שעת הכושר שיש לנצל: אלו הם הנכסים האסטרטגיים של חיזבאללה שצה"ל יכול להשמיד

כל האופציות של ישראל נראות גרועות - אך נוצרה הזדמנות בינלאומית להכות בארגון הטרור של נסראללה • להפתעתו, מזכ"ל החיזבאללה גם גילה שהוא נחדר מודיעינית הרבה מעבר למה שציפה • בלבנון, הציבור מפחד, ואפילו בפרלמנט סבורים: "עם כל הרקטות, יכולות חיזבאללה מוגבלות" • פרשנות

שריפה במטולה (ארכיון). צילום: דוברות כבאות והצלה לישראל | מחוז צפון

בעוד צה"ל קרוב להשלים את עיקר התמרון הקרקעי מול חמאס ברפיח, חיזבאללה מחריף את איומיו כדי לנסות להרתיע את ישראל מפעולה צבאית נרחבת בלבנון. בנאומו שלשום מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה, לא בחל באמצעים. הוא רמז שארגון הטרור עלול לתקוף גם את קפריסין, התגאה בכוח של 100 אלף מחבלים והתעקש כי יחידת העילית רדואן עדיין מסוגלת לפלוש לגליל.

הרמטכ"ל בגבול הצפון: "אנחנו מחזיקים יכולות חזקות שהאויב יודע רק מקצת מהן"// דובר צה"ל

כדי להצדיק פעולה צבאית נגד קפריסין, נסראללה טען כי אם ישראל תשתמש בבסיסים או בשדות תעופה במדינת האי, חיזבאללה יתקוף אותה. הקפריסאים הכחישו שיתוף פעולה כזה, אך נדמה שהמסר היה מופנה למערב כולו: "חיזבאללה מוכן להפוך את המלחמה עם ישראל לעימות אזורי". מעין תשובה לשליח האמריקני עמוס הוכשטיין, שהזהיר את הלבנונים מהסלמה אם לא יתקדמו להסדרה.

בכל רחבי המדינה. נכסי חיזבאללה בלבנון, צילום: ללא קרדיט

ייתכן שנסראללה מקווה שארה"ב והאיחוד האירופי יפעילו לחץ דיפלומטי על ירושלים, אבל בכל מקרה הוא רק הזכיר את האיום שארגונו מהווה למדינות רבות בעולם. די להזכיר את שלוחותיו שסוחרות בסמים מהמזרח התיכון ועד דרום אמריקה כדי לממן את פעילותו. כך שנראה כי ארה"ב דווקא כן עשויה לתמוך בהרחבה מדודה של המתקפה. מבחינת ישראל, המטרה בחזית הצפונית ברורה מאוד - הרחקת חיזבאללה ויכולותיו מהגבול, כדי לאפשר לתושבים לשוב בביטחון לבתיהם.

הלבנונים מפחדים

על פניו נראה שכל האופציות של ישראל גרועות: חיזבאללה אמנם נסוג לטווח של כ-8 קילומטרים מהגבול, אך אנשיו עלולים לחזור בבוא היום ללא פעולה משמעותית יותר; את לבנון הרשמית מנהלת ממשלת מעבר בשנתיים האחרונות, שללא נשיא מכהן תתקשה להגיע להסדר מדיני; ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לסמוך על הצבא הלבנוני או על כוח בינלאומי שישמור על ביטחון אזרחיה; ולבסוף, למלחמה כוללת יש סיכונים רבים, שעל הקבינט המדיני-ביטחוני לשקול בכובד ראש. ניתן רק לקוות שהקולות המנוסים יותר יכריעו את הכף לגבי אופי הפעולה.

הנזק בעיירה ג'נטה בדרום לבנון. בתשעת החודשים שחלפו מאז פרוץ המלחמה נסראללה גילה שהוא נחדר מודיעינית הרבה מעבר למה שציפה, צילום: אי.פי.אי

ועדיין, ספק אם לישראל יהיה זמן טוב יותר לשנות את המשוואה בצפון. צה"ל יוכל לנצל את שעת הכושר הבינלאומית כדי להשמיד נכסים אסטרטגיים של חיזבאללה. כפי שנחשף ב־2020, חיזבאללה מחזיק באתרי ייצור לחלקי טילים מדויקים בשכונות בלב ביירות. באזור הבקאע שבמזרח לבנון נמצא חלק מרכזי במערך ההגנה האווירי. באזור צור הותקפו השבוע תשתיות של יחידת הכטב"מים. ובדרום המדינה הארגון הקים רשת מנהרות אדירה, שמקילה את התנועה של מחבליו. מערכת זו היתה אמורה לשמש גם כדי להחביא חטופים ביום שאחרי פלישה לתחומי ישראל.

אלא שחיזבאללה איבד את גורם ההפתעה ב-7 באוקטובר. ניסיון פשיטה של כוח רדואן לא צפוי להסתיים בהצלחה, בלשון המעטה. ולמעשה, בתשעת החודשים שחלפו מאז פרוץ המלחמה נסראללה גילה שהוא נחדר מודיעינית הרבה מעבר למה שציפה. אם לישראל יש את היכולת לחסל מפקד אוגדה שיושב בבית באזור צור, הרי שמדובר בנורת אזהרה לכלל שדרת הפיקוד וההנהגה של חיזבאללה.

נסראללה נואם (ארכיון), צילום: רויטרס

רק אתמול חוסל מפקד מבצעים גזרתי בארגון, כשנהג במכוניתו באחד הכפרים באזור צור. לא בכדי מקורות ערביים דיווחו כי בחיזבאללה הופצו הנחיות שאוסרות שימוש בטלפונים סלולריים. יותר מ־430 מחבלים בארגון, כחצי גדוד שלם, כבר חוסלו. 

מעבר לכך, רבים מהלבנונים מפחדים ממלחמה ורואים בעיניים כלות איך ארגון אסלאמיסטי קיצוני גורר אותם לסף חורבן נוסח עזה, מבלי שיוכלו לעשות דבר. אחד אחרי השני הם מקוננים על כך שלבנון נחטפה על ידי נסראללה, והזעם עליו יגבר במקרה של עימות נרחב יותר שיפגע בו משמעותית.

צריך לקבל החלטה

"עם כל הרקטות שיש לחיזבאללה, היכולות שלו מוגבלות", אמר לתקשורת הערבית חבר הפרלמנט הלבנוני ריאת' יזבק. "יש לו יכולת לגרום לאבידות ולנזקים בצד הישראלי, אבל הוא לא יכול לשנות את המציאות. ישראל היא מדינה שמקבלת תמיכה מארה"ב. זאת מדינה עוצמתית מבחינה כלכלית, צבאית וטכנולוגית, שיכולה להחזיר את לבנון לעידן האבן".   

רקטות שחמאס לא הספיק לירות. תחנת דלק ברפיח. נדרשת החלטה, צילום: לילך שובל

בהקשר זה, ד"ר דן נאור, חוקר של לבנון ומרצה באוניברסיטת אריאל, סבור כי לחיזבאללה "כן חשובה דעת הקהל הלבנונית, וזאת גם הסיבה שהוא לא הסלים למלחמה כוללת. אני חושב שחיזבאללה קשוב ושומר על כללי משחק מסיבה שרוב הציבור בלבנון לא מעוניין במלחמה. הוא צריך לתמרן בין הצורך האיראני לצורך הלבנוני, ומי שמשלם את המחיר זאת העדה השיעית, שרבים ממנה נאלצו לעזוב את דרום לבנון".

עם סיום עיקר התמרון ברפיח והפניית מרב המשאבים הצבאיים לצפון, ישראל ניצבת בפני החלטה גורלית מול חיזבאללה. לצד המשך המיגור של חמאס בעזה והחתירה לעסקת חטופים צפויות לה שנים קשות. בזמנים אלה אנחנו נדרשים לאחדות פנימית, לאורך רוח ולצדקת הדרך. בזכותם נוכל להוכיח לאויבינו שאנחנו כאן כדי להישאר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר