אם דף חוסל - זהו שובר השוויון שחיכינו לו

החשש בקרב גורמים שונים כי חמאס ישהה את שיחות המו"מ התפוגג במהירות • המנהיג בפועל של ארגון הטרור הוא דף, לא סינוואר המוחצן ולא הנייה או משעל הלא כריזמטיים, והוא המכשול העיקרי

הסמל העיקרי של חמאס. מוחמד דף. צילום: רשתות ערביות

חיסולו הכמעט ודאי של מוחמד דף, הארכי-מחבל המתנוסס בראש פנקס המבוקשים מהאינתיפאדה הראשונה, הוא לא רק סגירת חשבונות מהמעלה הראשונה עם האחראי העיקרי לטבח 7 באוקטובר. זהו הצעד שובר השוויון שחיכינו לו בדרך לעסקת חטופים ולאחריה התקדמות להשלמת משימת הכרעת חמאס ברצועה ואף יותר מכך. החיסול מסיר חסמים גם מהעסקה הגדולה מכולן, זו שמאחורי הקלעים, עסקת ההסכם האזורי הכולל עם סעודיה.

 

ארגוני טרור מתבססים על אידיאולוגיה קיצונית ועל הנהגה כריזמטית. המנהיג של חמאס הוא דף. לא סינוואר המוחצן ולא הנייה או משעל הלא כריזמטיים. בלקסיקון קריאות ההמונים תומכי הטרור החמאסי יש יותר סיסמאות עם שמו של דף מכל אחד אחר. הוא הסמל העיקרי של חמאס, וחיסולו כמוהו כהפלת נס המלך במלחמות ימי הביניים.

לבד מהסמליות החשובה למדי, דף היה גם הסמן הקיצוני בכל המהלכים נגד ישראל, ועורר התנגדות לא מעטה בהנהגת חמאס האזרחית לאורך השנים. כך בעבר כשיזם עימותים עם ישראל בירי רקטות שיוחסו אחר כך ל"פלגים סוררים" או למכות ברק באמצע הקיץ.

זירת ניסיון החיסול של מוחמד דף ומח"ט חאן יונס בחמאס, צילום: אי.פי.אי

לפי מקורות מצריים, מנהיגי חמאס שעימם שוחחו התלוננו לא אחת כי דף פועל על דעת עצמו ומנסה לגרור לעימות ישיר עם ישראל. שלא נבין לא נכון - איש בהנהגת חמאס, וסינוואר בראשם, לא נקי מאחריות ישירה לטבח 7 באוקטובר, וכולם בני מוות, אבל דף היה זה שהוביל את הכיוון ולפיו דרך ה"מוקאוומה" (ההתנגדות המזוינת) היא הדרך היחידה, וכי כל הפסקות האש נועדו להתעצמות הצבאית לקראת העימות הכולל.

בהנהגת חמאס, ובעיקר זו שמחוץ לרצועה, היו שסברו אחרת, שלארגון אין יכולת להתמודד חזיתית לאורך זמן עם ישראל, אלא רק להציק לה בסבבי הלחימה ובעידוד הטרור ביו"ש. דף נאבק בהם כשלצידו ראשי הזרוע הצבאית האחרים. לפי גורמי ביטחון בישראל ובמצרים, במקרים מסוימים נקט אלימות נגד מתנגדים כאלה וגם לא היסס להתעמת עם סינוואר, אף שזה קרוב יותר לעמדותיו.

יציאתו מהמשוואה

לא בכדי בחמאס הדליפו כבר בשבת כי את דף יחליף מוחמד, אחיו של סינוואר המנהיג. לא בכדי חמאס לא הגיב בירי רקטות אף שיש לו עדיין יכולת מסוימת לעשות כן. החשש בקרב גורמים שונים בישראל כי חמאס ישהה את השיחות על עסקת החטופים התפוגג במהירות. עיזאת א־רישק מהנהגת חמאס מיהר לדחות את הפרסומים על השהיית השיחות לעסקה, ואלה אמורות להתחדש. חמאס צפוי להעלות דרישות לערבויות להבטחת ביטחונם של מנהיגיו במסגרת העסקה ולטווח ארוך, אבל כעת המוטיבציה שלו להגעה לעסקה גדולה בהרבה, בין השאר בשל הגברת הלחץ הצבאי והאיום הממשי על חיי מנהיגיו.

 

הסיבה השנייה והפרסונלית היא יציאתו של דף מהמשוואה ומההשפעה על המו"מ. לפי הגורמים הביטחוניים, דף היה זה שהביא להקשחת עמדות לאורך המו"מ, לרבות בעסקה שאמורה היתה להיחתם לקראת רמדאן. ללא השפעתו של דף, סינוואר יתקשה לעמוד בלחצה של הנהגת חמאס שמחוץ לרצועה.

קטאר, מצרים ומדינות ערביות נוספות לוחצות על הנייה, משעל ושאר הגולים להביא לסיום הלחימה. הלחץ מגיע גם מהשטח, ברשתות החברתיות בעיקר. הנהגה זו תנסה להגיע לעסקה שתותיר משהו מנוכחות ארגון הטרור בתוך הרצועה, והיא עשויה להסכים לתנאים מרחיקי לכת כמו ויתור מלא על השלטון האזרחי, ולטענת גורמים מדיניים ערביים תסכים, על הנייר לפחות, לפירוז חלקי ברצועה.

גורמי הביטחון בישראל, בארה"ב ובמדינות ערב מעריכים כי חמאס במצוקה גוברת והולכת. את הסימנים לכך ניתן היה לראות מרגע היוודע ניסיון החיסול במוואסי. קריאות של חמאס לצאת להפגנות מחאה ביו"ש ובכלל נענו בקושי, הרשות הפלשתינית יצאה בהאשמה כלפי חמאס באחריות למה שהגדירה "הטבח בחאן יונס". הודעת הרשות יצאה ממשרד הנשיא אבו מאזן, והיא לא היתה מתפרסמת לולא חש יו"ר הרשות את רחשי הלב של הציבור הפלשתיני. האשם הוא חמאס, הוא אומר. ובמובלע, האשם העיקרי הוא דף, כך ניתן לתרגם את הודעתו. אגב, במערכת הביטחון קיבלו ממצרים מידע המאשש את ההערכות כי דף אכן חוסל, אך עדיין לא מצהירים על כך רשמית, וייתכן שהודעה כזו תבושש לבוא, אולי אפילו עד לתום הלחימה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר