מומחה לאסטרטגיה וביטחון קורא להגביר את הלחץ הצבאי: "לשבור את המפרקת של חמאס"

פרופ' קובי מיכאל, ממכון משגב לביטחון לאומי ו-INSS מסביר מדוע לדעתו האירועים האחרונים מפעילים לחץ חזק על הנהגת ארגון הטרור • "תהליך של רצף חזק של לחץ יחד עם הלחץ המדיני מבחוץ יגרמו לבעיית התמודדות מצידו של הארגון, תהיה לו גם מצוקת משאבים הן בגלל קטאר והן בגלל החסימה של צה"ל את ציר פילדלפי"

תיעוד דרמטי של מהמבצע לשחרור החטופים

המבצע המוצלח של חילוץ ארבעת החטופים אתמול (שבת) פגע בזרוע הצבאית של ארגון הטרור חמאס. אל המבצע הזה מצטרפת הודעה של ממשלת קטאר לפיה אם חמאס לא יגיע להסכם עם ישראל נציגיו יגורשו מהמדינה. כלומר, הלחץ על הארגון מתחזק הן על ידי כוחותינו והן גם על ידי הלחץ המדיני החיצוני שמופעל עליו.

כיצד יגיב חמאס למצב החדש הזה? האם הוא יחתור לעסקה לפני שהוא יאבד נכסים נוספים? ואולי הארגון דווקא יתכנס יותר אל תוך עצמו ויתעלם לחלוטין מהמצב תוך שהוא נאבק ברצועת עזה עד החייל האחרון. את השאלה הזו הפננו אל פרופ' קובי מיכאל, ממכון משגב לביטחון לאומי ו-INSS, המתמחה באסטרטגיה וביטחון. 

מחנה נוסייראת, אחרי מבצע חילוץ החטופים, צילום: אי.אף.פי

"לדעתי האירועים האלו ככל שהם מצטברים אכן מפעילים לחץ חזק על הנהגת חמאס וככל שיהיה רצף כזה של מכות לארגון כך יש יותר סיכויים שיתחולל שינוי בעמדות הנהגת הארגון בנוגע לעסקת החטופים", אומר פרופ' מיכאל.

בכל הנוגע לסוג הלחצים הזה מוסיף המומחה כי על ישראל להעצים את הלחץ הצבאי על הארגון, לחץ שיכול לשבור את מפרקתו של הארגון ולגרום לשינוי משטרי גדול ברחבי רצועת עזה.

פעילות כוחות צה״ל מהמבצע לחילוץ חטופים ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

עוד טען פרופ' מיכאל כי רצף חזק של לחץ יגרום לחיכוך גדול שלנו עם הארגון, יתן לנו מודיעין איכותי יותר, ויאפשר להוציא אל הפועל מבצעים מתוחכמים וגם נוכל לחלץ עוד שבויים: "תהליך כזה יחד עם הלחץ המדיני מבחוץ יקשו על הארגון בהתמודדותו, תהיה לו גם מצוקת משאבים הן בגלל קטאר והן בגלל החסימה של צה"ל את ציר פילדלפי. מעבר לכך מכה קשה נוספת לארגון תהיה אם בצפון הרצועה יקום משטר צבאי של צה"ל זה יגרום לארגון ממש לאבד חלק מהשלטון ברצועה. האובדן הזה מצטרף גם להתעוררות של תושבים רבים ברצועה עצמה שאומרים כבר בגלוי כי המחיר שנגרם להם בגלל חמאס גדול מידי", מסביר החוקר.

מה חמאס יכול לעשות בכל זאת?

"חמאס ינסה להבריח את החטופים מהדירות שבהן חלקם נמצאים אל מנהרות שצה"ל לא יודע עליהן והם מוגנות עדיין. כמו כן יתכן שחמאס יעביר את החטופים למקומות שבהם פסקה הלחימה".

אפשרויות נוספות שיתכנו במציאות הנוכחית לדברי פרופ' מיכאל הן ניסיון של חמאס להבריח חטופים אל מחוץ לרצועה או אפילו להרוג חלק מהחטופים בתגובה ללחץ שהוא נמצא בו. "במצב הנוכחי החטופים מתחילים להיות נטל על חמאס, לכן ישנה אפשרות שהחמאס יהרוג את חלקם כדי להקל על עצמו במנוסתו ובהסתתרותו מפני צה"ל, כשברשותו נותרים מספיק חטופים אחרים לטובת קידום עסקה טובה לשיטתו", הוא אומר.

פעילות כוחות צה״ל מהמבצע לחילוץ חטופים ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

כך או כך בשורה התחתונה קורא פרופ' מיכאל להעצמת הלחץ על החמאס. "החמאס היה בעבר ארגון רציני שלומד ומפיק לקחים מהעימותים עם ישראל וכתוצאה מכך משתכלל והופך לחזק עוד יותר. אלא שכעת בגלל הלחימה העצימה של צה"ל הם במבוכה גדולה, יש להם בעיית שרידות אמיתית והם גם לא יכולים כרגע להסתגל ולהפיק לקחים ממה שקורה כי אין קשר בין חלקיו השונים, הוא מבולבל כעת. לכן זה הזמן להעצים את הלחץ על הארגון כשיש לנו באמת אופציה לשבור את המפרקת שלו, לשחרר את החטופים ולחולל שינוי משטרי אמיתי ברצועה" הוא מסכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר