אבו מאזן איבד שליטה על קבוצות הטרור - וידה של איראן מורגשת ביו"ש

ג'נין הייתה עיר משגשגת, שבה פועלת אוניברסיטה אמריקנית עם לימודי רפואה • השגשוג לא מנע את הפיכתה למוקד טרור • בנרמול היעדר השליטה, אבו מאזן חדל למעשה להיות כתובת אחראית לכל ההתרחשות האלימה הכרוכה בלחימת קבוצות הטרור בצפון השומרון

צעירים פלשתינים מתפרעים בג'נין, צילום: אי.אף.פי

תוצאות ליל הקרב בג'נין היו כואבות, אך במאפייני לחימת המחבלים לא היה חידוש מהותי.

ראשית הפעילות ההתקפית של צה"ל בג'נין החלה כבר בשלהי מארס 2022, במבצע שובר גלים. קבוצות הטרור בג'נין איחדו כוחות בשליטת חמ"ל מרכזי מאוחד להגנה מרחבית נגד פשיטות צה"ל אל העיר ושכונותיה. במאמצי ההגנה שולבו כוחות תצפית ומטענים נגד תנועת רכב בצירי התנועה אל העיר. שיתוף הפעולה בעיר איחד את כל הפלגים הפלשתיניים: "שהאדה אל־אקצא" של פת"ח, תנזים, חמאס והג'יהאד האסלאמי.

אבו מאזן. איבד שליטה, צילום: איי.אף.פי

תהליכים דומים התרחשו בטולכרם, בעיקר במחנה הפליטים נור א-שמס ובשכם. כראש הרשות הפלשתינית, הנושא גם בתואר ראש אש"ף, אבו מאזן הוא למעשה מפקד פת"ח. בחוסר יכולתו להטלת מרות על קבוצות הטרור, הופרו בהתרסה בוטה התביעה והציפייה הישראליות הבסיסיות לראות בהסכם אוסלו הבטחה לקראת שלטון ריבוני יציב, שאוכף חוק אחד ונשק אחד בהכפפת כלל הכוחות החמושים.

בנרמול היעדר השליטה, אבו מאזן חדל למעשה להיות כתובת אחראית לכל ההתרחשות האלימה הכרוכה בלחימת קבוצות הטרור בצפון השומרון.

לוחמי צה"ל בפעילות מבצעית במחנה הפליטים נור א-שמס, צילום: חנן גרינווד

תאוצת ההתחמשות של קבוצות הטרור בנשק תקני מדוגם עם כוונות מתקדמות ובמטעני נפץ תקניים הלכה וגברה, עם מאמצי הברחת הנשק מגבול ירדן בהכוונת משמרות המהפכה האיראניים, בעיקר מאזור אגן הירמוך.

קריסתה של התיאוריה

המהלך מייצג נדבך נוסף בתוכניתו של קאסם סולימאני האיראני, שאותה פירט באוגוסט 2022 מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, באומרו: "הפלשתינים מוכנים כיום למאבק קרקעי. זו נקודת התורפה העיקרית של ישראל... הטילים מצוינים להרתעה... אך הם לא משחררים את האדמות. יש להציב כוח רגלי על הקרקע ולשחרר את האדמה צעד-צעד... אנשי חיזבאללה ופלשתין ינועו על הקרקע במבנה צבאי אחד".

פירט את "תוכנית המאבק". סולימאני, שנהרג בסיכול ממוקד, צילום: אי.אף.פי

במגמה זו, התארגנות הטרור בג'נין מציגה הפרכה של התיאוריה הרווחת, התולה את מניעי הטרור בעוני ובמצוקה כלכלית. כעיר מסחר מרכזית, עד להתפרצות גל הטרור לפני יותר משנתיים ג'נין היתה עיר משגשגת, שבה פועלת אוניברסיטה אמריקנית שכוללת גם לימודי רפואה.

השגשוג לא מנע את הפיכתה של ג'נין למוקד טרור. באזכור העובדה שהכיבוש הישראלי בג'נין הסתיים בינואר 1996, עת הועברו שטחי A ו-B לידי הרשות הפלשתינית, לצד העובדה שבאזור צפון השומרון נעקרו ארבעה יישובים במסגרת ההתנתקות - התהוותה של ג'נין לבירת טרור אינה עוד צעד מוכר במאבק הפלשתיני ל"סיום הכיבוש", אלא סיפור חדש שבו משתלבות קבוצות הטרור בג'נין, במסגרת כלל הכוחות האזוריים המופעלים בידי איראן, באיחוד זירות ובמטרה מוגדרת להשמדת מדינת ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר