דובר צה"ל בערבית לתושבי חאן יונס: תתפנו, אנו עומדים לתקוף מחבלים באזורכם

דובר צה"ל: "סבירות גבוהה שמפקד חטיבת מחנות המרכז של הג'יהאד האסלאמי שהה בבית הספר שהותקף" • שורה של שריפות בגליל וברמת הגולן בעקבות היירוטים; נזק נגרם לבריכה ציבורית • חמאס תקף את שר החוץ הבריטי: "לארצו אחריות לרצח העם"

שריפה במועצה האזורית מבואות החרמון. צילום: ללא

היום ה-309 למלחמה: רשת "אל-ערביה" דיווחה על חיסולם של שני בכירים של חמאס, סגן שר המשפטים, אחמד אל-חתה ואחמד עטאללה, ממנגנון ביטחון הפנים, בהפצצת בית ספר אלתאבעין בעזה. ארה"ב תשחרר 3.5 מיליארד דולר לישראל לרכישת נשק אמריקני. 

עדכונים שוטפים

1:16: קמלה האריס אמרה שזו אחריותה של ישראל להימנע ממקרי מוות של אזרחים.

1:10: ‏הנשיא ביידן נשאל על ידי כתבים מה המסר שלו לאיראן. הוא השיב: Don't

00:05: דיווח באופוזיציה הסורית על שיבושי GPS בלבנון, עיראק וירדן. לפרסום אין אישור במקור אחר.

00:02: דובר צה"ל בערבית קורא לתושבים בשכונות במרכז חאן יונס להתפנות לאזור המואסי, מכיוון שצה"ל עומד לפעול בעוצמה נגד מחבלי חמאס וארגוני הטרור האחרים באותם מקומות.

23:36: כוחות אוגדה 98 נלחמים בימים האחרונים במרחב חאן יונס, והחלו בפשיטה על המרחב בעקבות אינדיקציות מודיעיניות על תשתיות טרור נוספות, מעל ומתחת לקרקע. בהכוונת מודיעין מדויק, צוות הקרב של חטיבה 7 ולוחמי יחידת יהל״ם איתרו בתוואי תת-קרקעי במרחב אמצעי לחימה ובניהם נשקים, מטענים ואמצעים לשהייה ממושכת.

כלי הנשק שאותרו בחאן יונס, צילום: דובר צה"ל

23:25: כחות צה״ל מאוגדה 146 זיהו מחבל חיזבאללה נכנס למבנה במרחב טיר חרפא, והכווינו תוך זמן קצר מטוסי קרב שתקפו את המבנה. כוחות חטיבה 769 זיהו ותקפו משגרי רקטות במרחבים חולא וקלעת דבא, שבדרום לבנון. מוקדם יותר היום, מטוסי קרב וכלי טיס של חיל האוויר תקפו כלי טיס בלתי מאויש מוכן לשיגור ומחבל של היחידה האווירית של חיזבאללה שפעל במרחב.

תיעוד: מחבל חיזבאללה מזוהה - ומותקף | דובר צה"ל

23:01: דובר צה״ל לתקשורת הזרה: "על פי אינדיקציות מודיעיניות שונות, ישנה סבירות גבוהה שמפקד חטיבת מחנות המרכז של הג'יהאד האסלאמי, אשרף ג׳ודה, היה במפקדה הצבאית בבית הספר 'אל-תבאעין' שהותקפה. טרם ברור האם נפגע בתקיפה.

"מאז תחילת המלחמה, ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האיסלאמי מנצלים, באופן שיטתי, את האוכלוסייה והתשתיות האזרחיות בעזה לפעילות טרור נגד מדינת ישראל״.

22:44: חמאס תקף היום את דברי שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי, שבהם קרא לארגון הטרור להפסיק לחשוף אזרחים לסכנה: "זוהי תמיכה עקבית מקוממת עם הנרטיב הכוזב של הכיבוש, וניסיון בוטה להתחמק מאחריותה המשפטית, הפוליטית והמוסרית של ארצו להמשך רצח העם האכזרי, על ידי המשך מתן תמיכה מדינית וצבאית לכיבוש הציוני".

22:41: ערוץ אלמיאדין הלבנוני מדווח שצבא לבנון השעה את סיוריו עם יוניפי"ל בדרום לבנון בעקבות תקרית עם סיור של הכוח הצרפתי ביוניפי"ל, באזור כפר חמאם בדרום לבנון. על פי מקורות לבנוניים, במהלך סיור משותף שערכו היום צבא לבנון והכוח הצרפתי, סטה הג'יפ הצרפתי ממסלול הנסיעה המוסכם ונכנס ל"שטח פרטי", דבר שגרם לעימות בין הכוח של צבא לבנון לכוח הצרפתי.

הסיור הצרפתי שב לאחר מכן למסלול הרגיל ולאחר דקות ספורות הותקף "האזור הפרטי" אליו סטה הג'יפ הצרפתי על ידי כלי טיס ישראלי. מפקד צבא לבנון נדרש לסוגיה.

21:45: לוחמי האש נאבקים בשורה של שריפות בעקבות השיגורים האחרונים לצפון: בצומת המפלים ברמת הגולן - ארבעה צוותי כיבוי פועלים בשריפה נרחבת בשטח פתוח, בצומת כח - מבנה ספג פגיעה ישירה של שברי מיירט, ללא נפגעים, במחניים - שריפה שפרצה במטע אבוקדו,  באמנון - הכוחות השיגו שליטה על שריפה בשטח פתוח.

פעולות הכיבוי בשריפה במטע האבוקדו בקיבוץ מחניים | \כב״ה צפון

21:33: בעקבות השיגורים לאזור הגליל נפגעה בריכה כתוצאה מנפילה במועצה האזורית מבואות חרמון.

השיגורים לצפון: נזק מנפילה בבריכה במבואות חרמון | ללא

20:42: ערוץ "אל-ג'דיד" הלבנוני מדווח כי גברו המאמצים הבינלאומיים לצמצום ההסלמה ועוצמת התגובה. גורמים ערביים פנו לחיזבאללה וביקשו לדחות את התגובה לאחר 15 באוגוסט, אז תתקיים פסגה בין הצדדים לחידוש המגעים לעסקת חטופים, כדי שארגון הטרור לא יואשם בשיבושם. אך חיזבאללה טרם החזיר תשובה.

20:27: חמישה מוקדי שריפה כתוצאה מהשיגורים מלבנון. מדוברת הכבאו נמסר כי לוחמי האש ממחוז צפון פועלים בזירות.

20:10: הבית הלבן התייחס להפצצת בית ספר אלתאבעין בעזה: "מודאגים מאוד מדיווחים על אזרחים שנפגעו בעזה במתחם שכלל בית ספר. אנחנו בקשר עם עמיתינו הישראלים, שאמרו שהם כוונו לבכירי חמאס, ואנו מבקשים פרטים נוספים. יותר מדי אזרחים ממשיכים להיהרג ולהיפצע במלחמת עזה".

20:02: צה"ל ושב"כ הודיעו כי אומת חיסולם של לפחות 19 מחבלי חמאס והג'יהאד אסלאמי בתקיפת המפקדה הצבאית בבית הספר אל-תבאעין.

האתר שהפצץ, צילום: דובר צה"ל

דובר צה"ל מסר כי התקיפה בוצעה באמצעות שלושה חימושים מדויקים, שעל פי גורמי המקצוע לא יכולים להסב נזק שתואם לדיווחי הנפגעים של משרד ההסברה הממשלתי.

המתחם בדרג' תופאח לאחר תקיפת המחבלים | דובר צה"ל

19:40: אזעקות בראש פינה וביישובים רבים בסביבה בעקבות חשד לחדירות כלי טיס עוין.

״עוד אחד! תודיעו לצבא״: כטב״מ של חיזבאללה בשמי ישראל | ללא קרדיט

19:33: בהמשך להתרעות שהופעלו במרחב גורן בשעה 17:25, זוהו כשבעה שיגורים שחצו מלבנון, ונפלו בשטחים פתוחים, אין נפגעים. בהמשך להתרעות שהופעלו במרחב נחל שיאון בשעה 17:30, זוהו כ-3 שיגורים שחצו מלבנון נפלו בשטחים פתוחים, אין נפגעים. צה"ל הגיב בירי ארטילרי לעבר מקורות הירי.

תיעוד: ניסיונות יירוט בגליל העליון | ללא קרדיט

19:28: אזעקה בעקבות חשד לחדירת כלי טיס עוין ברמות נפתלי, דישון, יפתח ומלכיה שבגליל העליון.

18:50: בהמשך להתרעת צבע אדום בכיסופים: זוהו ארבע נפילות של פצצות מרגמה מחוץ ליישוב. אחת הנפילות גרמה לשריפת קוצים מחוץ ליישוב. שירותי הכיבוי וכיתת כוננות מטפלים בשריפה.

השריפה באזור כיסופים, צילום: דוברות אשכול

18:04: אזעקת צבע אדום נשמעה בכיסופים שבעוטף.

18:00: שריפה פרצה ברכס רמים לאחר השיגורים של חיזבאללה לאזור.

תיעוד: שריפה ברכס רמים בעקבות מטחי חיזבאללה | ללא קרדיט

17:58: בביירות מדווחים על בומים על-קוליים של מטוסי חיל האוויר.

17:54: רשת "אל-ערביה" דיווחה על חיסולם של שני בכירים של חמאס, סגן שר המשפטים, אחמד אל-חתה ואחמד עטאללה, ממנגנון ביטחון הפנים, בהפצצת בית ספר אלתאבעין בעזה.

סגן שר המשפטים של חמאס, אחמד אל-חתה, צילום: רשתות ערביות

17:24: אזעקות נשמעו בגורן, גרנות הגליל ואילון שבגליל המערבי.

17:05: שר החוץ הבריטי, דיוויד לאמי: "מזועזע ממתקפת הצבא הישראלי על ביה"ס א-תאבעין ואובדן החיים הטראגי. חמאס חייב לחדול מסיכון אוכלוסייה אזרחית. ישראל חייבת להישמע לחוק ההומניטרי הבינ"ל. אנו זקוקים להפסקת אש מיידית לשם שמירה על אזרחים, שחרור החטופים וסיום ההגבלות על סיוע".

16:30: חיזבאללה פרסם הודעת גינוי ארוכה לאירוע בבית הספר בעזה שבה טען כי ממשלת ישראל מוכיחה שהדיבור על הפסקת אש ומועדים חדשים למשא ומתן אינם אלא שקר והונאה.

16:06: דיווחים פלשתיניים: מסוקי צה"ל תקפו באזור רפיח. נוסף על כך הותקף בניין בשכונת סברה בעיר עזה.

רשתות ערביות

14:55: משרד החוץ הטורקי: "התקיפה על בית הספר מראה שוב שממשלת נתניהו מעוניינת למנוע את המשא ומתן להפסקת אש בעזה. ישראל ביצעה פשע חדש נגד האנושות וטבח נגד אזרחים". (שחר קליימן)

14:48: סגן מנהיג חמאס בעזה ח'ליל אל-חיה, ששוהה בקטאר, קרא לישיבת חירום של מועצת הביטחון באו"ם כדי שתקבל החלטה על הפסקת אש. כמו כן, הוא פנה למדינות ערב ואמר כי הודעות גינוי לא מספיקות ונדרשים צעדים נגד השגרירויות של ישראל. (שחר קליימן)

14:14: דובר צה"ל: צה"ל חיסל אמש מחבל בזרוע הצבאית של חמאס, וליד אלסוסי, ששימש כראש תחום במנגנון הביטחון הכללי של החמאס בדרום הרצועה. בתוך כך, כוחות אוגדה 98 ממשיכים לחסל מחבלים ולהשמיד תשתיות טרור במרחב חאן יונס. (לילך שובל)

תקיפת תשתית טרור של חמאס בעזה // דובר צה"ל

14:02: עיראק מצטרפת לגינויים בעולם הערבי ומאשימה שהתקיפה מראה שישראל "מתעלמת מהיוזמות הבינלאומיות להפסקת אש". (שחר קליימן)

14:01: חמאס בהודעת הכחשה נוספת, טוען כי "לא היה בבית הספר אלתאבעין אף חמוש. צבא האויב משקר שוב וממציא תירוצים לתקיפת אזרחים". (שחר קליימן)

13:40: העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה: כטב"ם ישראלי תקף רכב בכפר מג'דל סלם שבדרום לבנון.

13:26: בהמשך לדיווח על אזעקת ירי טילים ורקטות במלכיה - זוהתה נפילה בשטח חקלאי. לא דווח על נזק או נפגעים בגוף. (עידן אבני)

13:20: במשרד החוץ הלבנוני הודיעו כי הם "מגנים בתוקף את התקיפה של כוחות הכיבוש הישראלי נגד בית הספר אלתאבעין שבו שוכנים עקורים פלשתינים בעיר עזה. הפשעים שמתגברים בכל פעם שמאמצי המתווכים מתגברים להשגת נוסח להפסקת אש הם הוכחה שישראל מתכוונת להאריך את המלחמה ולהרחיב את היקפה". (שחר קליימן)

12:46: במשרד החוץ הקטארי פרסמו הודעת גינוי על התקיפה בבית הספר בעזה וקראו לשלוח חוקרים עצמאיים של האו"ם כדי לבדוק את התקיפות של ישראל נגד בתי ספר ומרכזי עקורים ברצועת עזה. (שחר קליימן)

12:45: סעודיה מצטרפת לגל הגינויים נגד ישראל בעקבות התקיפה בעזה שכוונה נגד מחבלים. בהודעה נכתב כי סעודיה מגנה את "תקיפת כוחות הכיבוש הישראלי את בית הספר א-תאבעין בשכונת א-דרג' במזרח העיר עזה". בריאד גם האשימו את ישראל במעשי טבח ברצועה. (שחר קליימן)

12:41: התרעת ירי רקטות וטילים במלכיה שבגליל העליון.

11:58: הפלשתינים מדווחים על תקיפת בית בשכונת סברה שבדרום הרצועה. 

11:41: סוכנות הידיעות הלאומית בלבנון מדווחת על תקיפות ארטילריה בדרום המדינה, באזור חולר.

11:33: דיווח: במהלך התקיפה בבבית הספר א-תאבעין ברצועה נהרגו גם פרופ' לספרות ושני שייח'ים מבית חאנון. הרוג נוסף הוא עבד אל-עזיז אל-כפארנה, סגן ראש עיריית בית חאנון. (שחר קליימן)

11:17: נביל אבו רודיינה, דובר של יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן, פרסם הודעת גינוי שבה האשים כי "הכיבוש הישראלי ביצע טבח נגד בני עמנו בבית הספר א-תאבעין בשכונת א-דרג' שהיתה מחסה לעקורים". אבו רודיינה הטיל את האחריות גם על הממשל האמריקני אשר "תומך כספית צבאית ומדינית בכיבוש", לדבריו. הוא הוסיף כי על הממשל האמריקני "לאלץ את מדינת הכיבוש לעצור מיד את התוקפנות של נגד בני עמנו". (שחר קליימן)

11:04: גם בכיר חמאס בחו"ל, מוסא אבו מרזוק, מתייחס לתקיפה בבית הספר שבשכונת א-דרג' בעזה, ומאשים כי ישראל מנסה לדחוף לכיוון הכשלת מאמצי המתווכים בעניין המשא ומתן להפסקת אש.

10:57: עד כה הפלשתינים פרסמו 33 שמות של הרוגים בתקיפה בבית הספר שבשכונת א-דרג' ברצועה, ביניהם מנהל הווקף של שלטון חמאס בעזה, מוחמד אבו סעדה. (שחר קליימן)

מנהל הווקף של שלטון חמאס בעזה, מוחמד אבו סעדה, צילום: רשתות ערביות

10:32: בכיר חמאס בחו"ל, עזת א-רשק, האשים את ישראל ב"רצח עם ובהסלמה מסוכנת". לטענתו, המדיניות המאושרת של המחבלים מכל הארגונים היא "לא להיות נוכחים בין אזרחים כדי להימנע מתקיפה ציונית". (שחר קליימן)

10:24: דובר צה"ל מגיב לתקיפה בבית ספר באלתאבעין: על פי המודיעין שעמד לרשות צה״ל, כ-20 מחבלים, ובהם מפקדים בכירים, פעלו מתוך המתחם שנתקף והשתמשו בו להוצאה לפועל של פיגועי טרור. המתחם, ובו המסגד שנתקף, היווה מתחם פעיל של חמאס וגא״פ. על פי בדיקה ראשונית המספרים שמפרסם משרד ההסברה הממשלתי בעזה - שפועל כזרוע תקשורתית של חמאס - הינם מוגזמים ולא עולים בקנה אחד עם המידע הקיים בצה״ל, החימושים המדויקים בהם נעשה שימוש והדיוק בפגיעה. צה״ל ממשיך לבדוק וקורא לכלי התקשורת להיזהר במידע המפורסם על ידי גורמי חמאס כפי שהוכח גם באירועים קודמים.

10:20: משרד החוץ הירדני פרסם הודעת גינוי נגד התקיפה של ישראל על בית הספר שבשכונת א-דרג' בעיר עזה. במשרד כתבו בהודעה כי התקיפה הביאה למותם של יותר ממאה פלשתינים ולעשרות פצועים, והיא מהווה הפרה בוטה של כללי המשפט הבינלאומי. עוד צוין כי "התקיפה באה בזמן שהמתווכים מבקשים לחדש את המשא ומתן לעסקת חטופים שתוביל להפסקת אש קבועה", ומהווה "אינדיקציה למאמצים של ישראל להכשיל את המגעים". (שחר קליימן)

10:10: לאחר תקיפת צה"ל הלילה על מפקדה צבאית שמוקמה במתחם בית ספר "לתעבין" בעזה, שהובילה, לדברי חמאס, להרג של יותר מ-100 אנשים, משרד החוץ של מצרים טוען: "ההרג המכוון" של אזרחים פלשתינים ברצועת עזה הוא הוכחה לחוסר הרצון בישראל להביא לסיום המלחמה. 

10:03: דיווחים ערביים: תקיפה אווירית במחנה נוסיראת שבמרכז רצועת עזה.

09:53: דיווח: ברכס רמים שבגליל העליון יורטה מטרה אווירית חשודה מלבנון. (עידן אבני)

06:50: הפלשתינים מדווחים על יותר מ-100 הרוגים בתקיפה במתחם בית ספר 'אלתעבין', ופצועים נוספים.

06:45: אזעקות בגליל העליון. 

05:40: צה"ל כלי טיס של חיל האוויר תקף, בהכוונה מודיעינית של אמ״ן, שב״כ ופיקוד הדרום, מחבלים שפעלו במפקדה צבאית שמוקמה במתחם בית ספר 'אלתעבין' בסמוך למסגד במרחב דרג׳ תפאח, אשר משמש כמחסה לתושבי העיר עזה. הפלשתינים דיווחו על כ-40 הרוגים. 

05:34: כוחות פיקוד המרכז של ארה"ב השמידו שני כלי טיס בלתי מאוישים של החות'ים מעל הים האדום. בנוסף השמידו גם משגר טילים אחד וכלי שיט לא מאויש אחד של החות'ים באזורים בשליטת החות'ים בתימן.

03:58: דיווח: כוחות ארה"ב בסוריה הותקפו על ידי כלי טיס בלתי מאויש, אין נפגעים.

03:00: מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ושר הביטחון יואב גלנט שוחחו הלילה, בשיחתם אמר בלינקן כי הסלמת המתיחות במזרח התיכון "אינה לטובת אף צד", תוך שהוא מדגיש גם את הצורך בהפסקת אש בעזה, כך מסר משרד החוץ האמריקאי. "המזכיר אישר מחדש את מחויבותה הבלתי מעורערת של ארצות הברית לביטחון ישראל ודן בכך שהסלמה אינה לטובת אף צד," כך נכתב בהודעה של מחלקת המדינה האמריקנית. 

00:40: המשלחת האיראנית לאו"ם: ״הפסקת אש מתמשכת בעזה נמצאת בעדיפות. כל הסכם שיתקבל על ידי חמאס יוכר גם על ידינו״. המשטר הישראלי הפר את הביטחון הלאומי ואת הריבונות שלנו באמצעות מעשה הטרור האחרון שלו. יש לנו את הזכות הלגיטימית להגנה עצמית - עניין שלא קשור כלל להפסקת האש בעזה. עם זאת, אנו מקווים כי תגובתנו תהיה בעיתוי ובאופן שלא יפגעו בהפסקת האש הפוטנציאלית״.

23:47: משרד החוץ של בריטניה: מודאגים עמוקות מההחלטה של ישראל לשלול את המעמד הדיפלומטי של 8 נורווגים העוסקים ברשות הפלשתינית (רויטרס)

שגריר נורבגיה בישראל, יו"ר הרשות הפלשתינית ושר החוץ ישראל כ"ץ., צילום: אי.פי.אי, גדעון מרקוביץ'

23:20: דיווחים ערבים: כוחות צה"ל ירו פצצות תאורה בכפר יטמא באזור שכם (שחר קליימן)

פצצות תאורה בכפר יטמא באזור שכם, צילום: רשתות ערביות

22:58: דיווח: ארה"ב משחררת 3.5 מיליארד דולר לישראל לרכישת נשק אמריקני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר