מתקפת המנע על חיזבאללה: כל מה שידוע

המטרות האסטרטגיות שאליהן כיוון חיזבאללה, הנזק בצפון, תוצאות התקיפה בלבנון, מה שקרה בנתב"ג - ואיך יושפע המו"מ לעסקה • עושים סדר לאחר השעות הדרמטיות

יירוט במהלך מתקפת המנע של ישראל . צילום: אי.אף.פי

יותר משלושה שבועות נערכו בישראל לתגובת חיזבאללה על חיסולו של מספר 2 בארגון – פואד שוקר. כבר אמש (שבת) זוהתה הכוונה של ארגון הטרור השיעי להוציא אותה מתקפה נרחבת לפועל - והיא סוכלה ברובה לפנות בוקר. מהמטרות שאליהן כיוון נסראללה עד ההנחיות ששונו  – כל מה שידוע על מתקפת המנע הישראלית

המודיעין והפעולה

המוכנות מאז 30 ביולי משלבת מעקב של מודיעין חזותי: איסוף של חיל האוויר ושל שותפים באזור. לפנות בוקר זוהתה היערכות של חיזבאללה, חלק מהאיומים כוונו גם למרכז הארץ, רובם לצפון. מאמש ההערכה בישראל הייתה כי חיזבאללה יגיב בקרוב.

בין היתר, חיזבאללה ניסה לפגוע בבסיסי המוסד ו-8200 בגלילות. בצפון הארץ נרשמו פגיעות במספר מוקדים. 

מתקפת המנע בלבנון: תיעוד מתקיפות צה"ל // דובר צה"ל

צה״ל סיכל החל מ-5 בבוקר אלפי רקטות וכטב"מים. הסיכול בוצע בין היתר באמצעות תקיפה של כ-100 מטוסים. עם זאת, זיהו נכונות לשגר מאות כטב"מים ורקטות, והושמדו גם משגרים נוספים.

התקיפות של ישראל התבצעו בדרום לבנון. על פי דיווחים לבנוניים ישנם ארבעה הרוגים. זאת בניגוד לטענות של גורם בחיזבאללה כי "לא היו הרוגים בתקיפות הישראליות".

מה אומרים בדרג המדיני?

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט היו בבור בקריה בשעת התקיפה. בבוקר, עם פתיחת ישיבת הקבינט, התייחס נתניהו למטרות התקיפה ואמר בין היתר: "אנחנו נחושים לעשות הכל כדי להגן על המדינה שלנו, להחזיר את תושבי הצפון בבטחה לבתיהם ולהמשיך לקיים כלל פשוט: מי שפוגע בנו - אנחנו פוגעים בו".

"מי שפוגע בנו אנחנו פוגעים בו". רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בבור בקריה בזמן המתקפה, צילום: מעיין טואף/לע"מ

במסגרת התיאום, גלנט שוחח עם מזכיר ההגנה לויד אוסטין ואמר לעמיתו האמריקני כי "בישראל עוקבים אחר המתרחש בביירות וערוכים בפריסה רחבה בכל מערכי ההגנה וההתקפה". ב-14:00 תיערך ישיבת הממשלה בקריה.

מה אומרים בלבנון?

בחיזבאללה טענו שישראל תקפה כ-30 מטרות. קצת לפני השעה 9:00 בחיזבאללה הודיעו רשמית כי "המבצע הצבאי הושלם" ליום זה. מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה, צפוי לנאום היום ב-18:00.

חיזבאללה טוען שכ-30 מטרות הותקפו במדינה. תקיפת צה"ל בלבנון במסגרת מתקפת המנע,

ראש ממשלת המעבר בלבנון נג'יב מיקאתי זימן את ועדת החירום של השרים לישיבה ב-10:30 בביירות לאור ההתפתחויות.

מה אומרים בארה"ב?

בבית הלבן אמרו הבוקר באופן רשמי כי הנשיא ג'ו ביידן עוקב אחרי האירועים בישראל ובלבנון. "הוא קיבל עדכונים מיועציו. נמשיך לתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה ונמשיך לפעול למען יציבות באזור", נמסר. אתמול הגיע לביקור פתע באזור הרמטכ"ל האמריקני הגנרל צ'ארלס בראון.

עודכן על ידי יועציו. הנשיא ביידן, צילום: רויטרס

בישראל טענו כי האמריקנים עודכנו לפני הפעולה. עם זאת, ב"ניו יורק טיימס" פורסם כי על פי גורם אמריקני בוושינגטון לא קיבלו כל מידע מוקדם.

המו"מ לעסקה

בתוך חילופי המהלומות, המשלחת הישראלית בראשות ראש המוסד דדי ברנע הגיעה היום לקהיר כמתוכנן. בסוף השבוע האחרון דווח על מבוי סתום בעיקר בשל סוגיית ציר פילדלפי

בעמדת המתנה. יחיא סינוואר, צילום: אי.פי

הפרשן הצבאי של "ישראל היום" יואב לימור התייחס הבוקר לסוגיה וכתב בטורו כי "ספק רב אם ניתן יהיה להתקדם להסכם, משום שאיחוד הזירות והסלמה אזורית היו חלומו של יחיא סינוואר מרגע המתקפה ב-7 באוקטובר, וסביר שהוא ימתין כעת לראות כיצד מתפתחים הדברים בטרם יבחר בהסכם".

ההנחיות לעורף

בבוקר עודכנו הנחיות פיקוד העורף - הפעילויות הוגבלו גם בגוש דן ובצפון, אולם ב-12:30 הוסרו המגבלות במרכז הארץ. הגבלות כן קיימות באזור קו העימות בצפון.

עם זאת, חלק מהאירועים בוטלו, כגון ההופעה של אייל גולן הערב שתוכננה להתקיים בקיסריה. 

באשר לנתב"ג - הפעילות חזרה אחרי שהושבתה ליותר משעתיים. עם זאת, טיסות רבות עדיין בוטלו ובשיאה של התקופה העמוסה בסוף חודש אוגוסט חשו הנוסעים על בשרם את הכאוס.

תושבי הצפון

בקרב תושבי קו העימות נרשמה אכזבה מסוימת מכך שמתקפת המנע לא נוצלה לטענתם למהלך נרחב יותר.

נרשמו מספר פגיעות. זירת נפילה בעכו, צילום: אי.אף.פי

רפאל סלאב, תושב קריית שמונה, אמר: "היום במקום לנצל את מתקפת המנע, עוד פעם התייחסנו ליכולת הסרת האיום, במקום לתקוף כאילו כבר תקפו לנו את היעדים האסטרטגיים, תל אביב וירושלים". ראשי רשויות בצפון אף כינו את המבצע בלעג "מבצע שלום תל אביב". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר