מקומם: מערכת הביטחון אישרה מחדש להכניס חומרי נפץ לרשות הפלשתינית

בלחץ קבלנים ישראלים: התקנה, שבוטלה ב־7 באוקטובר, הוחזרה • חומרי הנפץ מיועדים למחצבות, אך החשש הוא שחלקם מוסט לטרור • מבדיקת ח"כ סוכות עולה ממצא מטריד: הפיקוח הנדרש אינו מתבצע בצורה מספקת • "הפורום לישראל ירוקה": קוראים לממשלה, למשרד הביטחון ומנהלת ההתיישבות להפסיק את המחדל הזה במיידי"

פעילות צה"ל בג'נין: חוסלה החוליה שהייתה מעורבת בתקרית בה נפל סרן אלון סקאג׳יו ז״ל // דובר צה"ל

נהלים מחוררים, מאבטחים ישראלים שמקבלים את שכרם מקבלנים פלשתינים וחומרי נפץ שעוברים לתוך שטחים שבהם שולטת אזרחית הרשות הפלשתינית.

אחרי שהכנסתם של חומרי נפץ הופסקה לאחר 7 באוקטובר, אישרה מערכת הביטחון, בלחץ הקבלנים הישראלים, את הכנסתם מחדש, אך ביטלה זאת לאחר פנייה של יו"ר ועדת המשנה לענייני יו"ש, ח"כ צבי סוכות. לצד לא מעט מחצבות בשטחי C, המצויים בשליטה ישראלית מלאה, יש כמה מחצבות בשטחי B, שבהם השליטה האזרחית היא של הפלשתינים.

מחצבה ברש"פ, צילום: הפורום לישראל הירוקה

מדובר באזורים בעומק השטח, כך שהשליטה הישראלית בהם מבחינה ביטחונית חלשה. על פי הנהלים הקיימים, ליווי חומרי הנפץ, שנדרשים לצורך החציבה, נעשה על ידי מאבטחים ישראלים חמושים ברובים ארוכים. על פי הנהלים, לבעלי המחצבות חובה אישית למימוש ההנחיות ככתבן וכלשונן, ובמקרים שבהם מחצבה לא עמדה בקריטריונים לא התקבל אישור לפיצוץ, והעבודה נפסקה.

דבר זה נעשה לנוכח ביקורת שהמחצבות לא עמדו בכלל ההנחיות ויישמו רק את חלקן. בצה"ל סוברים כי הפסקת הפיצוצים במקרים אלו מעידה על מנגנון בקרה ופיקוח מיטבי.

מבדיקתו של ח"כ סוכות עולה כי הנהלים הקיימים אמנם דורשים אבטחה מסוימת, אך היא אינה מספקת, זאת בין היתר מכיוון שהחומרים נבדקים רק בתחילת הדרך ולא רגע לפני פיצוצם, וכך לא ניתן לדעת בוודאות שכל הכמות שנלקחה אכן פוצצה ולא עברה לגורמים שלישיים.

לאחר 7 באוקטובר הוחלט לבלום את כניסתם של חומרי הנפץ למחצבות עד לגיבוש נהלים מחמירים. בוועדת המשנה לענייני יו"ש אף פורט מתווה שבמסגרתו יועברו האמצעים הרגישים, שבהם חושקים ארגוני הטרור, באמצעות רכבים ממוגנים בפיקוח הדוק יותר של משרד הביטחון. אך להפתעת ח"כ סוכות, בבדיקה שערך לאחרונה התברר כי הכנסת חומרי הנפץ חודשה, וזאת בלי לערוך כל שינוי בנהלים, שאינם מספקים.

כשפנה למערכת הביטחון כדי לבדוק מדוע חודשה העברת חומרי הנפץ ללא שינוי, מיהרו שם לעצור מחדש את העברתם. זאת צפויה להתחדש בימים הקרובים, ללא שינוי בנהלים, מה שמעלה את השאלה אם יש מי שמנסה למתוח את הכללים בשיטת מצליח.

עשן מעל מחנה הפליטים בג'נין (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

"ב־7 באוקטובר ביטל הצבא, ובצדק, את האישורים שניתנו לבעלי המחצבות הפלשתינים לקנות חומר נפץ ולשנע אותו לשטחי הרשות הפלשתינית", אומר סוכות. "לאחר כמה חודשים חזר הצבא לאפשר לפלשתינים לרכוש חומר נפץ מבלי שיש על כך פיקוח של ממש. באורח פלא, כשהוועדה בראשותי זימנה את נציגי צה"ל לדיון בנושא, הופסקו לאלתר האישורים שניתנו לרכישה ולפיצוץ של חומר הנפץ.

ח"כ צבי סוכות, צילום: ללא קרדיט

"אבל אנחנו לא יכולים להסתפק בכך, כי הצבא מתכוון לחזור ולאשר לפלשתינים לרכוש חומר נפץ בעוד שבועות ספורים. אין פיקוח מספק על חומר הנפץ הזה. מספיק שאחוזים קטנים ממנו יגיעו לידיים של פעילי טרור, והיכולת של הפלשתינים לפגוע ביהודים תגדל משמעותית. רק בשבוע שעבר בג'נין נהרג קצין ממטען גחון עצום שהתפוצץ. אין לדעת איזה עוד חומר נפץ אפשרנו להם לרכוש".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הטענה כי אין פיקוח ובקרה על חומרי נפץ שמוכנסים לשטחי B משוללת כל יסוד. הובלה וניוד של חומרי הנפץ באזור יהודה ושומרון מתבצעים לצורך פיצוצים במחצבות. אישור הפיצוצים ניתן על ידי פיקוד המרכז לכל מחצבה שעומדת בהנחיות הביטחוניות.

"פיקוד מרכז מקיים דיונים עם גורמי החבלה המקצועיים ומתדרך את ממוני הפיצוצים והובלת חומרי הנפץ. כמו כן מתקיימות הערכות מצב, מתבצעים סיורים ומפורסמות הנחיות ביטחוניות פרטניות ביחס לכל מחצבה ומחצבה".

מ"הפורום לישראל ירוקה" נמסר בעקבות החשיפה: ״מדינת ישראל מומחית בהכנסה של גולים עצמאיים. כפי שכבר הראנו בעבר החשש לזליגת חומרי נפץ לגורמי טרור הוא חשש ממשי.

הגורמים הכלכליים שמקבלים את החומר לא עומדים בנהלים נוסעים בכבישי a ו-b ולא דואגים לאבטחה ראויה. הסיבה לעצירת חומרי הנפץ הייתה במקום והחזרה לרעות החולות של 6 באוקטובר היא בושה. התנהלות המנהל האזרחי בתחום הכנסת חומרי הנפץ הוא שלב מזעזע נוסף בשלומיאליות בכל מה שקשור לביטחון אזרחים שמירה על ערכי טבע ומנהל תקין.

הגיע הזמן שמישהו יצעק המלך עירום. אנו קוראים לממשלה, למשרד הביטחון ומנהלת ההתיישבות להפסיק את המחדל הזה במיידי. הכנסת חומרי נפץ בעת הזאת וללא פיקוח משמעותי לרבות סנקציות על הפרת נהלים מהווה איום ישיר על אזרחי ישראל. חייבים להפסיק את הביזיון הזה במיידי״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר