עימותים ביהודה ושומרון (ארכיון) . צילום: רויטרס

שולטת גם ביהודה ושומרון: הידיים פלשתיניות, המוח והמממנת - איראן

המצב ביו"ש מסוכן ומדאיג: הקצנה ורצון להתעמת עם ישראל בכל דרך אפשרית • איראן מזרימה לאזור אמצעי לחימה וכסף רב עבור כנופיות פשע פלשתיניות, וגם ערביי ישראל רוכשים ומבריחים מגבול ירדן וממשולש הגבולות אמל"ח רב, זאת בנוסף לזה שנגנב כל העת מבסיסי צה"ל • חייבים להגביר את ההרתעה של ישראל

[object Object]

המצב ביהודה ושומרון חמור, מסוכן ומדאיג. מאז ערב מבצע "חומת מגן" ב־2002 המצב הביטחוני ביו"ש לא היה כה מורכב. צה"ל ושב"כ פועלים בחופש פעולה מלא בכל מחנות הפליטים, בכפרים ובערים, אולם רמת הסיכון, התעוזה של הקבוצות החמושות ולצערנו גם מספר הנפגעים בקרב כוחותינו גדל לאחרונה.

תיעוד מפעילות הכוחות ברחבי יהודה ושומרון (ארכיון) // דובר צה"ל

הרשות הפלשתינית אינה מתפקדת מבחינה ביטחונית והיא נתפסת כחלשה, חסרת יכולת לפעול מול הקבוצות החמושות - חלקן של פעילי "שוהדא אל־אקצא" - אנשי פת"ח ואנשי התנזים אשר אינם סרים למרותה של מנהיגות הרשות הפלשתינית ומתנהלים ביחד עם קבוצות חמושות של מחבלי חמאס והג'יהאד האסלאמי.

הידיים ידי מחבלים תושבי מחנות הפליטים, רובם ללא זהות ארגונית, ערב־רב של חמושים, המאורגנים בחבורות עם אמצעי לחימה מגוונים המוברחים ליו"ש בצירי הברחה רבים שיש קושי בסיכולם. לכך יש להוסיף את היכרותם את השטח באופן אישי, את יכולת הלמידה שלהם מטעויות שגרמו לסיכול מקדים של חלק מהפעילים ואת היכרותם עם דרכי הפעולה של צה"ל.

פעילות כוחות צה"ל ביו"ש, צילום: דובר צה"ל

הידיים פלשתיניות, המוח והמממנת - איראן. זהו המב"מ (המלחמה בין המלחמות) האיראני - המלחמה השקטה והחשאית נגד ישראל, שהפכה לגלויה וידועה. איראן מזרימה ליו"ש דרך צירי הברחה מגוונים אמצעי לחימה וכסף רב עבור אותן קבוצות בסיוע כנופיות פשע פלשתיניות וגם מקרב ערביי ישראל אשר רוכשים ומבריחים מגבול ירדן וממשולש הגבולות אמל"ח רב, זאת בנוסף לזה שנגנב כל העת מבסיסי צה"ל.

מי שלא הורג את המחבלים בביתם, פוגש אותם לצערנו יורים על בת חפר, על יישובים בגלבוע ולעיתים גם חודרים למרכז הארץ, יורים ורוצחים ישראלים. תחושת המסוגלות של הכוחות החמושים והאדרתם ברשתות החברתיות מייצרות השראה לפעילותם. סקרי שקאקי על אודות עמדות הציבור הפלשתיני, הנתפסים כאמינים גם בישראל, מצביעים על הקצנה, השראה ורצון להתעמת עם ישראל בכל דרך אפשרית.

פעילות כוחות צה"ל ביו"ש, צילום: דובר צה"ל

הדור הצעיר והמיליטנטי אינו סר ללמרותו של איש. ההשראה מחמאס ומחיזבאללה, עיצוב התודעה הפלשתינית ב־7 באוקטובר, החטופים שבידי חמאס - כל אלו מעוררים אופוריה ביהודה ושומרון, תחושת מסוגלות, אומץ והשראה בעיקר לקבוצות החמושות המקומיות שפועלות ללא כל ריסון מצד הרש"פ. גם סיכול של חלקם לא הביא עד כה למסה קריטית אשר תייצר הרתעה משמעותית מישראל.

מערכת הביטחון תידרש להפעיל כלים ויכולות שטרם הופעלו ביו"ש כדי להתמודד עם מטעני הנפץ, המלכודים והמשך הפגיעה בחמושים. רק רצף, קצב ואיכות ביצוע עשויים לצמצם ולהחזיר את ההרתעה הישראלית לנקודה אחרת מכפי שאנו נמצאים בה כיום.

פעילות כוחות הביטחון באיו"ש, צילום: דובר צה"ל

למערכת הביטחון היכולות והניסיון לייצר מאזן הרתעה משמעותי יותר בשטח, אך יש לזכור כי ההיבט הצבאי הינו רק חלק מהשיקולים של הדרג המדיני ואתגריו הרבים.

הכותב כיהן בשב"כ כראש מרחב ירושלים ויו"ש וכראש אגף הסייבר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו