המבקר אנגלמן: "נבחן פתיחת ביקורת על שחרור מנהל בית החולים שיפא"

"השיח בין גורמים מדיניים וביטחוניים מעלה חשש כי לא נעשתה עבודה סדורה שבחנה את כלל ההיבטים של השחרור", אמר מבקר המדינה בטקס בירושלים • כמו כן התייחס לעניין השמירה על מחבלי הנוח'בה: "נבדוק את מוגנות הסוהרות והסוהרים ששומרים על מחבלים"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. צילום: ללא קרדיט

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן אמר כי ייבחן פתיחת ביקורת על שחרור מנהל בית החולים שיפא, כחלק מדבריו היום (שלישי) בטקס חלוקת רישיונות של מועצת רואי החשבון בירושלים. 

"נקיים ביקורת על מנת לוודא את מוגנות הסוהרות השומרות על מחבלי הנוח'בה", אמר על רקע הכוונה להעביר את האחריות על מעצרם של המחבלים מצה"ל לשב"ס. 

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, צילום: ללא קרדיט

"לפי גורמי הביטחון בבית החולים שיפא התבצעו פשעים חמורים", אמר המבקר. "מטבע הדברים מנהל בית החולים, שנתפס על ידי צה"ל בחודש נובמבר, נושא באחריות. שחרורו השבוע, לצד שחרור מחבלים נוספים, לווה בחילופי האשמות בין שרים בדרג המדיני ובינם לבין בכירים במערכת הביטחון. השיח בין גורמים מדיניים וביטחוניים שמתקיים בנושא מעלה חשש כי לא נעשתה עבודה סדורה שבחנה את כלל ההיבטים של השחרור. על כן בכוונתי לבקש מראש הממשלה את התחקירים שיונחו על שולחנו בעניין שחרור המחבלים. לאחר שנעיין בתחקירים נבדוק את הצורך להיכנס לביקורת בנושא. חיוני לוודא כי הליך קבלת ההחלטות בעניין זה אינו סימפטום לבעיה שורשית בהליכי קבלת החלטות בעניינים ביטחוניים.

מנהל ביה"ח שיפא מוחמד אבו סלמיה ששוחרר ממעצר, צילום: צילום מסך

בהקשר העברת האחריות על האסירים הביטחוניים מצה"ל לשב"ס, המבקר הזכיר את הדו"ח שפרסם בעניין בנובמר 2022 אז "עלה כי קיים יחס מטריד בעל אופי מיני מצד האסירים הביטחוניים כלפי חיילות החובה בשירות בתי הסוהר וכי קיים היעדר גיבוי מצד הדרג הפיקודי לסוהרי החובה בעבודה מול אסירים ביטחוניים".

"לאחר שצוותי הביקורת נפגשו עם חיילות חובה ששירתו בכל בתי הכלא שבהם כלואים אסירים ביטחוניים, נמצא בשאלונים ששלח משרד מבקר המדינה כי 38 אחוז מהן השיבו כי חוו פגיעה מינית אחת או יותר. עם העברת השמירה על מחבלי הנוח'בה, שחלקם אף היו מעורבים בפשעים מיניים חמורים, מצה"ל לשירות בתי הסוהר, אני מצפה מהשב"ס להפיק לקחים מהדוח שפרסמנו. בכוונתי להיערך לביקורת בנושא על מנת לעקוב ולוודא שכל הסוהרות והסוהרים במתקני הכליאה הביטחוניים מוגנים"

לפני שלושה חודשים התייחס המבקר לעובדה שצה"ל הורה לצוערות בקורס קצינים לשמור על המחבלים, על אף הדו"ח מנובמבר 2022. המבקר הבהיר אז כי, "הדבר עומד בניגוד לדוח מוגנות חיילות שפרסמנו לפני קצת יותר משנה ומלמד שלא הופקו הלקחים מהדוח הנוקב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר