האתגר המרכזי בעזה: הכרעת לוחמת הגרילה של חמאס

נתוני צה"ל שהוצגו לשרים מעידים על שלילת יכולות חמאס של 6 באוקטובר, אולם ארגון הטרור מצליח לשמר את כוחו • ראש המל"ל לשעבר: "חמאס חטף מכה כואבת, אך לא אנושה ולא בלתי הפיכה" • צה״ל: ״הדברים המיוחסים לנתונים לא משקפים את מצב הזרוע הצבאית של חמאס״

סרטון של חמאס בו הם מדמים השתלטות על טנקים וחטיפת חייל

בסקירה שהועברה לח"כים על התקדמות המלחמה נאמר כי מאמצי צה"ל לפירוק גדודי חמאס נמשכים כל העת, אך גם חמאס עסוק בשיקום ושימור כוחו במרחב. נתוני צה"ל, כפי שהוצגו לשרים לפני שבועיים, מלמדים שהפגיעה הקשה במחבלים ופירוק הגדודים, כפי שהוצגו לדרג המדיני לא מבשרים על מיטוט ארגון הטרור בהתאם להגדרת מטרת המלחמה.

לדברי הנציגים המודיעיניים בוועדת החוץ והביטחון, רמת הכשירות של חמאס בינונית, אולם גורם צבאי בכיר ששוחח עם "ישראל היום" מבהיר כי ניטלו יכולות הזרוע הצבאית של חמאס.

מחבלי חמאס. "שרת החוץ הדרום אפריקנית נפגשה עם נציגי ארגון הטרור", צילום: אי.אף.פי

ח"כים בוועדה טענו שלפי הנתונים שהוצגו בפניהם, המלחמה מייצרת אמנם פגיעה משמעותית בהתארגנות חמאס, ששוללת ממנו את יכולתו ב־6 באוקטובר, אך טרם הובילה לפגיעה סופית בו. את כשירות גדודי חמאס בוחן צה"ל בהסתמך על שלושה מרכיבים: שדרת הפיקוד, מערכות התקשורת והמודיעין, ומלאי האמל"ח.

בפעולה הצבאית למיטוט חמאס פועל צה"ל אל מול אותם גדודים כשכל פגיעה בהם בשלושת המרכיבים מיועדת להפוך את ארגון הטרור מצבא סדור לצבר פעילים בלתי מאורגנים, ולבסוף להיפרע מהם כליל.

מחבלי חמאס (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

עד כה, פעל צה"ל ופגע ברוב גדודי חמאס ברמות שונות וכיום מושלמת המשימה ברפיח עצמה. הנחת העבודה בצבא היא שהפגיעה המתמשכת בחמאס, חרף מאמצי השיקום־שימור שלו, תוביל לבסוף להכרעה. כעת, לנוכח קצב והיקף התקיפות, מבצעים המחבלים "איחוד מסגרות", הם לוקחים את השיירים ממה שבעבר הוגדר כשלושה גדודים והופכים אותו לאחד. זאת, לצד ניסיונות לשקם את תשתיות התקשורת ולבסס זרועות פיקוד. ההישג יתאפשר רק אם צה"ל ימשיך להחזיק במעברי עזה.

מה שהתפרק ניתן להרכבה

כעת, היקף המחוסלים שולל מחמאס את יכולתו להמשיך כזרוע צבאית, אך מותיר לו יכולות התקפיות פחותות. בצה"ל מכירים את מאמצי השיקום־שימור של חמאס ונערכים להם. לדברי בכירים בצבא, לאורך הזמן לומדים את נקודות התורפה של ארגון הטרור ופוגעים בו באופן מתמשך, אך העבודה בעיצומה בניגוד לתיאורים בתקשורת על סיום המלחמה שבאופק.

בחודש ינואר האחרון, כאשר החליטו בקבינט לאשר את המעבר לשלב ג' במלחמה, הציג להם צה"ל מפה בצבעי רמזור: אדום - שליטה פעילה של חמאס; כתום - שליטה בהתפרקות; וירוק - מקומות שבהם גדודי חמאס לא מתפקדים עוד.

צפון הרצועה נצבע באותה מפה בירוק. לאור הפעולות האחרונות במקום, אומרים בכירים במערכת הביטחון כי מדובר בתצוגת תכלית קצרת טווח.

תומכי חמאס בחברון (ארכיון), צילום: רויטרס

גורם בכיר לשעבר במערכת הביטחון אמר ל"ישראל היום" כי אינו מופתע מהנתונים. "הצבא משתמש במושג 'פירקנו' כדי לומר שהגדוד כבר לא יכול לתפקד כמערכת כי הרגנו לו את המג"ד וכדומה, אולם פירוק זה מצב זמני - לכל מג"ד יש סמג"ד, ומה שהתפרק ניתן להרכבה".

חבר ועדת חוץ וביטחון, עמית הלוי, מתח ביקורת על החלטות הצבא. "הרמטכ״ל וראשי הצבא משתמשים במושגים צבאיים מומצאים, שמטעים את מקבלי ההחלטות ואת הציבור. אם המטכ״ל לא יחזור למושגים קלאסיים של כיבוש ושליטה, לא נגיע לניצחון".

סגן ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר, אל"ם (מיל') רונן כהן, אמר בשיחה עם "ישראל היום": "זה לא מפתיע. הנתונים נשענו על שדרת המפקדים שנהרגו והתייחסו לגדוד כמתפרק רק כי שדרת הפיקוד התפרקה, אבל מבחינת פגיעה בסד"כ - זו לא הושגה. חמאס שולט לחלוטין במקטע האזרחי בחלוקת סיוע ובשטח. אמנם פגענו בהרבה יכולות, אך עדיין חמאס מחזיק בתחמושת בהיקפים עצומים. נותרו לו רקטות ארוכות טווח באמצעותן הוא יכול עוד לירות על אשקלון ושדרות. להגיד שהכרענו? זה רק כדי לרוץ לעסקה בתנאים של חמאס".

ראש המל"ל לשעבר, מאיר בן שבת, הוסיף: "לא צריך להיות איש מודיעין כדי להבין שהמכה שחמאס חטף כואבת, אך לחלוטין לא אנושה ולא בלתי־הפיכה, מאחר שחמאס עדיין מהווה גורם הכוח המרכזי ברצועת עזה. היכולת השיורית שיש לו כעת, האחיזה שלו במנגנוני השלטון, התמיכה הציבורית הרחבה בו, המפקדה היעילה שלו  בחו"ל והתמיכה בו מאיראן, קטאר וטורקיה - כל אלה יקלו עליו מאוד להתאושש".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: " הדברים המיוחסים לנתונים שהוצגו על ידי צה״ל בוועדה הוצאו מהקשרם, לא משקפים את מצב הזרוע הצבאית של חמאס ויש בהם הטעייה של הציבור. מרבית חטיבות וגדודי חמאס פורקו, והם אינם מתפקדים כיום כמסגרת צבאית מאורגנת. מפקדי צה״ל ולוחמיו עושים לילות כימים להשגת מטרות המלחמה ומגיעים להישגים חסרי תקדים בלוחמה מול ארגון טרור בסביבה צפופה ומורכבת. הטענות המובאות בכתבה חוטאות להישגים אלו ומציירות תמונת מציאות מעוותת של חמאס ברצועה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר