שיא במתיחות שלא נראה שנים: כל גפרור עלול להצית אינתיפאדה ביו"ש

חיסול המחבלים בנור א־שמס, הפינוי האלים בגבעת צור הראל אתמול ומצעדי חמושים במחנות הפליטים בשגרה - מלמדים עד כמה ההסלמה בשטח מתקדמת במהירות שיא • יהודה ושומרון אינם על סף פיצוץ, הם כבר מתפוצצים • פרשנות

יהודה ושומרון. חבית נפץ. צילום: אי.אף.פי

בתוך שעות בודדות התרחשה התלכדות אירועים חריגה בהיקפה ביהודה ושומרון, שמלמדת עד כמה המצב נפיץ.

חיסול של ארבעה מחבלים באמצעות כלי טיס מאויש מרחוק בנור א־שמס, פינוי אלים שלא נראה מזה שנים בגבעת צור הראל בבנימין, לא רחוק משם - פיצוץ ביתו של המחבל שרצח את הנער בנימין אחימאיר בכפר דומא ותוך כדי כל המהומה - התכנסות של מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי כדי לאשר 6,350 יחידות דיור ביהודה ושומרון. בתוך פחות מ־12 שעות הקשב עבר מהצפון ומהדרום אל יו"ש, מה שמלמד עד כמה אסקלציה יכולה להיות מהירה.

לוחמי מילואים בפעילות מבצעית במחנה נור א-שמס (ארכיון), צילום: חנן גרינווד

ראשית לפינוי בגבעת צור הראל, הרחבה דה פקטו של גבעת עוז ציון הוותיקה. ההתנגשות היתה עוצמתית במיוחד, וחצתה קווים אדומים שלא נראו מזה שנים רבות. תושבי הגבעה, שקיבלו התראה מוקדמת על מה שיתרחש, היו מוכנים היטב עם צמיגים בוערים ואף קברו את רגליהם בבטון כדי להקשות על פינויים. כוחות הביטחון מצידם היו מוכנים היטב לעימות: מאות חיילי מג"ב הגיעו למקום והשתמשו באופן חריג במיוחד באמצעים לפיזור הפגנות, כולל ירי גז מדמיע וקליעי גומי. בשיא העימות, דיווחו בצבא, השליכו מתיישבים בקבוקי תבערה לעבר רכב צבאי. כלים של מערכת הביטחון וכבאית ממוגנת ירי נפגעו והושבתו. זוהי אלימות חסרת תקדים לעבר לוחמי צה"ל שיש לגנות מכל וכל.

כמו בכל הפינויים בשנה וחצי האחרונות, מי שהיה מעורב מאחורי הקלעים היה השר בצלאל סמוטריץ'. בשנים האחרונות נמנעו במנהל האזרחי מפינוי בתים בעוז ציון, בין היתר בגלל מה שהתרחש אתמול. לאחרונה גברה הדרישה לפנות את הגבעה כולה. ראש הממשלה בנימין נתניהו נתן לכך אור ירוק. סמוטריץ', סיפרו גורמים בממשלה, נעמד על הרגליים האחוריות והבהיר שהוא מתנגד לכך מכל וכל, מה שהוביל לפינוי של כ־15% מהגבעה בלבד.

סמוטריץ'. שליטתו בנעשה הולכת ונחלשת, צילום: אורן בן חקון

בזמן הפינוי יצאה הודעה מטעם שר האוצר על כינוס מועצת התכנון העליונה לאישור אלפי יחידות דיור ביו"ש, ניסיון ברור לנסות להסית את הביקורת על פינוי הגבעה. את תושבי המקום זה לא הרשים והם תקפו אותו במילים חריפות.

"תוקפים עם F-16"

לא רחוק מהמקום שבו התרחש הפינוי, בכפר דומא הידוע לשמצה, כוחות הביטחון הרסו כאמור אתמול בלילה את ביתו של המחבל שרצח את בנימין אחימאיר.

יהודה ושומרון רותחים במובן הביטחוני כמו שלא היה מאז האינתיפאדה השנייה. אתמול (רביעי), הצגנו את הדילמה של צה"ל - אם להכניס משוריינים לשטח. הסיבה להתנגדות למהלך כזה אינה רק תדמיתית, אלא גם נוגעת בשאלה אם זהו צעד יעיל מבצעית. כשתהיתי אם ההתנגדות נובעת מהסיבה השחוקה של "לא להגביר את המתיחות" - התרעמו גורמים בצה"ל ואמרו "איזה לא להגביר את המתיחות? אנחנו תוקפים עם F-16".

יש להבין כי במחנות הפליטים מתחוללת מלחמה של ממש. ברשת מתפרסמים תיעודים מכעיסים של מחבלים חמושים בנשקים לאור יום במצעד, אך בצה"ל אומרים כי מה שלא נראה בתמונה הם עשרות ילדים שמשמשים כמגן אנושי למחבלים.

נחצו קווים אדומים

השאלה הגדולה היא לאן המצב עוד יכול להידרדר, והתשובה היא שרוב יהודה ושומרון עדיין לא נמצאת במקום שבו נמצאים מחנות הפליטים.

אין ספק שהאזור נמצא בשיא מתיחות שלא נראה כמוהו שנים רבות. יו"ש אינם על סף פיצוץ - הם כבר מתפוצצים.

ג'יפ נוסע בזמן שיש נער על הגג בפינוי צור הראל, צילום: צילום מסך

במקביל מרשים לעצמם גורמים יהודים לחצות קווים אדומים, אם ביידוי אבנים מאסיבי לעבר רכבים פלשתינים בכביש 60 (מה שהוביל לתאונה עם רכב ישראלי) וביידוי בקבוקי תבערה וניסיונות פגיעה בחיילי צה"ל שנמצאים באזור כדי להגן עליהם.

גם השליטה של סמוטריץ' הולכת ונחלשת, בעוד האזור קורס לתוך כאוס - מהצד הישראלי ומהצד הפלשתיני. מהיכן יגיע הגפרור הבא שיבעיר את השטח? מי יודע, ומי אמר שזה עוד לא קרה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר