המידע המודיעיני, חילופי האש והמבצע שהתגבש תוך שעות: מאחורי הקלעים של חיסול "אבו שג'אע"

בעוד כוחות הביטחון פעלו בטול כרם, מידע מודיעיני חם הוביל למבצע מיוחד שלא תוכנן מראש • בתוך שעות ספורות, הוכנה תוכנית מבצעית וכוחות היירוט יצאו לדרך • בשעות הבוקר המוקדמות, הופעל "נוהל סיר לחץ" על המסגד בו התבצר המחבל הבכיר עם ארבעה נוספים • החיסול מהווה מכה מוראלית למחבלים, אך ההערכה היא כי לא ימנע את המשך ניסיונות הפיגוע

לאחר מצוד ארוך: צה”ל חיסל את “אבו שג’אע”, בכיר המחבלים בטול כרם. צילום: רשתות ערביות

חיסולו של "אבו שג'אע" ותמונת מצב מצפון השומרון: מדובר במבצע מיוחד שלא תוכנן מראש. כוחות הביטחון ניצלו הזדמנות דרמטית של הכוחות בשטח. בעוד הכוחות פעלו בטול כרם, עלה אצל השב"כ מידע מודיעיני מהשטח. בצה"ל ובמג"ב הכינו מראש כוחות יירוט ואלו פתחו באישור תוכניות זריז. בתוך שעות ספורות בלבד יצאו לדרך לפעולה.

תיעוד: לאחר חילופי אש - המקום בו התחבאו מחבלים בטולכרם

בסביבות השעה 04:00 לפנות בוקר, פתחו הכוחות בנוהל "סיר לחץ" על המסגד שבו התבצר המחבל הבכיר עם ארבעה מחבלים נוספים, ולבסוף הצליחו לחסל אותו.

מכה מוראלית משמעותית למחבלים

החיסול של "אבו שג'אע" משמעותי. הוא היה מחבל בולט מאוד מאז תחילת המלחמה וגם לפניה, אחד האחראים להקמת גדוד נור א-שמס, שהפך לאחת הבעיות הגדולות ביותר של צה"ל בצפון השומרון. חיסולו הוא מכה מוראלית משמעותית למחבלים, אך סביר להניח שהדבר לא ימנע מהם להמשיך לנסות לפגוע בישראלים ולייצר פיגועים.

אבו שג'אע, מפקד ואחד ממייסדי גדוד טולכרם בג'האד האסלאמי חוסל ע”י כוחות מיוחדים, צילום: רשתות ערביות

למרות ההישג ובמקביל, בג'נין ובטול כרם נמשכת פעילות כוחות הביטחון. הכוחות הגדולים ממשיכים בסריקות באזורים עם חשד לתשתיות טרור. המטרה היא להמשיך לעקוב מודיעינית אחר מה שמתרחש בשטח ולנצל הזדמנויות כמו במקרה של "אבו שג'אע". גם בשעה זו, ישנם כוחות יירוט במוכנות גבוהה לכל תרחיש.

במהלך הלילה היו מספר תקריות ירי בין צה"ל למחבלים. עם זאת, ניכר שיש ירידה במספר ההיתקלויות. יצויין כי גם במקרים קודמים, המחבלים נוטים להימלט מהאזור כשצה"ל נכנס. לאור הודעת צה"ל כי הפלשתינים  יוכלו לצאת ממחנה הפליטים נור א-שמס, עזבו לא מעט תושבים את האזור.

לאחר מצוד ארוך: צה”ל חיסל את “אבו שג’אע”, בכיר המחבלים בטול כרם, צילום: רשתות ערביות

בתוך כך, הלילה הסתיים המבצע במחנה הפליטים בפרעה. בפיקוד מרכז אומרים שמדובר במבצע איכותי מאוד, בו אותרו תשתיות טרור רבות, ביניהם מסגד שבו אותרו מטענים. בפעילות חוסלו לפחות ארבעה מחבלים.

"חיסול המחבל לא מפחית את הגעגוע"

ג'אבר, כך נמסר, היה מעורב בפיגועים רבים וגם בהכוונת הפיגוע בחודש יוני האחרון, שבמהלכו נרצח אמנון מוכתר בן ה-67 בסוף חודש יוני בקלקיליה. כראש התארגנות הטרור במחנה הפליטים, הוא פיקד על כ-30 מחבלים. אמש סמוך לשעה 21:00 הגיע כוח לעצור אותו בנור א-שמס, אך ברגע האחרון הפעולה בוטלה לאחר שהתברר כי הוא לא נמצא באותו יעד.

פעילות כוחות הביטחון ביו"ש, צילום: דוברות המשטרה

אתי, אלמנתו של מוכתר, התייחסה לחיסול המחבל שיזם את הפיגוע בו נרצח בעלה: "כל הכבוד לכוחות הביטחון. שתהיה החלמה מהירה לפצוע הקל מכוחות הימ"מ. האבידה שלנו מאוד גדולה. השם נוקם את הרצח של בעלי, את כל המעורבים בדבר. יש תחושה של סגירת מעגל, שהצדק יצא לאור ושבעלי נח. אנחנו לא יודעים אם צדק הסתיים כי יש עוד מעורבים באירוע".

"חיסול המחבל לא מפחית את הגעגוע", הוסיפה. "הכאב הוא נצחי. כל יום חווים אותו. קמים עם הכאב והולכים לישון אותו. אנחנו גאים בכוחות הביטחון ואנחנו נרגשים שהם לא מרפים ועושים את עבודת הקודש שלהם. אנחנו סומכים עליהם בעיניים עצומות".

אמנון מוכתר ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

מדובר צה"ל נמסר בנוסף כי בוצע מעצר של פעיל טרור נוסף. לפי דיווחים פלסטיניים, כוח מסתערב של צה"ל נכנס הלילה בלבוש אזרחי לפאתי מחנה טול כרם, ועצר את המבוקש ואחד מראשי גדודי "אל קודס" של הג'יהאד האיסלאמי במחנה הפליטים, מוחמד קסאס. במהלך הלחימה לוחם ימ"מ נפצע באורח קל ובסיום הפעילות פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים.

בצה"ל ציינו כי שלושה מהמחבלים חוסלו בהפצצה מהאוויר בג'נין, ושניים נוספים חוסלו שם על-ידי מסתערבי מג"ב איו"ש. ארבעה נוספים חוסלו גם כן בהפצצה אווירית. הזרועות הצבאיות של חמאס, הג'יהאד האיסלאמי ופת"ח פרסמו הודעות נפרדות שבהן טענו כי המחבלים הפעילו מטענים בניסיון לפגוע בכוחות הביטחון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר