לאחר המטח לצפון: דיווחים תקיפות בעומק לבנון; בלינקן קורא להפסקת אש ועסקה "בימים הקרובים"

ותקף מתחם שליטה של חמאס בבית ספר בעזה • הרמטכ"ל ברצועה לאחר חילוץ שש הגופות: "נחושים להחזיר את כולם - ולהילחם בחמאס" • במבצע של צה"ל ושב"כ הובאו לארץ משטח הרצועה גופותיהם של אברהם מונדר, נדב פופלוול, יגב בוכשטב, יורם מצגר, חיים פרי ואלכס דנציג

יגב בוכשטב, נדב פופלוול, יורם מצגר, אברהם מונדר, חיים פרי ואלכס דנציג. צילום: לירון מולדובן

היום ה-319 למלחמה:  צה"ל חילץ הלילה (שבין שני לשלישי) שש גופות של חטופים ממנהרה בחאן יונס. במבצע הובאו לארץ משטף הרצועה גופותיהם של אברהם מונדר, נדב פופלוול, יגב בוכשטב, יורם מצגר, חיים פרי ואלכס דנציג. חמאס פרסם התייחסות רשמית למגעים לעסקת חטופים: "ההצהרות של ביידן ובלינקן מטעות ואינן משקפות את העמדה האמיתית של הארגון שמעוניין להביא לסיום התוקפנות". 

עדכונים שוטפים

22:50: בלינקן: "ארה"ב הודיעה זה מכבר שהיא לא מקבלת את כיבוש עזה לטווח ארוך על ידי ישראל. הסיכון להסלמה באזור גובר מיום ליום, ואנחנו רוצים להגיע להסכם הפסקת אש ולהבטיח את שחרור החטופים מעזה עכשיו". 

22:49: בלינקן: "ברגע שחמאס יסכים להצעת הגישור, עלינו להגיע להסכמה על פרטי היישום. אעשה כל מה שאפשר במהלך הימים הקרובים כדי להביא את חמאס להסכים. הסכם הפסקת האש בעזה צריך להיעשות בימים הקרובים".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, צילום: רויטרס

22:04: 5 שיגורים נוספים בגליל המערבי. נפלו בשטחים פתוחים. מאז הבוקר 125 שיגורים, ועוד מספר כטב"מים. (עידן אבני)

20:57: בשעה זו - הפגנה בבגין: משפחות חטופים צבעו את הכביש עם כיתוב שמות גופות החטופים שנהרגו בשבי החמאס והוחזרו היום, ושמות שאר החטופים שאפשר להחזיר בעסקה. (אבי כהן)

מרססים שמות החטופים בכביש בגין, צילום: ללא
מרססים שמות החטופים בכביש בגין, צילום: ללא

20:41: המטח האחרון לגליל ולגולן - 40 שיגורים זוהו, חלקם יורטו חלקם התפוצצו. (עידן אבני)

20:33: האזעקות בצפון: מספר נפילות בגליל המערבי, כולל פגיעה באחד הבתים. (עידן אבני)

20:25: דובר צה"ל דניאל הגרי על חילוץ גופות שש החטופים: "נסיבות מותן נבדקות. התוצאות יימסרו למשפחות ואז לציבור. לא נוכל להחזיר את כל החטופים במבצעי חילוץ". (הידיעה המלאה)

20:00: הערכה - לפחות חלק משש החטופים שגופותיהם חולצו נהרגו מתקיפות צה"ל, בין אם באופן ישיר ובין אם באופן עקיף.

19:53: הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, סייר היום ברצועת עזה אחרי חילוץ שש גופות החטופים: "יש לנו נחישות רבה מאוד להילחם בחמאס, להשיב את כל החטופים, ולהביא את החללים חזרה לקבר ישראל". 

הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי ברצועת עזה: "יש לנו נחישות רבה מאוד להילחם בחמאס, להשיב את כל החטופים והחללים לקבורה // דובר צה"ל

19:50: אעזקות נוספות ברחבי הגליל. 

19:45: אחרי דברי נתניהו כי "לא בטוח תהיה עסקה" - מפגינים התאספו מול שער בגין בקריה בקריאות "נתניהו מקריב את החטופים". (אבי כהן)

הפגנה להחזרת החטופים מול שער בגין

19:28: חשש לחדירת כלי טיס עוין ביישובים בגולן.

19:15: אזעקות בשורת יישובים באצבע הגליל, בעקבות חשש לחדירת כלי טיס עוין.

18:50: דיווחים לבנוניים שניסיון החיסול נכשל. (שחר קליימן)

18:30: תקיפת הכטב"ם בלבנון: לפי דיווחים ערביים נוספים, מדובר ברוכב אופנוע שהותקף בכביש בין העיירות א-שהאביה ובאפליה. (שחר קליימן)

18:20: דיווחים ראשוניים בלבנון על כטב"ם שתקף רכב בכפר א-שהאביה במחוז צור. (שחר קליימן)

18:13: שר הביטחון גלנט קיים הערכת מצב במפקדת אוגדה 36 בגזרת הצפון: ״מרכז הכובד שלנו נע מדרום לצפון בהדרגה, התקיפות בעומק לבנון הן הכנה לכל דבר שיכול להתפתח. האויב שלנו נלחם עד מוות, אך כשאנחנו מוציאים אותו משיווי משקל באמצעות תחבולה הוא לא יודע מה לעשות״.

16:50: בדרום לבנון מדווחים על הפגזות ארטילריה של צה"ל ליד הכפר קבריחא שבאזור נבטייה. (שחר קליימן)

16:45: הערוץ הסעודי "אל-חדת'" דיווח מפי מקורותיו על "הסכם בין מצרים לארה"ב על הצבת מסגרת זמנים להתחלת יישום הצעדים הראשונים לסיום המלחמה". (שחר קליימן)

16:40: גורם מדיני: "ההדלפות מהדיונים הסגורים על עסקת החטופים הן שערורייה. הן גורמות נזק עצום למגעים לעסקה, למשפחות, ולחוסן הלאומי. אותם מדליפים עלומים גם אמרו שבגלל התלות באמריקנים, אי אפשר להיכנס לרפיח. אני אומר להם: צאו לציבור, תגידו את דעתכם באופן ישיר, ואל תתחבאו באופן אנונימי. צאו ותגידו לעם שאתם מוכנים לצאת מציר פילדלפי, לקבל פחות מ-20 חטופים, ולוותר על כל בקרה של כניסת אמצעי-לחימה ומחבלים מציר נצרים".

16:15: דיווח פלשתיני על חמישה מחוסלים בתקיפה בדיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה. (שחר קליימן)

16:05: דובר משמרות המהפכה: "תקופת ההמתנה לתגובה האיראנית נגד ישראל עשויה להיות ארוכה". (שחר קליימן)

15:28: קיבוץ בארי יוצא נגד כוונת הממשלה להפיק טקס זיכרון ממלכתי לנרצחי טבח 7 באוקטובר, ודורש כי "הממשלה תעסוק בחיים שניתן להציל, חיי החטופים שנמצאים בעזה, ולא בחיי אדם שהפקירה למותם".

15:11: כלי טיס של חיל האוויר תקף משגר של ארגון הטרור חיזבאללה ממנו בוצעו אתמול (ב') שיגורים לשטח הארץ במרחב בית ליף שבדרום לבנון. בנוסף, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מבנה צבאי של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב עייתא א-שעב שבדרום לבנון.

14:42: כוחות אוגדה 162 חיסלו כ-40 מחבלים במרחב רפיח בהיתקלויות ובתקיפות כלי טיס של חיל האוויר.

תיעוד: חיסול מהאוויר של מחבלים שניסו להטמין מטען נפץ בקרבת הכוחות | /דובר צה"ל

באחת התקיפות, כוחות צק"ח הנח"ל זיהו חוליית מחבלים חמושה ב-RPG פועלת במבנה צבאי, ובסגירת מעגל מהאוויר כלי טיס תקפו את המבנה בו פעלו המחבלים.

כוחות צה"ל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

14:18: מזכיר המדינה אנתוני בלינקן נפגש  עם נשיא מצרים  א-סיסי בקהיר בנושא התיווך לקידום עסקת חטופים. המפגש נערך בנוכחות שר החוץ, ד"ר בדר עבד אל עתי, שר החוץ, ראש המודיעין הכללי, האלוף עבאס כאמל ושגריר ארה"ב בקהיר.

בלינקן במפגש בקהיר, צילום: רשתות ערביות

14:02: דוברות מחוז חוף בשירותי הכיבוי: "הושגה שליטה בשריפות קוצים שהתפתחו בעקבות שיגורים חוצים משטח לבנון במרחב כברי ועבדון".

אזורי הנפילות בעבדון, צילום: דוברות כבאות והצלה לישרא

13:43: חמאס בהתייחסות רשמית למגעים לעסקת חטופים: "ההצהרות של ביידן ובלינקן מטעות ואינן משקפות את העמדה האמיתית של חמאס שמעוניינת להביא לסיום התוקפנות. ההצהרות האלה באות במסגרת ההטיה המוחלטת של ארה"ב לטובת ישראל".

13:23: בעזה מדווחים על עשרה הרוגים בתקיפה במתחם של בית הספר "מוסטפא חאפז" במערב העיר עזה.

בית הספר ״מצטפא חאפט״ שבעיר עזה | רשתות ערביות

12:41: לפחות 20 שיגורים לאזור הגליל העליון. רקטות בודדות יורטו, היתר נפלו בשטחים פתוחים.

יירוטים מעל עמק החולה, צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

12:36: אזעקות נשמעו בקיבוץ כברי וביישובים סמוכים בגליל המערבי. 

12:22: אזעקה נשמעה במושב שתולה שבגליל המערבי.

11:39: מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו באופן ממוקד ובהכוונה מודיעינית של אמ״ן, שב״כ ופיקוד הדרום, מחבלי חמאס שפעלו במתחם פיקוד ושליטה שהוקם והוסתר במרחב בית הספר "מצטפא חאפט" שבעיר עזה.

מתחם הפיקוד והשליטה שימש את מחבלי החמאס לתכנון והוצאה לפועל של פעולות טרור נגד כוחות צה״ל ומדינת ישראל.

10:46: דיווחים פלשתיניים: ישראל שחררה עשרות אסירים לרצועה דרך מעבר כרם שלום. לאחר שחרורם, הם הגיעו לבית החולים בחאן יונס.

העצורים מעזה ששוחררו, צילום: רשתות ערביות

ישראל שחררה כ-40 אסירים פלשתינים לרצועה | רשתות ערביות

10:15: שר הביטחון, יואב גלנט: "במבצע נועז ומסוכן במנהרות החמאס בחאן יונס הצליחו כוחות צה״ל ושב״כ להביא הלילה לקבר ישראל את גופותיהם של יגב, אלכסנדר, יורם, חיים, נדב ואברהם זכרם לברכה. משתתף באבלן ובצערן הכבד של המשפחות ומאמץ אותן אל ליבי.

"המבצע לחילוץ החללים הוא ביטוי נוסף לנחישות ולאומץ הלב של הלוחמים לצד חופש הפעולה המבצעי שהשגנו בכל רחבי רצועת עזה - נמשיך להרחיבו ונממש את מטרות המלחמה - פירוק החמאס, ומימוש מחויבותנו להשבת כל החטופים לישראל".

10:07: רה"מ בנימין נתניהו על מבצע החזרת גופות החטופים: "הלילה השיבו כוחותינו את גופותיהם של שישה מחטופינו שהוחזקו בידי ארגון הטרור הרצחני חמאס. לב כולנו דואב על האובדן הנורא. רעייתי שרה ואני מוסרים את תנחומינו מעומק לבנו למשפחות היקרות. אני מבקש להודות ללוחמים ולמפקדים האמיצים של צה״ל והשב״כ על גבורתם ופעולתם הנחושה".

10:00: קיבוץ ניר עוז הודיע החזרת גופתו של אלכס דנציג, שנחטף בשבת בשבעה באוקטובר. אלכס היה בן 75, חבר קיבוץ ניר עוז. אב לארבעה ילדים, סב ל-12 נכדות ונכד. הוא הקדיש את מפעל חייו ללימוד והדרכה בנושא השואה ויחסי יהודים ופולנים, ובמקביל עמל שנים רבות על טיפוח השדות בקיבוץ.

אלכס דנציג, צילום: באדיבות המשפחה

9:20: דובר צה"ל הודיע כי בבהמשך להתרעות שהופעלו בגליל העליון וברמת הגולן, זוהו כ-55 שיגורים שחצו משטח לבנון. חלק מהשיגורים יורטו, השאר נפלו בשטחים פתוחים, אין נפגעים.

55 שיגורים במטח כבד לעבר הגליל והגולן //אבי הלוי | אבי הלוי

כוחות כיבוי פועלים לכיבוי שריפות שפרצו במספר מרחבים בעקבות הנפילות. זמן קצר לאחר השיגורים, כלי טיס של חיל האוויר תקפו את אחד המשגרים מהם בוצעו השיגורים.

3 מוקדי שריפות בגליל העליון והגולן כתוצאה מהמטח הכבד הבוקר | כב"ה צפון

9:15: קבוץ ניר עוז הודיע כי גם גופתו של חיים פרי חולצה ממנהרה בחא יונס. בהודעת הקיבוץ נכתב: "חיים היה בן 80, אב לחמישה ילדים וסב ל-13 נכדים. יזם, הומניסט, פעיל שלום, ומייסד גלריית הבית הלבן. ביום הטבח בקיבוץ, חיים הצליח להציל את אשתו אסנת בטרם נחטף בעצמו. הוא שרד בתנאים בלתי אנושיים במנהרות החמאס במשך חודשים, עד שנרצח באכזריות בשבי".

8:54: קיבוץ ניר עוז הודיע יכי גם גופתו של יורם מצגר, בן 80 מקיבוץ ניר עוז שנחטף בשבעה באוקטובר, חולצה מעזה.

יורם מצגר, צילום: באדיבות המשפחה

8:37: אחיינו של אברהם מונדר בראיון ל"כאן" רשת ב':  "צה"ל החזיר את גופתו שנמצאה במנהרה בחאן יונס".

8:26: בתום הערכת מצב שהתקיימה עם צה"ל, ביקשה עיריית קריית שמונה מהתושבים שנשארו בעיר לשהות בקרבת מרחבים מוגנים עד הדעה חדשה.

8:15: אזעקות נוספות נשמעו בקיבוץ אורטל ובקצרין ובקיבוץ גדות שבגליל העליון. בסך הכל שוגרו כ-40 רקטות לאזור, חלקן יורט.

8:10:  קיבוץ ניר עוז הודיע על הירצחו של אברהם מונדר בשבי בעזה. מונדר, בן 79 במותו, עבד במפעל נירלט. אברהם נחטף יחד עם אשתו רותי, בתו קרן, ונכדו היחיד אוהד בן ה-9 ששוחררו בעיסקה.

אברהם מונדר, צילום: ללא

08:01: אזעקות בגדות, חולתה וביסוד המעלה שבעמק החולה ובאורטל שבמרכז רמת הגולן - התרעה מפני ירי טילים.

06:38: חיל האוויר תקף שני משגרים של חיזבאללה אל מנצורי וא-טייבה שבדרום לבנון.

04:45: דיווחים ערביים: כוחות צה"ל פועלים בטובאס.

פעילות צה"ל בטובאס (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

04:28: דובר צה"ל: בהמשך להתרעות שהופעלו לפני זמן קצר במרחבים ברעם ודוב״ב, מדובר בזיהוי שווא.

04:01: אזעקות בגליל העליון.

01:37: בכיר חמאס אוסאמה חמדאן: סינוואר תמיד היה מעורב בשיחות על הפסקת האש בעזה - המנגנונים לתקשורת איתו פועלים בצורה חלקה.

סינוואר, צילום: אי.אפ.פי

01:17: דיווחים פלשתיניים: אש כבדה מצד טנקים של צה"ל באזור אל-מואסי שמצפון-מערב לחאן יונס (שחר קליימן)

01:05: דיווחים ערביים: 4 נהרגו בתקיפת רכב באזור רפיח.

תקיפה ברפיח (ארכיון), צילום: רשתות ערביות

00:42: האזעקות בדוב"ב - שווא (עידן אבני)

00:30: אזעקות בדוב"ב.

22:55: חיזבאללה אישר את חיסולו של מחבל הארגון חוסין עלי חוסין, תושב דיר קאנון בדרום לבנון. לפי צה"ל, מדובר במחבל מרכזי ביחידת הרקטות והטילים במרחב יארין של ארגון הטרור חיזבאללה. (שחר קליימן)

המחוסל, מחבל חיזבאללה חוסין עלי חוסין, צילום: .

22:10: צה"ל מאשר: תקפנו מחסני אמל"ח של חיזבאללה בעומק לבנון, חוסל מחבל מיחידת הרקטות. (שחר קליימן)

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר