הצו הוסר: המשטרה עצרה שלושה ישראלים בחשד שרצחו מחבל נוח'בה ב-7.10

הפרשה עוררה הדים וגל של שמועות בימים האחרונים • בני משפחות החשודים אמרו בדיון בבית משפט השלום בתל אביב כי "מדובר בשני גיבורים שיצאו מהבית להילחם במחבלים, הם הצילו חיים כשהצבא לא היה שם" • חשוד שלישי עצור מזה חצי שנה בגין פרשה אחרת • בית המשפט ביקר את המשטרה - ושיחרר שניים מהחשודים למעצר בית

מחבלי חמאס בשטח ישראל. צילום: אי.אף.פי

צו איסור הפרסום הוסר: חוקרי ימ״ר משטרת מחוז תל אביב עצרו שני צעירים ישראלים, בשנות ה-20 לחייהם, בחשד לרצח מחבל נוח'בה ב-7 באוקטובר בעוטף עזה. במסגרת הפרשה ישנו חשוד שלישי, העצור מזה חצי שנה בגין פרשה אחרת הקשורה לתחילת המלחמה

לפי הידוע למשפחות, בבוקר השבת השחורה יצא החשוד המרכזי עם עוד חבר ושוטר שהיה חמוש באקדח עם תיק החובשים ונסעו לדרום להצטרף ללחימה במחבלי החמאס שחדרו למדינה ישראל וביצעו טבח. השלושה הגיעו לאזור שער הנגב ומצאו את עצמם בלחימה. שניים מהחשודים נטלו נשקים של לוחמים ישראלים שנפלו בקרב מול המחבלים, והמשיכו בלחימה במשך מספר ימים. החשוד השני, מתנדב באיחוד הצלה, והציל עשרות אנשים.

משפחות החשודים, באמצעות עו״ד חיים שרייבהנד ועו״ד יהודה פריד, הגישו בקשה לביטול צו איסור הפרסום. המשטרה, בבקשתה להשאיר את צו איסור הפרסום על כנו, טענה בדיון להסרת הצו בבית משפט השלום בתל אביב כי "יש חשש שאם תיחשף חקירה בגין רצח מחבל נוח'בה, עלול הדבר להוביל לפגיעה בחטופים, כלומר כנקמה".

בני משפחת החשודים אמרו בדיון כי "מדובר בשני גיבורים שיצאו מהבית להילחם במחבלים. הם הצילו חיים כשהצבא לא היה שם. הם נסענו לדרום בבוקר השבת השחורה למען המדינה".

לאחר הטבח והקרבות הקשים: פרשן "ישראל היום" יואב לימור בסיור ביישובי עוטף עזה

אחת האימהות אמרה: "הבן שלי לא עשה דבר. נסע לדרום להציל חיים. על מי המדינה מדברת? על מחבל נוח'בה שאנס, רצח וטבח בבני אדם. זה הזוי. אני רוצה לדעת מי נתן את ההנחיה לחקירה הזויה שכולה עלילת שווא".

"כמה הזוי להפוך גיבור לרוצח" 

שני החשודים, כאמור, מכחישים את החשד שמייחסים להם. אימו של החשוד המרכזי, חוקרת מזרח תיכון ופעילה הומניטרית באזורים מוכי אסון, אמרה: "הבן שלי גיבור. הוא יצא כאזרח, כחייל משוחרר, מהבית ב-7 באוקטובר עם תיק החובשים שלו. הוא נסע ללא נשק לדרום. פתאום, תשעה חודשים אחרי שהציל חיים בלחימה ושמר על גופות הלוחמים שלנו, המשטרה עוצרת אותו וחושדת בו שרצח מחבל. כמה הזוי להפוך ילד גיבור לחשוד ברצח. הבטן מתהפכת, אבל אנו מאמינים בצדק. תודה לעם ישראל על התמיכה שאנחנו מקבלים ללא סוף".

אתמול המשטרה ביקשה להאריך את מעצרם של שני החשודים בעשרה ימים נוספים. השופטת אביטל אמסלם גלבוע דחתה את בקשת המשטרה, והחליטה לשחרר את שני החשודים. חוקרי ימ״ר תל אביב הגישו ערר לבית המשפט המחוזי וממתינים להחלטת השופט המחוז עודד מאור.

אימו של החשוד ברצח מחבל הנוח'בה, צילום: ללא

בדיון השופט הביע תמיהה בפני נציג המשטרה על צו איסור הפרסום כשהעיר "כל העולם יודע, הרי איך ידעו אנשים להגיע לבית המשפט? אני תוהה מה הטעם בהמשך הצו". השופט הוסיף: "נחשפתי לפושים אתמול בלילה". נציג המשטרה הגיב: "אבל זה עדיין לא אותו דבר כמו שמופיע בכלי תקשורת מרכזיים". עו"ד שרייבהנד אמר כי "בית המשפט שחרר את החשוד שלי, מה שמעיד כי למשטרה כל בסיס לחשד נגד מרשי. מדובר במעצר שווא של צעיר שצריך לקבל הוקרה על הצלת חיים".

עו״ד פריד ציין כי "״רואים את מרשי בועט ברגל של מחבל. איך מפה מגיעים לרצח? המחבל הועבר חי לגורמים של המדינה בשטח. המשטרה חוששת מהזעם בציבור שיופנה כלפיה כשיחשפו הפרטים של הפרשה״.

אימו סיפרה על מעצרו של בנה: "השוטרים לא נתנו לו אפילו להתלבש. מאז 7 באוקטובר החוקרים הגיעו ארבע פעמים, ערכו חיפוש כדי למצוא נשק, אולם לא מצאו דבר".

בית המשפט המחוזי בתל אביב, צילום: גדעון מרקוביץ

שופט המחוזי עודד מאור דחה את ערר המשטרה, מתח ביקורת עליה וטען כי הבקשה הוגשה באופן לקוי ופגום. על החשוד הראשון נאמר כי הוא נעצר בתחילה בחשד לרצח אך המשטרה הודיעה כי לגביו אין חשד כזה אלא בעבירת נשק בלבד. "לעת הזאת לא קיים חשד סביר המחייב את הארכת מעצרו, אין מקום להתערב בהחלטת בית משפט השלום".

על החשוד השני אמר השופט כי "נטען שבמהלך המתקפה האכזרית של חמאס על ישראל, לא נטען שהוא ביצע ירי במחבל. לבקשת השוטרים הוא העביר את המחבל וחזר לעזור. מסקנתי כי לאחר צפייה בסרטון קיים ספק כי הוא חשוד ברצח".

עו״ד יהודה פריד וטל גבאי: "החלטות בית המשפט השלום והמחוזי מדברות בעד עצמן. קשה להאמין שבכלל הגענו למצב שבו עוצרים מתנדב שהציל עשרות רבות של בני אדם בשבעה באוקטובר, בטענה כל כך מופרכת, במקום להעניק לו פרס. לא ניתן להפוך את היוצרות.

"החלטות בית המשפט השלום והמחוזי מדברות בעד עצמן". עו"ד יהודה פריד, צילום: ללא

"בשבעה באוקטובר מחבלי הנוח'בה רצחו, שחטו ואנסו מאות בני אדם. זה לא תיק של ימין ושמאל, התיק הזה הוכרע על ראיות. כאשר המדינה החליטה לעצור גיבור ישראל בתיק רצח היה מצופה ממנה להגיע לבית המשפט עם תיק ברזל. במקום זה המדינה הגיעה עם תיק מחורר. הלקוח שלנו הוא סמל לגבורה ולרוח הישראלית ולא לרצח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר