נערכים לפעולה באיראן? חיל האוויר מתרגל תקיפה ביעדים מרוחקים

החשש: טהרן מנצלת את התעסקות ישראל במלחמה בעזה ובלבנון, ומתקדמת לעבר גרעין • כתגובה, בצה"ל הקימו את "מחלקת איראן" במטה המבצעי • עם זאת, ישראל בעיקר תולה תקוות בהתערבות אמריקנית

מטוס F-35. מתאמנים לפעולה במעגל שלישי מרוחק. צילום: דובר צה"ל

כשברקע דיווחים שלפיהם איראן מנצלת את המצב המורכב שעימו מתמודדת ישראל כדי להתקדם לגרעין, חיל האוויר ממשיך להתאמן לפעולה במעגל שלישי, קרי, באיראן, בטיסות למרחקים ארוכים.

ל"ישראל היום" נודע כי בשבועות האחרונים התקיימו אימונים כאלו, שמתרגלים את חיל האוויר בטיסות ארוכות ובפעילות מבצעית ביעדים מרוחקים. התרגילים שהתקיימו בשבוע שעבר הם חלק מסדרה של תרגילים שמתקיימים בתקופה האחרונה, ומשתתפים בהם גם מטוסי תדלוק, מטוסי תובלה ומערכים נוספים, במטרה להכין את חיל האוויר לפעולה באיראן.

הנזק שאחרי התקיפה באיראן (ארכיון) // רויטרס

כלומר, ברגע שהמודיעין יצביע  על כך שאיראן קיבלה החלטה לפרוץ לגרעין בתוך זמן קצר, וישראל לא תצליח לגרום לאמריקנים לממש את התחייבותם ולמנוע את ההתגרענות האיראנית. הדאגה הישראלית מסוגיית הגרעין האיראני גוברת בימים האחרונים, שכן ההבנה היא שאיראן מנצלת את המלחמה שבה נתונה ישראל בצפון ובדרום כדי להתקדם באופן "מדאיג וחסר תקדים" לעבר גרעין צבאי.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) גינתה את חוסר שיתוף הפעולה האיראני , וטהרן הודיעה בתגובה כי היא מגדילה את היקף הצנטריפוגות בפורדו ובנתנז, ובפועל מתכוונת להגדיל את צבירת האורניום המועשר.

מלחמה גלובלית

השר גלנט אמר בפגישתו עם מזכיר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין, כי "זה הזמן לממש את המחויבות של כל ממשלי ארה"ב בשנים האחרונות: מניעת גרעין מאיראן - בנושא זה הזמן הולך ואוזל".

איראן מנצלת את המלחמה בעזה, צילום: רויטרס

כבר חודשים ארוכים שבמערכת הביטחון מבהירים כי מרגע שבאיראן מתקבלת החלטה, היא יכולה בתוך זמן קצר, ככל הנראה חודש, להעשיר אורניום בכמות כזו שתספיק לכמה מתקנים גרעיניים, כנראה שבעה או שמונה. אלא שבמשך שנים הסיטה ישראל תקציבים מהמוכנות לפעולה באיראן לטובת מערכים אחרים במערכת הביטחון.

רק לפני כשנתיים החלה הסטה מחודשת של תקציבים לטובת מוכנות לפעולה במעגל שלישי.  המידע שעולה מהמודיעין מטריד, לכן חיל האוויר הקים במהלך המלחמה את "מחלקת איראן" במטה המבצעי של חיל האוויר.

" המחויבות של כל ממשלי ארה"ב בשנים האחרונות: מניעת גרעין מאיראן". גלנט, צילום: צילום - שיר טורם/פלאש90

בישראל יודעים שהיכולת שלה למנוע גרעין איראני נמוכה מזו של ארה"ב. וזו הסיבה לכך שישראל משייפת את תוכניותיה, ובמקביל מקווה שהאמריקנים הם אלו שימנעו גרעין מאיראן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר