ראש אמ"ן היוצא חליוה: סליחה שלא עמדנו במשימה החשובה ביותר; האלוף בינדר: המחיר הכבד מנשוא יהיה לעד חקוק בעצמותיי

הרמטכ"ל התייחס למחדל המודיעין ב-7 באוקטובר: "לעולם אסור לחשוב שיודעים הכול, יש תמיד להתעקש לדעת יותר" • ראש אגף המודיעין הנכנס שלומי בינדר: "אנחנו בתוך מלחמה צודקת, ארוכה וקשה, שעשויה עוד להתרחב, ונמשיך להתעקש ולעמוד במטרותיה"

פרץ בבכי ולקח אחריות: הנאום המלא של אהרון חליוה // דו"צ

״ב-7 באוקטובר חג שמחת תורה, אותו יום רע ושחור שאני נושא בליבי, על מצפוני, לא עמדנו בקדושה שבשבועתנו ומאז מתוך השבר הגדול אנחנו עושים כל מאמץ כדי לתקן ולבנות את הלוחות מחדש, מרסיסים", כך אמר היום אלוף אהרון חליוה בטקס חילופי המפקדים באגף המודיעין.

אלוף שלומי בינדר מחליף את אלוף חליוה, שהתפטר באפריל. הטקס נדחה מתחילת החודש בעקבות חיסולו של בכיר חיזבאללה, פואד שוכר.

דובר צה"ל

אלוף חליוה אמר עוד כי "עשיתי תמיד ככל יכולתי כחייל וכמפקד לשרת מדינה, ולהיות חייל נאמן של עם ישראל ומדינת ישראל. ידעתי לצד השבועה והזכות כי יש אחריות עצומה, אחריות לאנשים, אחריות להצלחה, ואחריות לכשלון, אחריות שהתחדדה כראש אמ"ן, והתחדדה על כובד משקלה ב-8 באוקטובר. אותה שבת לא עמדנו במשימה. האחריות העליונה מוטלת עליי. האחריות כמו גם דוגמה אישית היא ערך אישי. ללקיחת אחריות לא מחנכים במילים אלא במעשים".

"אפשרות התרחבות המלחמה עדיין עומדת על הפרק", הוסיף חליוה ואמר כי: "החזרת חטופים ומיטוט חמאס - יעדי המלחמה עליהם אנו פועלים. תחקרנו בחודשים האחרונים באמ"ן את הסיבות והפערים שהביאו אותנו ל-7 באוקטובר במאות שעות תחקור, כחלק מחובתנו המקצועית ללמידה ולשיפור".

האלוף חליוה בטקס חילופי המפקדים, צילום: יוסי זליגר

בסיום דבריו פנה חליוה למשפחתו, והתייפח: "כל מה שעשיתי היה למענכם. איבדתי פקודים רבים בשירותי, רק אותי במקרה לא השיג אותי הכדור. אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזו, ובשעה שאני נפרד מצה"ל לבקש סליחה. בשמי ובשם כל אמ"ן".

דובר צה"ל

הרמטכ"ל הלוי: "אל המודיעין יש לבוא בענווה"

הרמטכ"ל הרצי הלוי ציין כי "הכמיהה העזה של אנשי המודיעין לזהות, להתריע וליידע, ולמנוע טרור רצחני – היא תכלית העשייה המודיעינית. וכגודל הכמיהה, כך גודל האכזבה והשבר לנוכח אי ההצלחה, לנוכח הכישלון.

"בשעה שאנחנו מקיימים את העברת הפיקוד, אנחנו לא שוכחים את מי שחייהם נעצרו לפני 320 יום. היום הובאו למנוחות חלק מששת החטופים החללים שחולצו במבצע מורכב, מבוסס מודיעין איכותי. אנחנו שולחים מכאן את תנחומינו למשפחות ולקהילות ומשתתפים בצערם מעומק הלב ומעומקה של אחריות. נמשיך לפעול להשיב את כל החטופים, החיים לביתם והחללים לקבר ישראל".

הרמטכ"ל הלוי והאלוף בינדר, צילום: יוסי זליגר

בהתייחסו לאנשי אגף המודיעין, אמר הרמטכ"ל: "כולנו נזכור את שמחת תורה של שנת תשפ"ד כיום מר ונמהר. את זאת לא נוכל לשנות, אך נוכל להשפיע על העתיד באמצעות למידה. מאז 7 באוקטובר, במקומות ובהזדמנויות שבהם אנו מציגים מודיעין, אני שומע אמירות בסגנון 'ראינו את כישלון המודיעין, אנחנו לא נוכל לסמוך עליו שוב'. זה שנים רבות שאני משתמש במודיעין, חושב על מודיעין ועושה מודיעין. אל המודיעין יש לבוא בענווה. לעולם אסור לחשוב שיודעים הכול. יש תמיד להתעקש לדעת יותר".

לביקורת שנשמעה נגד מינוי בינדר

אלוף בינדר: "המלחמה עשויה להתרחב"

אלוף שלומי בינדר, שעלה לנאום אחרי חליוה, אמר כי "אני מקבל הערב את הפיקוד על האגף בחרדת קודש. הכישלון הצורב שהמלחמה החלה בעקבותיו, והמחיר הכבד מנשוא ששילמנו, יהיו לעד חקוקים בעצמותיי. עם זאת - אסור לנו להרפות ואסור לנו לוותר.

 
אלוף שלומי בינדר, צילום: יוסי זליגר
 
"אני מבקש את אמונכם ואת המחויבות שלכם. אותן מחויבות ונחישות שהפגנתם מאז פרוץ המלחמה, ושהביאו להישגים רבים. אנחנו בתוך מלחמה צודקת, ארוכה וקשה, שעשויה עוד להתרחב, ונמשיך להתעקש ולעמוד במטרותיה. עלינו להקדיש את מאמצינו להשבת 109 החטופים ברצועת עזה. זוהי משימה לאומית ומוסרית, עליונה ודחופה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר