לראשונה מאז פרוץ המלחמה: הכניסה לרמאללה נפתחה ללא בידוק, התושבים זועמים

בצה"ל הוחלט לפתוח את מחסום "פוקוס", בסמוך לבית אל ומפקדת אוגדת איו"ש, ללא עמדת בידוק מאויישת • ראש המועצה תקף: "החלטה שערורייתית ואיוולת מוסרית" • בצבא אומרים כי הוצבו אמצעי תצפית, איסוף וחסימה מתקדמים במחסום והבידוק יימשך לסירוגין • זמן קצר לאחר הפתיחה מתיישב ניסה להיכנס לרמאללה ונבלם

לראשונה מתחילת המלחמה מחסום "פוקוס" נפתח לתנועת כלי רכב פלשתינים

לראשונה מאז פרוץ המלחמה נפתח היום (חמישי) מחסום "פוקוס", אחד המעברים הגדולים ביותר לתוך העיר רמאללה ואל בירה, לתנועה מלאה של פלשתינים ללא בידוק. התושבים בבית אל השכנה זועמים וטוענים שמדובר במהלך חסר אחריות, בעוד בצה"ל אומרים שהאבטחה בכביש שודרגה דרמטית.

מחסום "פוקוס", שנמצא בסמוך מאוד ליישוב בית אל ולבסיס אוגדת איו"ש והמנהל האזרחי, היה סגור במשך כשמונה חודשים לתנועה של פלשתינים. לפני מספר שבועות החל פיילוט במסגרתו נפתח המחסום למשך שעות בודדות עם בידוק אינטנסיבי. כבר אז הפגינו תושבים של בית אל במקום.

עימותים באזור רמאללה. ארכיון, צילום: ללא

הבוקר גילו ביישוב כי הוחלט לפתוח את הכביש באופן מלא. בתיעוד שהגיע לידי "ישראל היום" נראה המקום פתוח לרווחה ללא נוכחות חיילים.

ראש מועצת בית אל, שי אלון, זעם את ההחלטה שאותה כינה מקוממת. "בשבוע בו שניים מתושבי היישוב נפלו במלחמה על קיומה של מדינת ישראל, בשבוע בו היישוב כולו שרוי באבל וצער, יש מי שמחליט שביטחון תושבי בית אל אינו כביטחון שאר תושבי מדינת ישראל. ההחלטה השערורייתית לפתוח את מעבר פוקוס ואף מבלי אבטחה בניגוד לכל האזהרות, בניגוד להיגיון הבריא שאומר שהיכן שהיו פיגועים בעבר יהיו פיגועים בעתיד - היא איוולת מוסרית. פנינו לכל גורמי הביטחון הרלוונטיים והצגנו בפניהם את הסכנה בפתיחת המעבר וכעת הפנו לנו עורף".

"דמנו אינו הפקר ואנו נילחם כדי שההחלטה הזו תבוטל ותיגנז", הוסיף אלון. "זו החלטה אומללה שמסכנת חיים ביודעין. הגיעה העת לפעול כדי להגן על תושבי ישראל ולא על רווחתם של תושבי אל-בירה ורמאללה. אם הכביש ייפתח כמתוכנן – זה רק עניין של זמן עד שיהיו לנו חלילה הרוגים ופצועים בעקבות פיגועי טרור. הבטיחו לנו ביטחון, ואנו דורשים שההבטחה הזו תקוים במלואה".
ג

ורמים צבאיים אמרו ל"ישראל היום" כי "לאור הערכת המצב ובתיאום עם כלל גורמי הביטחון נפתח לתנועה מחסום פוקוס הסמוך לעיר רמאללה לפני מספר שבועות. במהלך החודשים האחרונים בוצעו עבודות תשתית והוצבו אמצעי תצפית, איסוף וחסימה מתקדמים במחסום. לאחר הערכת מצב נוספת הוחלט לשנות את שיטת הבידוקים ואת מיקום הכוחות סביב המחסום לנקודות אסטרטגיות על מנת לאבטח את הציר באופן שוטף לכלל האזרחים". עוד הוסיף כי ישנם לא מעט יציאות מהעיר רמאללה דרך הכפרים, שרובם לא מאובטחות, שדרכם יצאו הפלשתינים בחודשים האחרונים.

שעות ספורות לאחר פתיחת המחסום התרחשה תקרית חריגה במקום. מתיישב נכנס דרך מחסום פוקוס לרמאללה וכוח נכנס אחריו על מנת להוציא אותו ולשמור על חייו. המתיישב, שככל הנראה נכנס על מנת לצלם או להתעמת עם הכוחות, תקף בתגובה פיזית את הכוח. החיילים השתלטו עליו והוא עוכב במקום".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר