פגישת הנייה ושר החוץ האיראני (ארכיון). צילום: ללא

חיסול מתוזמן של מנהיגי חמאס וחיזבאללה: מכה אסטרטגית לציר הרדיקלי

הפגיעה הסימולטנית באיסמעיל הנייה בטהרן ופואד שוכר בביירות מערערת את הביטחון העצמי של איראן ובעלות בריתה • ההערכה היא כי טהרן תחתור לתגובה מדודה תוך הימנעות מעימות כולל

[object Object]

כמו בדרמה משובחת, התזמון לעיתים עושה את ההבדל. החיסול הכמעט סימולטני של שתי דמויות כה מרכזיות בחזבאללה ובחמאס - פואד שוקור בשכונת חרת חרייק בביירות, לב המאפליה, ואיסמעיל הנייה בלב טהרן, מיד בתום השבעת הנשיא האיראני - יוצר אפקט מהדהד מעבר לאירוע עצמו.

הנייה לא לבד: בכירי חמאס שחוסלו - ואלו שעל הכוונת | פרויקט מיוחד >>>

הבניין שהופצץ בדאחיה | רשתות ערביות

האסלאם, הרווי בסימבוליקה, מעניק לחיסול השניים כמעט בעת ובעונה אחת משמעות סמלית עמוקה. אירוע זה מהווה מכה תדמיתית קשה לאיראנים וסודק את הביטחון העצמי של הציר הרדיקלי. כרגע שוררת מבוכה רבה בטהרן, בביירות ובעזה.

 

הפריכות והשקיפות המודיעינית של האיראנים ובעלי בריתם, יחד עם תעוזה ויכולות מבצעיות מרשימות ביותר של צה"ל, מציבות אתגר אמיתי בפני איראן ושותפיה. בשלב המיידי, הם צפויים לנסות לבצע בקרת נזקים, בעיקר באיתור מקורות הדלף וביצירת מעגלי אבטחה הרמטיים סביב אישים מרכזיים.

נשיא איראן מסעוד פזשכיאן נפגש עם מנהיג חמאס, איסמאעיל הנייה, צילום: רשתות ערביות

במקביל, איראן תשאף להוציא לפועל תגובה הולמת. האתגר יהיה לגבש תגובה עוצמתית דיה שתעביר מסר חד וברור, אך מבלי לגרור את איראן בעת הנוכחית לעימות זירתי כולל. כמו אורגת שטיחים למודת ניסיון, איראן תנסה בו-זמנית להפעיל כוח ולפעול בדיוק כירורגי.

הארסנל והאפשרויות האיראניות מוכרים וידועים לישראל. אין באמתחתם, ככל הידוע, נשק סודי שובר שוויון, ועל כן התגובה הצפויה תהיה, ככל הנראה, המשך של דפוסי פעולה מוכרים. עם זאת, מאחר שהעימות הנוכחי תלוי בתוצאות יותר מאשר בכוונות, גם טיל תועה ואירוע רב נפגעים עלולים להצית את חבית אבק השריפה למלחמה כוללת.

המחוסל פואד שוכר, צילום: דובר צה"ל

הימים הקרובים צפויים להיות מתוחים ורווי יצרים. אולם ישראל יכולה לזקוף ראש בגאווה, שכן למרות הכל, יש לה צבא וזרועות מודיעין מהטובים בעולם. העובדה שיש על מי לסמוך מהווה מקור לביטחון בעת הזו.

  • הכותב הוא לשעבר ראש חטיבת הפח"ע במוסד
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו