת העבודה היא שפיגוע גדול נמצא מעבר לפינה. בשבוע שעבר היה זה בגוש עציון, אבל זה עלול לקרות בירושלים, בבאר שבע או בתל אביב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר