מבצע ארנון: שחרור תחת אש תופת והסוואה | מאחורי הקלעים של החילוץ הדרמטי

בעזה דיווחו כי הכוח המיוחד נכנס לנוסיראת עם משאית שהובילה "רהיטים" לעקורים כשהוא בלבוש אזרחי • דובר צה"ל הכחיש • גלנט: "זה אחד המבצעים ההירואיים, המרשימים ביותר שראיתי לאורך 47 שנותיי במערכת הביטחון, פעולה שאין למעלה ממנה" • המבצע תוכנן לפרטי פרטים ובוצעו אימונים והכנות שנועדו להיערך לכל תרחיש

הלוחמים ליד המסוקים שהביאו את החטופים ארצה. צילום: אי.אף.פי

לאור יום, תחת אש תוך כדי הסוואה: במבצע צבאי הירואי, תוך סיכון חיים, החטופים נועה ארגמני (אשר הייתה אמורה להשתחרר בעקב הצפויה), אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו חולצו ממחנה הפליטים נוסיראת הבוקר (שבת) כשהם בחיים. המבצע תוכנן במשך שלושה שבועות לפרטי פרטים: בוצעו אימונים, הכנות, מודלים, מודיעיניים והפיזיים, שנועדו להערך לכל תרחיש.

 

הם חולצו על ידי לוחמי שב"כ וימ"מ משני מיקומים שונים בלב נוסיראת בה צה"ל פעל מוקדם יותר היום. אלוף פיקוד דרום ירון פינקלמן פיקד על אירוע החילוץ, וניהל תקלה משמעותית במהלך היציאה של הכוחות. כאשר בשעת הדיווחים הפלשתינים על התקיפות החטופים היו כבר בידי הכוחות. 

לאחר המבצע, גורמים בישראל לא פוסלים אפשרות שדווקא המבצע יקדם תשובה חיובית של חמאס לעסקה. זאת בעקבות ההבנה שהוא מאבד נכסים. לפי גורמים מדיניים זה יכול להיות דווקא תמריץ לחמאס לקבל עסקה.

תיעוד מבטן המסוק; נועה ארגמני חולצה מרצועת עזה // דובר צה"ל

דובר צה"ל הכחיש בראיון לתקשורת הערבית כי כוחות מיוחדים נכנסו לאזור נוסיראת עם מכונית או משאית של אספקה הומניטארית. כמו כן הכחיש דובר צה"ל דניאל הגרי כי הכוחות השתמשו ברציף האמריקני באיזשהו אופן. "הכל שקרים", אמר.

כאמור, בעזה דיווחו כי הכוח המיוחד נכנס לנוסיראת עם משאית שהובילה "רהיטים" לעקורים. עוד נטען כי מי שנהג במשאית היתה חיילת בלבוש אזרחי, והכוח התקרב לסביבת בית החולים אל-עוודה. לפי הדיווחים, מאזור זה חולצו החטופים על ידי מכונית תוך ניהול חילופי אש עם מחבלים. על פי דיווחים שונים, החטופים שהו בבתים עם משפחות עזתיות עליהם שמרו מחבלים חמושים.

נחיתת המסוק עם החטופים אלמוג מאיר ג'אן ואנדריי קוזולוב, צילום: דובר צה"ל

גורם מדיני אמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט אישרו להוציא אל הפועל את תכנית המבצע ביום חמישי בערב. בדיון זה הציגו הרמטכ"ל הלוי וראש השב"כ בר את המבצע בפרטי פרטים, את האפשרויות, הסיכונים והמשמעויות, וכאמור המבצע אושר.

ראש הממשלה הגיע הבוקר לחפ"ק של השב"כ, ממנו נוהל המבצע, ועקב אחר התנהלותו יחד עם שר הביטחון גלנט, ראש המל"ל הנגבי, ראש השב"כ בר, מזכירו הצבאי האלוף גופמן ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב שבתאי.

ראש הממשלה בחמ"ל המצבעים של השב"כ, צילום: דוברות השב"כ

המבצע תוכנן לפרטי פרטים

המבצע בוצע בהובלה מבצעית של אגף המבצעים בשב״כ ונוהל ותוכנן במשך זמן. מודיעין אינטימי של מרחב דרום בשב״כ הביא לכך שידעו מה מצב החטופים ומה מיקומם - כשכל התנאים אפשרו את המבצע, והיום בשעה 11:00 בבוקר, ניתנה פקודת ה"פעל".

את האופרציה המבצעית ודרך הפעולה למבצע תכננו ורקמו ביחידה המבצעית של השב״כ לפרטי פרטים. בוצעו אימונים, הכנות, מודלים, מודיעיניים והפיזיים, להערך לכל תרחיש שיכול להשתבש, מהסתבכות של הצוות לקרב בו עלולים להיות חטופים או הרוגים נוספים מכוחותינו, עד פגיעה באחד מהחטופים במהלך הקרב.

שם המבצע: מבצע ארנון

החלק של השב״כ במבצע, שקיבל את השם "זרעי קיץ", ושונה לאחר מכן ל"מבצע ארנון", היה מאוד משמעותי. מדובר באופרציה מהמורכבות שהיו החטופים הוחזקו ע"י חמאס בתת הקרקע או במשפחות עם שומרים, בלב נוסיראת בסביבה אזרחית, בבניינים בני ארבע או שלוש קומות. הבניינים של החטופים היו 200 מטר אחד מהשני.

במבצע החליטו ללכת על שני האתרים במקביל, בעקבות החשש כי אם יפעלו רק על מקום אחד, יהרגו את החטופים באתר השני בגלל שהבתים סמוכים.

עשן בשכונת נוסיראת בזמן המבצע היום, צילום: אי.פי.אי

החטופים זזים בין דירות, ולכן המודיעין במבצע היה משמעותי. אמ"ן עשו מאמץ אדיר. ח״א נתן מעטפת איסוף אדירה, והשב״כ נתן מודיעין יוצא מן הכלל. ההבנה הייתה שנוצרו תנאים כאלה שמייצרים יתרון יחסי בהגעה לחטופים.

הימ״מ בנו מודלים עם שב״כ וצה״ל, כמו המודלים של אנטבה. זה מבצע שהיו בו חמושים, והבעיה הגדולה הייתה בדירה שהוחזקו שלושת החטופים - הפעלת האש הייתה מורכבת יותר. לוחם הימ״מ מצא את מותו למרות הניסיון האדיר לחלצו ולהצילו, לוחמי שב״כ גם היו בשטח.

אחד מהרכבים נתקע בנוציראת בעקבות תקלה ב"גיר" והתנהל קרב חילוץ של הכוחות. תוך כדי פינו את לוחם הימ"מ שנפצע באורח קשה, כולל כניסת מסוקי חילוץ באור יום לרצועה שחברו לכוחות וחילצו אותו.

מסוק החילוץ, צילום: דו"צ

לוחם הימ״מ נפצע קשה מאוד במבנה החטופים, טופל בשטח תוך כדי תנועה ובמעבר לכוחותינו במסוק. מצבו הידרדר בבית החולים, שם קבעו את מותו.

בצבע מאשרים כי במבצע יש גם הרוגים אזרחיים, חמאס פועל בחברה אזרחית ושם את החטופים במשפחות להם הוא שילם והחילוץ הוא תחת אש. מדובר בניצול ציני של חמאס בתוך חברה אזרחית, החמושים רצים ברחובות עם אר פי גי ויורים על הכוחות ועל סמטאות. 

"תכנון מבריק"

שר הביטחון גלנט, שעקב מחמ"ל המבצעים על האורך המבצע, אמר: "זה אחד המבצעים ההירואיים, המרשימים ביותר שראיתי לאורך 47 שנותיי במערכת הביטחון. כוחות צה״ל, ימ״מ, שב״כ עשו פעולה שאין למעלה ממנה - נועזות, תכנון מבריק, ביצוע שאין למעלה ממנו באומץ לב ובנחישות, וכל זה בשיתוף פעולה הדוק בין כל זרועות מערכת הביטחון - בין צה״ל, לימ״מ, לשב״כ, כאילו הם יחידה קטנה אחת״.

״הלוחמים שלנו גילו אומץ לב שאין דומה לו", הוסיף גלנט "תחת אש תופת במקומות הקשים ביותר בלב מחנה פליטים באמצע היום. לא זכור לי שעשינו הרבה דברים כאלה, בעוצמה הזאת ובשיתוף הפעולה ובהצלחה הזו״.

הרמטכ"ל וראש השב"כ בזמן המבצע לשחרור החטופים, צילום: תקשורת שב״כ

בהצרתו מוקדם יותר היום, שיבח דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי את המבצע והוסיף: "אופרציה מהסוג הזה היא מורכבת. מדובר על איסוף נתונים לאורך ימים ושבועות. מבצע שיכול להיעצר עד הדקות האחרונות. זה יכול היה להיעצר עד הדקות האחרונוות, עם מחבלים חמשים ששמרו על החטופים. זה קורה תחת אש. הניתוק מגע מהמרחב האזרחי הוא תחת אש. חיל האוויר תוקף את כל המרחבים במקביל. הפעלת אש מדוייקת שנשענה על מודיעין מבוסס אנחנו צריכים לעמוד מאחורי כל מבצע. כל מבצע יכול היה להסתיים אחרת. זה מעיד על הסיכון בקבלת ההחלטות".  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר