הגרי: "התקווה של סינוואר לגרור את המזרח התיכון למערכה כוללת לא התממשה"

דובר צה"ל הכחיש בהצהרה לתקשורת את טענות חיזבאללה לפגיעה בבסיסים: "חיזבאללה ניסה לפגוע קשות בצפון ובמרכז ונתקל ביד ברזל - עד כה ידוע לנו על שישה מחבלים שחוסלו בתקיפה וייתכן שנגלה עוד" • גורם מדיני ביקר את התמקדותו של הגרי בהצהרה בשחרור החטופים: "בניגוד גמור להגדרות ולהנחיות"

תא"ל הגרי: "המטרה המרכזית של המלחמה - החזרת החטופים" // דובר צה"ל

"התקווה של סינוואר והנהגת חמאס לגרור את המזרח התיכון למערכה כוללת לא התממשה", כך אמר הערב (ראשון) דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, בהצהרה לתקשורת לאחר מתקפת המנע של צה"ל בדרום לבנון נגד מטרות חיזבאללה.

הגרי אמר כי "סיכלנו את מרבית המתקפה. חיזבאללה ניסה לפגוע קשות בצפון ובמרכז ונתקל ביד ברזל. עד עכשיו אנחנו מכירים גם שישה מחבלים שחוסלו בתקיפות וייתכן שנגלה עוד. רק בשבוע האחרון חיסלנו 30 מחבלים בהם מפקדים של חיזבאללה".

דובר צה"ל

עוד הוסיף דובר צה"ל כי "90% מהמטרות היו רקטות לטווח קצר. בניגוד לטענות של חיזבאללה לא היו פגיעות בבסיסי צה"ל לא בצפון ולא במרכז. חיל האוויר, חיל הים, פיקוד הצפון, פיקוד העורף, אגף המודיעין והמבצעים הגנו על מדינת ישראל ממתקפה של חיזבאללה -  בעקבות חיסולו של המפקד הבכיר ביותר של חיזבאללה. לחיזבאללה יש עוד יכולות והדרך לא תמה. המשימה שלנו ברורה להחזיר את אזרחי הצפון לבתיהם בביטחון".

לגבי המשך ההיערכות בעורף הדגיש הגרי כי "היכולות המבצעיות של צבא ארצות הברית באזור הן משמעותיות מאוד, ואנחנו מקיימים יחד איתם הערכת מצב משותפת. אנחנו במוכנות גבוהה מאוד בהגנה ובהתקפה. בשעה זו אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. אני רוצה לציין את ההתנהלות המופתית של תושבי הצפון שמנעו פגיעה בחיים. אנחנו נמשיך לעדכן אתכם בכל שינוי. האתגרים שלנו הם בכלל הזירות. המשימה החשובה ביותר היא להגן על אזרחי ישראל".

דובר צה"ל גם התייחס להמשך המו"מ לעסקת חטופים: "בדרום ממשיכים להפעיל לחץ צבאי כבד מאוד על חמאס. לצד כל אלה אנחנו ממשיכים השבוע להיות בימים משמעותיים. לצד מוכנות גבוהה בכל הזירות זאת גם בעת המשא ומתן בקהיר ועולות שמועות על המשא ומתן, אנחנו ממשיכים להיות מחויבים למטרת מלחמה אחת מרכזית - השבת 109 החטופות והחטופים ונמשיך לפעול בכל המאמצים".

גורם מדיני התייחס לבחירתו של הגרי להתייחס רק להשבת החטופים: הבחירה של דובר צה״ל להזכיר בהצהרתו הערב רק מטרת מלחמה אחת - תוך התעלמות מיתר מטרות המלחמה - היא בניגוד גמור להגדרות והנחיות הדרג המדיני. מטרות המלחמה היו ונותרו: השבת חטופינו, השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, הבטחה שעזה לא תהיה שוב איום על ישראל, והשבת תושבי הצפון בבטחה לבתיהם".

בעקבות הדברים הללו הבהיר הגרי את דבריו: "‏מיותר לציין כי השבת החטופים היא מטרה נעלה, אך היא לא מטרת המלחמה היחידה. באותה מסיבת עיתונאים התייחסתי בדברי גם להשמדת הזרוע הצבאית של חמאס, גם היא אחת ממטרות הלחימה".

על טענות ראשי הרשויות בצפון אמר הגרי כי "הקשבתי קשב רב אמירות באשר לצפון ולמרכז, ולאופן שבו אנחנו מתנהלים. חשוב שתדעו, מבחינת צה"ל הביטחון לשל תושבי הצפון זו משימה מרכזית. אנחנו פועלים מסביב לשעון על מנת להשיג את הביטחון לצפון. יש עוד דרך ארוכה כיוון שכרגע הדרג המדיני הכריז על הדרום כזירה הראשית".

דובר צה"ל

בסיום דבריו נשאל הגרי על התקרית שבה נהרג לוחם חיל הים בצפון: "אנחנו עוד מתחקרים את אחוזי היירוט. חיזבאללה ניסה לעשות מתקפה רחבה מאוד של מאות רקטות לצפון ועשרות כטב"מים לצפון ולמרכז - ומרביתם העיקרי יורט. למעט לוחם צה"ל, שאיבד את חייו בתקיפה הזו, אין אזרחים שנפגעו באופן כזה משמעותי. הדבר הזה נובע משני דברים: מהאופן בו התנהלנו ומההתנהגות המופתית של האזרחים בעורף".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר