פעולת מנע, לא מתקפת מנע: צה"ל חייב להתכונן למלחמה על עתיד הצפון

אצל מקבלי ההחלטות טרם הבשילה החלטה על פעולה התקפית כוללת בצפון • זו תגיע, במוקדם או במאוחר, ורצוי שתבוא בהפתעה

עשן בשמי לבנון בעקבות תקיפות צה"ל. צילום: רויטרס

ראוי לברך על פעולת המנע האווירית אתמול בבוקר. היא ביטאה יכולת מודיעינית מרשימה, יכולת ביצוע מדויקת ויעילה, ולא פחות חשוב - הופגנה יכולת להפעלת יוזמה התקפית תוך תיאום עם גורמי הממשל האמריקניים. יש להניח כי הגורמים המתאימים עודכנו בפרטים המודיעיניים, ומתן האור הירוק לפעולה הישראלית הוא מסר משמעותי לכל האויבים באזור.

השאלה הראשונה שנשאלה אתמול, עם החדשות על פעולת המנע של צה"ל בלבנון, היתה: אם התחלתם, למה לא תמשיכו בכל הכוח? בנקודת המוצא לבירור שאלה זו מתחייב מבט על ההיגיון והצורה של המלחמה החדשה במאה ה־21.

 

במלחמת יום הכיפורים, למשל, רבע שעה לאחר פתיחתה ניתן היה לסכם כי זו מלחמה מלאה, שלא תוכל להיעצר בתוך שעות. האויב פתח במתקפה רבתי, וצה"ל התארגן למגננה. מה שהשתנה מאז הוא האפשרות למלחמה עם מהלומות אש הדדיות, שאינן מערבות בהכרח הפעלת כוחות יבשה בהתקפה שחוצה אל מעבר לגבול. הדינמיקה של פעולה יבשתית, מטבעה, גורמת לכך שמרגע שהחלה - לא בקלות ניתן לעצור אותה.

מלחמה מהסוג החדש, המבוססת בעיקרה על חילופי מהלומות אש, ניתנת לעצירה בכל רגע. זה גם במקרים רבים השיקול להימנעות מהפעלת כוחות יבשה, בהעדפת דרך פעולה של מהלומות אש שהפיתוי לבחירה בה טמון בציפייה לשלוט בכל רגע ביכולת לעצירתה. ובכל זאת, כפי שלמדה מדינת ישראל בעשרת החודשים האחרונים, מהלומות האש לבדן, עם כל עוצמתן, לא מצליחות להביא להכרעת האויב. לשם כך נדרש מהלך יבשתי התקפי.

המבוכה הצפונית ופתרונה

בשיח של ראשי המועצות בצפון הועלו טענות על היחלצות צה"ל לפעולה התקפית רחבה באש, רק כשהתבררה כביכול הכוונה לפגיעת חיזבאללה במהלומת אש על תל אביב. כאילו עד כה לא ננקט צעד כזה, כי יישובי הצפון פחותים בחשיבותם.

מטוס קרב ישראלי משחרר אבוקות, סמוך לגבול לבנון-ישראל, צילום: EPA

המצב ביישובי הצפון בוודאי מעורר מבוכה אסטרטגית המחייבת כל מאמץ לפתרון. אולם במערכת השיקולים המורכבת, אצל מקבלי ההחלטות בצה"ל ובדרג המדיני עדיין לא הבשילה השעה להחלטה על פעולה התקפית כוללת לשינוי המצב בצפון.

חייבים להאמין כי הרגע הזה יגיע במוקדם או במאוחר. מה שחשוב ביותר למדינת ישראל בשעה זו הוא לשמר ולטפח את החיבור לתמיכה האמריקנית. תמיכה זו שינתה את מפת יחסי הכוחות באזור, ולפי שעה מערכת תיאום זו משרתת היטב את ישראל.

ימים יגידו מתי וכיצד תיפתר המבוכה הצפונית, גם אם יש סיכוי סביר להסדרה דיפלומטית. צה"ל - במלוא כוחותיו ביבשה, באוויר ובים - חייב להתכונן למלחמה גורלית לעתיד הצפון ולעתיד מדינת ישראל. גם צעד כזה, כשיגיע, רצוי שיבוא בהפתעה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר