הביקורות על התפקוד וקו ההגנה: הטענות נגד מפקד אוגדת עזה שהתפטר

שורה של טענות מושמעות מאז 7 באוקטובר נגד תא"ל אבי רוזנפלד • בין היתר נטען שהוא טעה כשבחר להישאר בחמ"ל בעת המתקפה • הוא מצידו טוען בשיחות סגורות כי לו היה צריך להתכונן לתרחיש של חדירת 3,000 מחבלים במפתיע, סדר הכוחות שצריך היה להיות מוקצה לאוגדתו היה של שלוש אוגדות לפחות • וגם: שאלת המחליף

תא"ל אבי רוזנפלד (ארכיון). צילום: דובר צה"ל

ההתנהלות לפני 7 באוקטובר וגם במהלך הלחימה - הטענות נגד האוגדונר המתפטר: תא"ל אבי רוזנפלד, מפקד אוגדה 143 שהודיע כי יעזוב את תפקידו, ספג מאז מתקפת הפתע ביקורות רבות. 

מכתב ההתפטרות של תא"ל רוזנפלד

הביקורת מתמקדת בסדר הכוחות שהיה בגזרתו, בהנחיות שנתן לכוחות, ובמה שעשה במהלך הלילה, כאשר התרבו הסימנים המעידים על תכונה חריגה ברצועת עזה. בשיחות סגורות, טען רוזנפלד כי לו היה צריך להתכונן לתרחיש של חדירת 3,000 מחבלים במפתיע, סדר הכוחות שצריך היה להיות מוקצה לאוגדתו היה של שלוש אוגדות לפחות.

ביקורת נשמעת גם כלפי החלטתו להישאר בחמ"ל, במקום לצאת ולהילחם במחבלים שפשטו על אוגדתו בבסיס רעים. בתשובה לכך, טען תא"ל רוזנפלד בשיחות סגורות, ובמידה רבה של צדק, כי כלוחם ומפקד שלדג הוא הוכיח לאורך השנים את נחישותו להילחם בעת הצורך, אך באותו הבוקר, נוכחותו כמפקד היתה נחוצה בחמ"ל כדי לגבש תמונת מצב ולתת פקודות.כל אלה ועוד יתבררו במהלך התחקירים המתנהלים עדיין בפיקוד הדרום, ולהם הוא מתכוון לסייע.

גדי ירקוני ראש המועצה האזורית אשכול שלח מכתב למפקד אוגדת עזה שפרש אמש. במכתבו כתב: "האחריות לאסון נחלקת בין גורמים רבים ואינה נתונה על כתפייך בלבד. אולם, ברוח ערכי צה״ל וערכייך האישיים כקצין, כלוחם וכאדם, הנך נמנה בין הבודדים להודות בכך ולקחת אחריות".

עוד הוסיף ירקוני: "אנו מבקשים לחזק את ידייך ולתת לך את מלוא רוח הגבית כל עוד הנך בתפקיד להמשיך במשימה העליונה, שהיא החזרת החטופים הביתה והמשך לחימה עד להכרעה ועד אשר יחזור השקט לאזורנו ונוכל לשוב לשגרת חיינו, לעבד את שדותינו בביטחון, להשתקם, לצמוח ולהתפתח".

המכתב של גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, צילום: ללא

מחכים לפרישות נוספות

בהודעת דובר צה"ל שבה נמסר דבר התפטרותו של תא"ל רוזנפלד, נכתב כי הוא יסיים את תפקידו בתקופה הקרובה. מי שאמור להחליף אותו כמפקד אוגדת עזה הוא תא"ל ברק חירם, מפקד אוגדה 99, שהיה מהמפקדים הבכירים הראשונים שהגיעו לשטח באותה שבת.

אלא שהתנהלותו בפרשת הבית של פסי בבארי עדיין נבחנת, ויש שטוענים שמינויו נתון בסימן שאלה. תחקיר הקרבות בבארי צפוי להיות מוצג כבר בשבוע השני של חודש יולי.תא"ל רוזנפלד הוא הקצין הבכיר השני בצה"ל שמממש את האחריות שנטל על עצמו ומתפטר מתפקידו.

תא"ל רוזנפלד הוא הקצין הבכיר השני בצה"ל שמממש את האחריות שנטל על עצמו ומתפטר מתפקידו. שקדם לו ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, שצפוי להתחלף כבר בימים הקרובים. התפטרותו של תא"ל רוזנפלד היתה מתבקשת וצפויה, אך יש עוד קצינים בצמרת שלקחו אחריות וצריכים לממש אותה בהתפטרות כדי להשיב את אמון הציבור, החיילים והמפקדים.

הבכיר ביותר שבהם הוא הרמטכ"ל הרצי הלוי, שסופג ביקורת קשה גם בתוך המטה הכללי, וגם מקרב מפקדים לוחמים בשטח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר