שב"כ: התרענו בפני המשרד לביטחון לאומי על מצוקת הכליאה - לא קיבלנו מענה; שב"ס הציגו את צו השחרור: מי שקיבל את ההחלטה לשחרר הם צה"ל ושב"כ

מחלוקת בין גופי הביטחון: שב"כ מאשים בחוסר מענה למצוקת הכליאה • שב"ס מצביע על צה"ל ושב"כ כמקבלי ההחלטה לשחרור עצורים, כולל מנהל בית החולים שיפא • בן גביר: "שב"כ רוצה להיטיב את תנאי המחבלים - ואם לא - לשחרר אותם"

מנהל שיפא וצו השחרור. צילום: ללא

שירות הביטחון הכללי (שב"כ) מתח ביקורת חריפה על המשרד לביטחון לאומי בעקבות שחרורו של מנהל בית החולים שיפא ועצורים נוספים מרצועת עזה. בהודעה שפרסם הארגון נחשף כי במשך כשנה התריע השב"כ על מצוקת הכליאה והצורך בהגדלת מספר מקומות הכליאה, אך ללא מענה מספק.

"מצוקת הכליאה מובילה לביטול יום יומי של מעצרי חשודים בפעילות טרור, ולפגיעה ישירה בביטחון המדינה," נכתב בהודעת השב"כ. "גם הלילה בוטלו מעצרים ובכללם מעצר מבוקשים המתכננים פעילות טרור כנגד אזרחי ישראל". 

בן גביר: "שב"כ רוצה להיטיב את תנאי המחבלים - ואם לא - לשחרר אותם".

ראש השב"כ רונן בר, צילום: קוקו

עם זאת, לפי צו השחרור של מנהל שיפא, קיימת חוות דעת מודיעינית של מערכת הביטחון לגבי ההצדקה לשחרורו.

השב"כ הדגיש כי התנגד לשחרור עצורים פלשתיניים מהגדה המערבית ופעילי נוח'בה של חמאס, אך בשל הצורך המדינתי כפי שנקבע על ידי המל"ל, הוחלט על שחרור מספר מוגבל של עצורים מרצועת עזה, מהם נשקפת מסוכנות פחותה.

לגבי שחרורו של מנהל בית החולים שיפא, השב"כ ציין כי למרות שהוא עמד בקריטריונים לשחרור מבחינת רמת המסוכנות, האירוע יתוחקר.

הארגון הזהיר כי ללא פתרון מיידי למצוקת מקומות הכליאה, "מעצרים ימשיכו להתבטל ועצורים ימשיכו להשתחרר", מה שעלול להוביל להמשך הפגיעה בביטחון המדינה.

יצויין כי כבר בחודש אוגוסט האחרון פרסמנו ב"ישראל היום" כי ראש השב"כ רונן בר התריע בפני הדרג המדיני בישיבת קבינט ובפורומים נוספים, כי משבר הכליאה החמור שבו מצוי שב"ס בגלל הצפיפות הגבוהה וחוסר המקום בבתי הכלא, בדגש על בתי הכלא לאסירים ביטחוניים, פוגע בהיקפי המעצרים שצה"ל ושב"כ מבצעים, בצל גל הפיגועים והמתיחות הביטחונית ביהודה ושומרון.

בתוך כך, גם בשירות בתי הסוהר התנערו מההחלטה לשחרר את מנהל בית החולים שיפא ומסרו: "לצערנו בשל פרסומים שקריים, אנו נאלצים לחשוף את צו השחרור של מנהל בית החולים בשיפא. בניגוד לטענות השיקריות המתפרסמות בשעות האחרונות, מי שקיבל את ההחלטה לשחרר את מנהל בית החולים שיפא' הוא צה"ל ושב"כ - ולא שב"ס. שב"ס אינו מקבל החלטות על דעת עצמו לשחרר אסירים מכל סוג שהוא, אלא אמון על כליאת אסירים בלבד".

.צו השחרור של מנהל שיפא, צילום: .ללא

"בנוסף, מנהל בית החולים לא שוחרר בשל מצוקת הכליאה, העצור שוחרר מתאו בכלא נפחא. לכן, כל טענה בנוגע לכשל בשחרור פוגע במקצועיות וטוהר המידות של לוחמי הכליאה המתמודדים יום יום עם הגרועים שבמרצחים. שב"ס ימשיך וינהג כארגון ממלכתי ולא יגרר לכל שיח שתכליתו הטלת רפש הדדית, ככל שיש מי שמשמיע טענה שיתייצב בשם אומרה".

משפחות החטופים זועמות

שמעון אור, דודו של החטוף אבינתן אור, בן זוגה של נועה ארגמני, תקף במהלך דיון בוועדת הביקורת של הכנסת את השחרור: "כשמנהל שיפא שהיה שותף לרצח, חוזר לעזה ומסמן וי - העזתים יודעים שחמאס כאן כדי להישאר".

ערוץ הכנסת

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר