מתקפת המנע נגד חיזבאללה היא גם איתות לאיראן

חיזבאללה לא חיכה יותר לאיראן, והתכוון להוציא לפועל מבצע נקמה משלו, באופן עצמאי • התקיפות הנרחבות שביצעה ישראל לפנות בוקר הוציאו את העוקץ ממבצע הנקמה של הארגון • מתקפת המנע הישראלית היא צעד חשוב בעיצוב תפיסת הביטחון המעודכנת של ישראל • בטהרן, כפי הנראה, צופים באקטיביות שאנחנו מפעילים ומבינים את הרמיזה - זו עשויה לפעול גם נגדם

עשן מיתמר בעקבות תקיפה אווירית ישראלית על זיבקין בדרום לבנון , צילום: AFP

התקיפות הנרחבות שביצעה ישראל לפנות בוקר הוציאו את העוקץ ממבצע הנקמה של חיזבאללה על חיסול רמטכ"ל הארגון, פואד שוכר. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", ישראל השמידה את כלל המשגרים שבאמצעותם התכוון חיזבאללה להתחיל את מתקפת הפתע שלו נגד ישראל, אותה מתקפה משמעותית שנסראללה הבטיח להוציא לפועל בנאומו ב-31 ביולי.

מתקפת המנע בלבנון: תיעוד מתקיפות צה"ל // דובר צה"ל

לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", שהתבסס על מקור ישראלי, צה''ל חיסל במתקפת המנע את המשגרים שבאמצעותם התכוון חיזבאללה לתקוף את תל אביב.

איראן וחיזבאללה התלבטו מאז חיסול שוכר ומנהיג חמאס הניה בטהרן כיצד להגיב לישראל. מטרתם היתה והינה לבסס את המשוואה לפיה פגיעה בשטחם תגרור תקיפה משמעותית בשטח ישראל. חיזבאללה לא חיכה יותר לאיראן, והתכוון להוציא לפועל מבצע נקמה משלו, באופן עצמאי. לאחר מתקפת המנע הישראלית, חיזבאללה בחר לפתוח בכל זאת את מתקפת הנקם שלו, כפי שהסביר בהצהרתו הבוקר. עם זאת, זו מסתכמת לפי שעה בשיגורים לעבר צפון ישראל ורמת הגולן.

תושב ביירות אוחז בכרזה של גנרל חמאס שוכר וקאסם סולימאני, צילום: GettyImages

בהצהרתו, איים חיזבאללה לפגוע בשיטת עין תחת עין באזרחים בישראל, באמצעות מתקפות טילים וכטב"מים, אם מתקפת צה''ל תביא לפגיעה באזרחים בלבנון. בכך אותת הארגון על גבולות הגזרה שהוא מציב להסלמה הנוכחית בינו לצה"ל, ורמז, שוב, שהוא לא מעוניין להרחיב את המלחמה נגד ישראל למלחמה כוללת.

נראה שרסן חשוב בהקשר זה הוא דעת הקהל בלבנון, כולל בחברה השיעית, שמתנגדת לכך. על כך ניתן ללמוד מסקר שפורסם לאחרונה בתקשורת הלבנונית שמלמד על כך. לצד זאת, כפי שדווח ע״י רועי קייס, נסראללה מתקשה לשקם את הפגיעה הקשה שספג ארגונו בעקבות חיסול שוכר, והוא מתקשה למצוא לו מחליף. במסגרת זאת, שני ה'אסים' הבכירים שנותרו לחיזבאללה, עלי כרכי ואבראהים עקיל, לא קיבלו את הקרדיט מנסראללה, ולא מונו ליורשי שוכר, בעקבות ביקורת בתוך חיזבאללה על תפקודם במהלך המלחמה.

פיצוץ בצפון מירי חיזבאללה, צילום: EPA

כרכי כמפקד חזית הדרום, ועקיל, ראש מערך המבצעים של חיזבאללה, לא מספקים את הסחורה, כשברקע יש לזכור שלפי המדווח, כרכי כבר הודח מהארגון בעבר, אך הוחזר לפעילות.

התקיפות הישראליות האינטנסיביות התמקדו בדרום לבנון, גם אחרי עשרה חודשי לחימה נגד חיזבאללה. אין זה מפתיע שלחיזבאללה נותרה תשתית משמעותית במרחב דרום לבנון גם לאחר פרק זמן ארוך זה של לחימה. כזכור, בשנים האחרונות פרסם צה''ל פרטים אודות השימוש הנרחב שעושה חיזבאללה במרחב דרום לבנון מאז נסיגת צה''ל ב-2000, כדי להפוך את האזור לבסיס קדמי מאסיבי מול ישראל. במסגרת זאת, הובא שכל בית שלישי במרחב דרום לבנון הוא למעשה נכס של חיזבאללה, שמשמש את הארגון לצרכים לוגיסטיים או צבאיים.

עשן בשמי לבנון בעקבות תקיפות צה"ל, צילום: רויטרס

מתקפת המנע הישראלית היא צעד חשוב בעיצוב תפיסת הביטחון המעודכנת של ישראל. היא מבהירה שישראל לא תשב בחיבוק ידיים לנוכח כוונה של איראן ומערך השלוחים שלה לקדם נגדה מהלך משמעותי. עם זאת, לאור המיקוד שמוביל הקבינט בעזה ובשחרור החטופים, ישראל אינה פנויה לפעול באופן נרחב להסרת האיום מצד חיזבאללה, שמחייבת מערכה קרקעית בלבנון.

חסן נסראללה. מלחמה או רגיעה?, צילום: רשתות ערביות

ועדיין, צה''ל יצטרך למצוא את הנוסחה במסגרתה ישאף להוציא את חיזבאללה משיווי משקל, ולרסן את נסראללה וכוורת המפקדים הבכירים המנוסים שעוד נותרה לו. בטהרן, כפי הנראה, צופים באקטיביות שמפעילה ישראל ומבינים את הרמיזה - זו עשויה לפעול גם נגדם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר