במבצע דרמטי לאור יום: נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו חולצו בחיים מהרצועה

ארבעת הישראלים שנחטפו ב-7 באוקטובר הושבו לישראל על ידי לוחמי צה"ל, ימ"מ ושב"כ כשהם בריאים ושלמים • המודיעין למבצע נאסף במשך שבועות • רה"מ נתניהו ביקר את החטופים בביה"ח שיבא ואמר: "אנחנו נחזיר את כולם, גם עכשיו אנחנו עובדים על עוד החזרות" • הרופא שבדק אותם: "ניכר שהם סחבו תלאות מתלאות שונות, אבל בסך הכל מצבם כרגע יציב" • נועה ארגמני נפגשה עם אמה באיכילוב

מפגשי החטופים שחולצו עם המשפחות // דובר צה"ל

לאור יום, בלב שכונת מגורים ובהשתתפות מאות לוחמים: במבצע צבאי שלקראתו נאסף מודיעין במשך שבועות, החטופים נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו חולצו ממחנה נוסיראת הבוקר (שבת) כשהם בחיים ובריאים. הארבעה הועברו לתל השומר ושם פגשו משפחות וחברים.

בזמן המבצע נפצע קשה לוחם ימ"מ, פקד ארנון זמורה, שמת מפצעיו לאחר מכן 

חילוץ החטופים מהרצועה

"זה חלום שמתגשם"

אחרי שנפגשו עם יקיריהם, בני משפחות החטופים ערכו מסיבת עיתונאים בבית החולים שיבא.. יעקב ארגמני, אביה של נועה, מסר: אני רוצה להודות לצבא המוסרי והאנושי בין חברות העולם. אני מבקש להשתתף בצער המשפחה של הלוחם שנהרג. רוצה להודות לכל הנוגעים בדבר ולזכור תמיד שאנחנו עם מיוחד במינו. זו המתנה הכי גדולה שיכולתי לקבל ליום ההולדת שלי. אל לנו לשכוח שיש עוד 120 חטופים וצריך לעשות הכל להחזיר אותם הביתה שהמשפחות ישמחו בשמחתם".

משפחות החטופים ששוחררו במסיבת עיתונאים בביה"ח שיבא // משה בן שמחון

רוזי, אמו של שלומי זיו: "זה חלום שמתגשם. מודה לבורא עולם למדינה שלנו לעם שלנו לממשלה שלנו. רק יחד נוכל לנצח בעזרת החיילים הנפלטים שלנו. אין לי מילים להודות לעם ישראל. שכולם יהיו שמחים כמוני ונרגשים".

אורית, אמו של אלמוג מאיר: "זה אושר גדול שהוא חזר. אלמוג ביקש למסור שיש לנו עם חזק.  תודה. מחזקת את הלוחמים ואמחלת לכל החטופים לחזור הביתה בשלום. תודה לחיילים המופלאים, לעם שלנו ששומר על הרוח שלו - אני מרגישה את כל השמחה של העם. תודה לכולם".

החטופים ששוחררו נפגשים עם בני משפחותיהם בביה"ח שיבא // דובר צה"ל

אחרי שעברה סדרת בדיקות בביה"ח שיבא, ונפגשה עם אביה, עם כמה חבריה ועם רה"מ נתניהו, נלקחה נועה ארגמני לביה"ח איכילוב בתל אביב, כדי לפגוש שם את אמה ליאורה, המאושפזת שם. חבריה של נועה הגיעו למקום כדי לפגוש אותה.

נועה ארגמני הגיעה למרכז הרפואי איכילוב, צילום: דוברות איכילוב

במקביל, נפגש אלמוג מאיר ג'אן עם חבריו בביה"ח. החבורה השמחה רקדה ותהחבקה כדי לחגוג את שובו של חברם.

חבריו של אלמוג מאיר נפגשים עימו בביה"ח

המשימה לא תושלם עד שיחזרו כל החטופים הביתה

"על המבצע פיקדו הרמטכ"ל וראש השב"כ כתף אל כתף, לאחר תכנון של שבועות ארוכים ובו השתתפו מאות לוחמים", מסר דובר צה"ל תת אלוף דניאל הגרי. "המבצע כלל סיכונים מבצעיים רבים. יש עוד להחזיר את 120 החטופים שעדיין מוחזקים בעזה. המשימה לא תושלם עד שתחזרו הביתה. דעו כי אנחנו עושים מאמצים גדולים מאוד לפעול בכל הדרכים האפשריות. לא נוותר על אף חטוף. גאווה גדולה לראות את כל כוחות הביטחון פועלים יחד". 

כוחות ימ"מ (ככל הנראה) עוזבים עם מסוקם את שיבא לאחר השבת החטופים, צילום: גדעון מרקוביץ'

"אנחנו נחושים מאוד להחזיר הביתה את החטופים. נעשה את זה בכל הדרכים. אופרציה מהסוג הזה היא מורכבת. מדובר על איסוף נתונים לאורך ימים ושבועות. מבצע שיכול להיעצר עד הדקות האחרונות. זה מעיד על הסיכון בקבלת ההחלטות", הוסיף הגרי. 

גלנט: "יש לנו על מי לסמוך"

גם שר הביטחון יואב גלנט התייחס למבצע: ״שחרור החטופים הוא לא רק הצלחה מבצעית אלא גם הזדמנות לממש את מטרות המלחמה״.

״זו העת להודות למי שמוביל את מערכת הביטחון בצה"ל, בשב"כ ובימ"מ. אני רוצה במיוחד להביע את הערכתי לרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי, שמנהיג את המערכת הצבאית ביד רמה, בנסיבות קשות ביותר ומצליח לעשות את זה בצורה מרשימה ביותר, למרות מחאות, תקיפות פוליטיות ודברים נוספים - זוהי מנהיגות תחת אש והיא נעשית ברמה הגבוה ביותר. הערכתי הגבוהה מאוד לראש השב"כ, למפקד הימ"מ על הדרך שבה הובילו, הנהיגו כל אחד בנסיבות המורכבות שבה היחידה שלו והמערכת שלו עובדת. יש לנו על מי לסמוך ויש לנו במה להתגאות. אנחנו נעשה כל מאמץ על מנת להשיב את כל חטופינו אל בתיהם״, הוסיף גלנט.

גלנט: "אחד המבצעים ההירואיים, המרשימים ביותר שראיתי לאורך 47 שנותיי במערכת הביטחון" \\ אלעד מלכה

חולצו משני מיקומים שונים

נועה (25), אלמוג (21), אנדריי (27), ושלומי (40) נחטפו בשבעה באוקטובר מהמסיבה ברעים. הם חולצו על ידי לוחמי שב"כ וימ"מ משני מיקומים שונים בלב נוסיראת בה צה"ל פעל מוקדם יותר היום.  אלוף פיקוד דרום ירון פינקלמן פיקד על אירוע החילוץ, וניהל תקלה משמעותית במהלך היציאה של הכוחות. 

במרחב אחד אותרה ארגמני ובשני שלושת החטופים הנוספים. המודיעין נאסף במשך שבועות תוך סיכון חיים. בחפ״ק ישבו רמטכ״ל. ראש שב״כ, ראש אמ"ן, ראש אמ"צ ומח"א.

רה"מ נפגש עם החטופים בביה"ח

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בבית החולים שיבא ונפגש עם החטופים ששוחררו ועם משפחותיהם. אנדריי קוזלוב הודה לו ברוסית: "ספסיבה".

הודעתו של נתניהו בבי"ח שיבא, צילום: תומר אפלבאום

נתניהו אמר: "אנחנו נחזיר את כולם. גם עכשיו אנחנו עובדים על עוד החזרות. כשהמבצע הזה הובא לפניי לאישור סופי - ידעתי שהוא מורכב ומסוכן. אני רוצה להגיד שהמרחק בין הצלחה לכישלון הוא כחוט השערה. ידעתי זאת, אך עם זאת אישרתי אותו ללא היסוס, משום שאני סומך על הצבא, על השב"כ ועל משטרת ישראל. זה הצליח. זה מבצע הירואי שיירשם בתולדות הגבורה של עם ישראל. אבל הוא לא בא בלי מחיר". 

"כשאני שמעתי 'היהלום בידינו', החטופים, הלב התרחב בגאוות אין קץ ואנחת רווחה. זה הצליח. זה מבצע אירועי שיירשם בתולדות המבצעים והגבורה של עם ישראל".

על נפילתו של לוחם הימ"מ פקד ארנון זמורה אמר: "הוא וחבריו הגיבורים הוכיחו שלמדינת ישראל יש את הכוח, התושייה והגבורה, ושצה"ל יוכל להגיע לכל מקום. נחזיר את כל חטופינו בדרך זו או בדרך אחרת".

רה"מ נתניהו נפגש עם משפחות חטופים בשיבא

על רקע פגישתו של נתניהו עם החטופים, גורם שפגש את בני המשפחות הקרובות של החטופים סיפר: ״המצב שלהם טוב. קיבלו שם אוכל ובמצב יחסית טוב. ביקורי פוליטיקאים זה לא דבר מתאים עכשיו. נועה צריכה להיות עם אמא שלה כרגע ואני מקווה שהעיכוב הוא לא מסיבות פוליטיות״.

בין חיילים. אנדריי קוזלוב משוחרר משבי חמאס, צילום: דובר צה"ל

לאחר החילוץ, נועה ארגמני שוחחה עם נשיא המדינה: "אני מחבק אותך בשם כל עם ישראל. אני חייב להגיד לך שאין אישה בעולם בשם נועה שלא שינתה את השם והתמונה לשלך, את דמות עולמית. אני כל כך מתרגש ומייחל ומתפלל שגם אמא ליאורה תזכה לראותך בהקדם. אני מחבק אותך מעומק הלב. תהיי בריאה. ברוך שובך הביתה".

נועה הודתה לנשיא ואמרה: ״תודה על הכל אני כל כך שמחה להיות פה. תודה על הרגע הזה".

פרופ' איתי פסח, מנהל ביה"ח ספרא לילדים בשיבא, שמנהל את מתחם החטופים השבים במקום, מסר: "בשעות הבוקר קיבלנו הודעה להיערך לקליטה מהירה של חטופים ששוחררו במבצע נועז ולהיות מוכנים ברמה מיידית לקלוט אותם. זה משהו שאנחנו 247 ימים מחכים שיקרה ולשמחתנו זו לא הפעם הראשונה שאנו עושים את זה".

"לא הרבה זמן אחרי זה זכינו לקבל את פניהם של שלומי, אלמוג, אנדריי ונועה שהגיעו לפה מלווים בחיילי צה"ל וכוחות הביטחון שחילצו אותם", הוסיף פסח. "זה באמת מפגש מאוד מרגש. היה לנו איתם קצת זמן גם עד שבני המשפחה הנרגשים מאוד שלהם הגיעו להתאחד איתם ואני שמח להגיד שהם עכשיו מחובקים. אפשר גם לשמוע את צהלות השמחה מתוך המתחם".

"אנחנו מבצעים את הבדיקות הנדרשות כדי לראות את מצבם הרפואי. התקופה שהם עברו היא מורכבת קשה וארוכה. ניכר שהם סחבו תלאות מתלאות שונות, אבל בסך הכל מצבם כרגע יציב. הם מדברים, מתקשרים, במצב רוח טוב ומתרגשים מאוד מהפגישה עם בני המשפחות שלהם", סיכם פסח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר