דיווח: כך ישראל חיסלה את פואד שוכר בלב הדאחייה בביירות

מפקד חיזבאללה שחוסל חי חיים כה סודיים, שמעטים ידעו את שמו או את פניו לפני שתקיפה אווירית הרגה אותו והעמידה את המזרח התיכון על סף מלחמה אזורית • הקריאה למשוך את שוכר למקום החיסול הגיעה ככל הנראה ממישהו שפרץ את רשת התקשורת הפנימית של חיזבאללה • ארגון הטרור ואיראן ממשיכים לחקור את הכישלון המודיעיני, אך מאמינים שישראל ניצחה את המעקב הנגדי של הקבוצה עם טכנולוגיה מתקדמת

אבו שוכר רמטכ"ל חיזבאללה. צילום: ללא קרדיט

ב"וול סטריט ז'ורנל" מתפרסם הבוקר (ראשון) תחקיר על חיסולו הדרמטי של רמטכ"ל חיזבאללה פואד שוכר. בתחקיר המעמיק מוסבר כיצד ישראל חיסלה מישהו שנחשב בגדר "רוח רפאים", ושמעטים בלבד היו בתקשורת גלויה עימו.

חיזבאללה בתיעוד של רמטכ"ל הארגון פואד שוכר שחוסל

שוכר חמק מארה"ב במשך ארבעה עשורים, מאז ההפצצה בה נהרגו 241 אנשי שירות אמריקנים בצריף מארינס בבירת לבנון, אותה הוא עזר לתכנן. בסוף יולי, תקיפה אווירית ישראלית מצאה אותו בקומה השביעית של בניין מגורים לא הרחק משם.

הוא היה אחד ממייסדי ארגון הטרור של חיזבאללה ומהפעילים הבכירים ביותר, ידיד ותיק של המנהיג חסן נסראללה, שמילא תפקיד מפתח בפיתוח ארסנל הטילים שהפך את חיזבאללה למיליציה הלא-מדינתית החמושה הטובה בעולם. ב-10 החודשים האחרונים הוא פיקד על ההתכתשות הגבולית ההולכת וגוברת של הקבוצה עם ישראל.

רמטכ"ל חיזבאללה - חוסל: כך הודיע ארגון הטרור, צילום: ללא

אולם, למרות היותו אחת הדמויות החשובות ביותר בתולדות חיזבאללה, הוא חי חיים כמעט בלתי נראים, והופיע רק במפגשים קטנים של ותיקי הקבוצה המהימנים. "הוא הופיע בציבור בתחילת השנה כדי להשתתף בהלוויה של אחיינו שנהרג כשנלחם בישראל - אבל רק לכמה דקות", אמר מכר. שוכר היה כה חשאי עד שכלי תקשורת לבנוניים שדיווחו על מותו פרסמו תמונות של האיש הלא נכון.

המפקד שמעטים הכירו, בילה את יומו האחרון, 30 ביולי, במשרדו בקומה השנייה של בניין מגורים בשכונת דאחייה בדרום ביירות, אמר גורם בחיזבאללה. הוא התגורר בקומה השביעית של אותו בניין. נסראללה אמר במהלך ההספד שלו לשוכר כי היה עמו בקשר עד שעות ספורות לפני מותו.

זירת החיסול של רמטכ"ל חיזבאללה פואד שוכר, צילום: אי.פי.איי

באותו ערב, לפי גורם חיזבאללה, קיבל שוכר טלפון ממישהו שאומר לו לעלות מהמשרד לדירתו. בסביבות השעה 19:00 הפציצה ישראל בדירה ובשלוש הקומות שמתחתיה, והרגה את שוכר, אשתו, שתי נשים נוספות ושני ילדים. יותר מ-70 בני אדם נפצעו, לפי משרד הבריאות הלבנוני.

הקריאה למשוך את שוכר לקומה השביעית, שם יהיה קל יותר למקד אותו בין הבניינים שמסביב, הגיעה ככל הנראה ממישהו שפרץ את רשת התקשורת הפנימית של חיזבאללה, אמר הפקיד. חיזבאללה ואיראן ממשיכים לחקור את הכישלון המודיעיני, אך מאמינים שישראל ניצחה את המעקב הנגדי של הקבוצה עם טכנולוגיה ופריצות טובות יותר, אמר הגורם.

אבו שוכר רמטכ"ל חיזבאללה, צילום: ללא קרדיט

ההרג היווה מכה קשה לחיזבאללה, הוציא את אחד מהאסטרטגים הטובים ביותר של הקבוצה וחשף את מידת חדירת הפעולות שלה. שעות לאחר מותו של שוכר, חוסל גם המנהיג הפוליטי של חמאס, איסמעיל הנייה, כשישראל מואשמת בחיסולו בטהרן. חיסולם של השניים דוחף את המזרח התיכון לסף מלחמה אזורית שארה"ב מתקשה לסגת ממנה.

"לרצח הממוקד הזה יש השפעה מצטברת על היכולת המבצעית של הארגון", אמרה כרמית ולנסי, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב ומומחית לחיזבאללה, בהתייחסה לחיזבאללה. "הוא היה מקור לידע", אמרה על שוקר. "הוא ידע לעבוד ולתקשר עם נסראללה. הם דיברו באותה שפה".

אבו שוכר רמטכ"ל חיזבאללה, צילום: ללא קרדיט

שוכר חי כמעט את כל חייו הבוגרים בלב הפעולות וקבלת ההחלטות של חיזבאללה והיה חוליה מרכזית בין הקבוצה למעניקה העיקרית שלה, איראן. ב-1982, עדיין בשנות ה-20 המוקדמות לחייו, הוא עזר בארגון לוחמי גרילה שיעים בביירות כדי להתנגד לפלישה של ישראל ללבנון במהלך מלחמת האזרחים שלה.

לאחר שישראל הטילה מצור על ביירות באותה שנה, נסוגה ההתנגדות למזרח לבנון, שם יצרה קשר עם כ-1,500 חברי משמרות המהפכה האסלאמית של איראן שהגיעו דרך סוריה. שוכר עבד באותה תקופה במנהל הכללי לביטחון כללי, סוכנות הביון הממשלתית של לבנון.

אבו שאכר עם קאסם סולימאני, צילום: רשתות ערביות

הוא התבקש ללוות קבוצת דיפלומטים איראנים מהגבול הסורי לשגרירות בביירות, לדברי קאסם קאסיר, מנתח פוליטי המוכר לחיזבאללה שהכיר את שוכר מאז תחילת שנות ה-80. הדיפלומטים נחטפו בדרך - לכאורה על ידי הכוחות הלבנוניים, פלג נוצרי חמוש - ולא נראו שוב. שוכר, כעובד ביטחון המדינה, שוחרר.

שוכר, שנודע על ידי השם שלו, חאג' מוחסין, הפך לאיש הנקודה בין האיראנים למחנה שהקימו במזרח לבנון כדי לאמן חמושים של חיזבאללה, אמר קאסיר, שעבד אז בשגרירות איראן בביירות. מאוחר יותר נסע שוכר לאיראן כדי לפקח על אימוני כוחות העילית של חיזבאללה.

חיילים לבנונים והמון מקומי ברובע הדאחייה לאחר חיסול פואד שוכר, צילום: רויטרס

בבוקר של 23 באוקטובר 1983, משאית תופת שהכילה כ-12,000 פאונד של TNT התפוצצה מחוץ לצריף הנחתים האמריקנים בביירות. חיזבאללה טרם הכריז רשמית על קיומו, וקבוצה בשם הג'יהאד האיסלאמי לקחה אחריות. ארה"ב אמרה מאוחר יותר כי לשוכר היה תפקיד מפתח בתכנון וביצוע המתקפה.

חיזבאללה הכריז רשמית על הקמתו ב-1985, ושוכר הפך למפקד הצבאי הראשון שלו. הוא המשיך לנהל מסע גרילה בדרום עד שהכוחות הישראליים נסוגו לחלוטין מהמדינה בשנת 2000, וצבר מוניטין של הוגה דעות אסטרטגי בעל ידע על כל האזור.

תושב ביירות אוחז בכרזה של גנרל חמאס שוכר וקאסם סולימאני, צילום: GettyImages

"נהגנו להתבדח איתו בפגישות שלנו ולומר שהמנוע של המוח שלו עובד בעוצמה נוראית", אמר נסראללה בנאומו. "היה לו שפע של רעיונות והצעות, והיינו אומרים לו: 'אדוני, אתה צריך להיות סבלני איתנו'".

ב-14 ביוני 1985, קבוצת חוטפים תפסה את טיסה 847 של TWA לאחר ההמראה מאתונה, והטיסה את המטוס הלוך ושוב בין ביירות לאלג'יר למשך שלושה ימים בדרישה לשחרר 700 אסירים שבידי ישראל. שוכר עזר לתכנן את המבצע, לדברי קאסיר, וזמן קצר לאחר מכן ירד למחתרת כשהזהות שלו התגלתה ברחבי ביירות.

בנו של אבו שוכר רמטכ"ל חיזבאללה, צילום: ללא קרדיט

שוכר מדי פעם הופיע ממחבואו. במהלך הפגנות בביירות ב-1993 נגד הסכם השלום של אוסלו בין ישראל לארגון לשחרור פלשתין, הוא התערב באופן אישי כדי לשכנע קבוצה של אנשי חיזבאללה לסגת מההתנגשות עם כוחות הביטחון ולמנוע שפיכות דמים, מספר מקורב.

בהמשך היה יוצא ממחבואו גם לאירועים יותר חשופים. ב-1996, לאחר שכוחות ישראליים שירו ​​פגזי ארטילריה הרגו יותר מ-100 אזרחים שחסו במתחם האו"ם בדרום לבנון, עלה שוכר לרגל למכה. הוא הסתובב בכעבה והוביל קבוצה גדולה של עולי רגל בקריאות "מוות לאמריקה" ו"מוות לישראל", סיפר מכר שליווה אותו בטיול.

תמונתו האחרונה של פואד שוכר, צילום: ללא קרדיט

החיים הסודיים גבו את מחירו משוכר, שפיצה על הזמן שבו איבד את המפגש עם חברים ומקורבים בכך שהרעיף על הסובבים אותו, כשראה אותם, תשומת לב יתרה, אמר המכר. הוא היה נאמן בחירוף נפש לחוג קרוב של חברים, שרבים מהם הגיעו איתו לבגרות, כולל נסראללה, שהפך למפקד חיזבאללה ב-1992 לאחר שישראל התנקשה בקודמו.

"החבר'ה בדרגות הבכירות הגבוהות האלה", אמר חנין ר'דר, עמית בכיר ומומחה חיזבאללה במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, "צפויים לנהל חיים תחת מעטה סודיות גדול - ללא הופעות פומביות, ללא תמונות לציבור, ובהחלט אין אינטראקציות עם אחרים בקהילה השיעית". כשהמלחמה ההרסנית הבאה פגעה בלבנון, ב-2006, שוב היה שוכר מכריע. הוא עזר לפקד על הלוחמים שחדרו לצפון ישראל, הרג שמונה חיילים וחטף שניים נוספים, מה שגרם לפלישה בת חודש שהרסה חלקים בלבנון.

שוכר נמצא במרכז. מימין עימאד מורנייה, המפקד הקודם של הזרוע הצבאית בחיזבאללה שחוסל ב-2008., צילום: רשתות ערביות

לאחר המלחמה, פיקח שוכר על התחמשות צבאית שהרחיבה את הארסנל של חיזבאללה מכ-15,000 רקטות וטילים לכ-150,000, כולל טילים נגד ספינות ושיוט, מל"טים ורקטות. לדברי הצבא הישראלי, הוא הפך לאיש הסוד למשלוחים של איראן, דרך סוריה, של רכיבים שהפכו רקטות לא מונחות לרקטות מונחות מדויקות.

בשנת 2008 נהרג ידידו של שוכר ומפקד חיזבאללה עימאד מוגניה מפגיעת מכונית תופת במבצע משותף של ה-CIA והמוסד בדמשק, סוריה. מוגניה יצא מקבלת פנים לציון יום השנה לרפובליקה האסלאמית באיראן כשנכנס למכוניתו לבדו ופצצה שהוסתרה בצמיג רזרבי התפוצצה.

החלטה שדרשה המון אומץ ותעוזה. ההריסות בדאחייה, במקום שבו חוסל "רמטכ"ל חיזבאללה", צילום: AP

ב-2016 נהרג בכיר נוסף של חיזבאללה מפיצוץ, מוסטפא בדרדין, גם הוא בבירת סוריה. חיזבאללה האשים חמושים סונים ברצח, בעוד שישראל אמרה שהוא נהרג על ידי אנשיו שלו עקב יריבויות פנימיות בהוראת נסראללה. עם זאת, בשנים האחרונות נראה ששוכר נהיה רגוע יותר, אמר מקורב. חבריו נהרגו בדמשק, לא בביירות, שם התנקשות ממוקדת נראתה לא סבירה.

"נקבעו כללי ההתקשרות עם ישראל, היו קווים אדומים", מדגיש המקורב. הכללים התקיימו גם לאחר 7 באוקטובר, כאשר חמאס - בעל ברית של חיזבאללה - תקף את ישראל והרג 1,200 בני אדם, רובם אזרחים, לפי הרשויות הישראליות. חיזבאללה החל לירות לעבר ישראל למחרת, והוציא לדרך התכתשות שבה ישראל כיוונה והרגה כ-400 פעילי הקבוצה, כולל מפקדים מרכזיים, אך לא בביירות.

יעד התקיפה: פואד שכר אבו מוחסן, רמטכ"ל חיזבאללה, צילום: ללא

נסראללה, המודאג מהתקלות המודיעיניות שאפשרו את הרג פעיליו, הורה בפברואר ללוחמיו ולבני משפחותיהם לא להשתמש בסמארטפונים: "עזוב את הטלפון שלך, השבת אותו, קבור אותו, נעל אותו בקופסת מתכת", אמר. כדי למנוע האזנת סתר ישראלית, חיזבאללה נקט להשתמש בשפה מקודדת לא רק בערוצים פתוחים, אלא גם ברשת התקשורת הפנימית שלו, אמר פקיד חיזבאללה.

שוכר עלה על הכוונת של ישראל לאחר נפילת רקטה במגרש כדורגל במג'דל שמס ברמת הגולן, בסוף יולי, והרגה תריסר צעירים. חיזבאללה הכחיש מעורבות, אך ישראל האשימה את הארגון וטענה כי הרקטה היא של חיזבאללה והגיעה מלבנון.

ראש נפץ במשקל 50 ק"ג: זו הרקטה הקטלנית שחיזבאללה שיגר לעבר מג'דל שמס, צילום: רשתות ערביות

מוקדם באותו יום ששוקר היה על הכוונת של ישראל, חיזבאללה שלח פקודות למפקדים בכירים להתפזר על רקע החששות שהם נמצאים בסיכון, אמר פקיד חיזבאללה. לאחר התקיפה, לא היה ברור מיד אם שוכר נהרג. חלק מפעילי חיזבאללה חשבו שאולי הוא נשמע לפקודות הפינוי ונמלט, אמר הפקיד. לקח זמן למצוא את גופתו. הוא הושלך לתוך בניין סמוך.

מותו של שוכר הוציא אותו לבסוף מהצללים. בהספד שלו, פניו הודפסו על שלטי חוצות וצילומים שלו משדה הקרב הוקרנו על מסך גדול. "שמענו את שמו, אבל מעולם לא ראינו אותו", אמר שכנה צעירה שישבה על המדרכה ליד הבניין שבו נהרג שוכר. "הוא היה כמו רוח רפאים."

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר