"האיום תמיד יהיה": ההישגים בלחימה בצפון - והיכולות שנותרו לחיזבאללה

בצה"ל מסכמים תשעה חודשים של לחימה עיקשת מול ארגון הטרור השיעי • גורם ביטחוני ישראלי: "ממדי ההרס בצד הלבנוני גדולים. יש כעס מצד התושבים שם"• טל בארי, חוקר חיזבאללה: "תוכניות רדואן שובשו, אבל האיום תמיד יהיה - קרוב או רחוק מהגדר"

הרס בדרום לבנון בעקבות הלחימה // רויטרס

בזמן שבישראל מדווחים על הנזק שנגרם במלחמת ההתשה ביישובים בצפון הארץ, גם חיזבאללה אומד את הנזקים שלו בכפרים שבדרום לבנון - שעד כה מוערכים ב־3 מיליארד דולר, ב־1,700 בתים שנהרסו כליל, ב־14 אלף מבנים שנפגעו ובעוד שלל נזקים לחקלאות.

ה"פייננשל טיימס" הבריטי דיווח כי באמצעות התקיפות בדרומה של ארץ הארזים צה"ל מייצר רצועת ביטחון של 5 ק"מ מהגבול אל תוך לבנון. בעקבות כך, מתוך 2,400 מחבלי כוח רדואן נותרו באזור רק כ־400, וכן כ־400 מחבלים נותרו מתוך 35 אלף מחבלי חיזבאללה אשר מגויסים בקרבת הכפרים שבהם הם גרים.

ההרס בכפר עייתא א-שעייב. תמונות לווין שמציגות את הכפר לפני ובמהלך המלחמה, צילום: אי.אף.פי

גורם ביטחוני בישראל: "ממדי ההרס בצד הלבנוני גדולים. יש כעס מצד התושבים שם, וחיזבאללה מנסה לפצות אותם על ההרס ועל הפגיעה בבתים. הירי לכיוון ישראל מתבצע מכפרי השיעים ולא מהכפרים הנוצריים, ולכן האחרונים פחות נפגעים. תושבים דרום־לבנוניים, שחוזרים ורואים את הכפרים שלהם הרוסים, מעבירים את התסכול אחורה, וזה יכול לייצר לחץ על חיזבאללה".

בכפרים יארין, עייתא א־שעב, אל־עדייסה, חולא, בלידא, אל־דהירה, מרווחין ואחרים מדווחים כי כ־70% מהבתים ניזוקו. מנגד, בבתים ביישובים נוצריים כמו מרג' עיון וקליעה, שמהם לא ירו לעבר ישראל, כמעט לא נגרמו נזקים.

טל בארי, ראש מחלקת המחקר במרכז "עלמא", שחוקר את חיזבאללה, מסביר כי ארגון הטרור "שומר על יציבות בירי הרקטי על ישראל. במערך הנ"ט אנחנו רואים תנודתיות, ובירי כטב"מים יש עלייה תלולה. הקו הראשון לא משפיע על חיזבאללה, הוא נועד בעיקר למנוע חדירה לישראל". לדבריו, "אין ספק שתוכניות כוח רדואן שובשו, אבל אי אפשר לפסול תנועה חשאית של 100 פעילים לנקודת תורפה וחדירה ממוקדת לישראל. אנשים צריכים להבין שהאיום תמיד יהיה, וזה לא משנה אם רדואן קרוב או רחוק מהגדר. אפשר להניע אותו באופן חשאי לנקודת היערכות, הוא לא חייב להיות צמוד לגדר".

לוחמי חיזבאללה בלוויית מפקד בכיר בארגון. "הכשירות שלו לא נפגעה", צילום: אי.פי

תמונת ראי של רצועות ביטחון

בשטחים המיוערים הסמוכים לגבול חיזבאללה הכין אזורי כינוס שמהם היה אמור לצאת למתקפה נגד יישובי הצפון ומוצבי הגבול. בצה"ל מנסים לחשוף את הנקודות האסטרטגיות של ארגון הטרור, ובהן של כוחות רדואן, וייתכן שאל השטחים הללו מובילות מנהרות.

באזור הגליל המערבי חוסלו עד כה מרבית הנקודות, ובפיקוד הצפון ממשיכים להרחיב את הפגיעה בנקודות האסטרטגיות של חיזבאללה בגזרה המזרחית.

מאמץ לחשף את האזורים המיוערים הסמוכים לגבול. תמונת לוויין של גבול ישראל-לבנון, לפני המלחמה ובמהלכה, צילום: רויטרס

כאמור, אורכה של רצועת הביטחון שישראל מייצרת 5 ק"מ בתוך שטח לבנון, אלא שגם בישראל נוצרה רצועת ביטחון של כ־3 ק"מ מגבול הצפון, לאחר שהיישובים בתוכה פונו. כך, בעוד בגבול הצפון התפנו מבתיהם כ־60 אלף תושבים, מדרום לבנון נעו כ־100 אלף תושבים צפונה לאזורים בטוחים יותר.

"מרבית התקיפות מתרכזות ברצועה של 5 ק"מ", אומר בארי, "אבל גם התקיפות של חיזבאללה הן תמונת ראי. לאורך הגבול דווח על תקיפה של יותר מ־5,000 מטרות. בבקעת הלבנון, שהיא העורף הלוגיסטי, בוצעו 22 תקיפות שבחלקן היו נגד חמאס וסיכולים, אבל המערכים הלוגיסטיים של חיזבאללה לא נפגעו".

הכפר אל חיאם ברקע הפצצות צה"ל, צילום: אי.אף.פי

בחישוב האבידות, בצד הישראלי נהרגו 30 איש, ובהם 19 חיילים, ו־90 נפצעו בדרגות שונות. לבנון סופרת עד כה יותר מ־500 הרוגים - מתוכם יותר מ־360 הם מחבלי חיזבאללה, על פי דיווחיו של ארגון הטרור עצמו. על הפצועים שלו חיזבאללה אינו מדווח, ומספרם מוערך ב־1,500 מחבלים ברמות שונות של פציעה.

בארי: "למעשה, בעיני חיזבאללה הוא לא נפגע בצורה קשה שתמנע ממנו לצאת למערכה מול ישראל. הכשירות שלו לא נפגעה, ואנחנו רואים את זה בהיקפי הירי. פגענו ב־360 פעילים, אבל יש 50 אלף. זה אמנם מאמץ תומך, אבל זה עדיין לא מאמץ עיקרי שמכריע מערכה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר