כלי נשק שנתפסו (אילוסטרציה, ארכיון). צילום: דוברות המשטרה

"אסור לנו להפסיד": המערכה נגד הברחות הנשק מירדן

כ־200 כלי נשק שהוברחו מהמדינה השכנה נתפסו רק בחצי השנה האחרונה • לצורך מיגור התופעה הוקמה במשטרה יחידה חדשה שתסייע במאמצים • רב־פקד יניב אוחנה, מפקד היחידה ללוחמה בפשיעה באזור יהודה: "מדובר במלחמת חיים ומוות"

[object Object]

המערכה למניעת הברחות הנשק הקטלניות מירדן עולה מדרגה: לאחר תפיסת כמעט 200 כלי נשק בחצי השנה האחרונה, וכשהם מזהים ניסיונות קונקרטיים להבריח נשקים מתקדמים לתוך יהודה ושומרון, מגבירים במשטרת ש"י את המאמצים, כולל הקמת יחידה מיוחדת חדשה.

המשטרה וצה"ל סיכלו הברחת נשק גדולה ליו"ש מגבול ירדן (ארכיון) // דוברות המשטרה

"כל כלי נשק שמסתובב כאן עלול בסופו של דבר למצוא את דרכו לפח"ע (פעילות חבלנית עוינת)", מתריע ניצב־משנה ניסו גואטה, מפקד מרחב יהודה.

הנתונים שחושפים גורמים בכירים במחוז יהודה של משטרת ש"י, האמונה על תפיסת הנשקים, ממחישים את עוצמת האיום: ב־2023 נתפסו 381 כלי נשק בגזרת יהודה, הנתון הגבוה ביותר מכל מחוזות המשטרה בישראל, 153 מהם הוברחו דרך הגבול עם ירדן, וסוכלו ב־16 ניסיונות הברחה בידי כוחות הביטחון. במחצית שנת 2024 נתפסו 179 כלי נשק. תוך כדי כתיבת כתבה זו נתפסו שני רובי סער נוספים בגזרת חברון.

מחירון כלי הנשק המוברחים, צילום: .

"אנחנו רואים את המטענים מתפוצצים מדי פעם בג'נין ובטולכרם", אומר רב־פקד יניב אוחנה, מפקד היחידה ללוחמה בפשיעה (יל"פ) באזור יהודה, האחראית על תפיסת הנשקים הבלתי חוקיים ביו"ש. "כלי הנשק האלה לא מגיעים מהחלל החיצון - הם מגיעים מההברחות דרך הגבול עם ירדן. יש גם ניסיונות להבריח נשקים מתקדמים. ב־2023 לבדה תפסנו 12 מטענים, שיועדו למטרות טרור על פי מודיעין המשטרה".

השווקים המרכזיים של הנשק הזורם הם ארגוני פשיעה פלשתיניים, מכירה לארגוני פשיעה ישראליים, הגנה עצמית, וכמובן - פח"ע. האתגר שעומד בפני המשטרה הוא גדול - בין היתר משום שלא מדובר רק בניסיון של ארגוני טרור ושל איראן להכניס נשקים לישראל, אלא גם כי מדובר בעסקה משתלמת במיוחד לסוחרים ביו"ש. מאחורי ההברחות עומד תמריץ כלכלי עצום.

ניצב־משנה ניסו גואטה, מפקד מרחב יהודה (ארכיון), צילום: דוברות המשטרה

"האמל"ח הוא עסק מניב ביותר. יש כאן סכומי כסף עצומים. בגלל זה לא קל להביס את התופעה הזאת", מסביר אוחנה את הדינמיקה. "אקדח שנרכש בירדן בעלות של 5,000 שקלים נמכר בישראל ב־35 אלף שקלים. רובה M16, שמחירו 17 אלף שקלים בירדן, מגיע ל־80 אלף שקלים פה". רובה קלצ'ניקוב עולה בירדן 13 אלף שקלים ונמכר בארץ ב־50 אלף שקלים. הסיבה למחיר המופחת לעומת הרובה האמריקני היא מחסור בקליעים.

מתמקדים בסוחרים

מסיבה זו במשטרה שמים דגש משמעותי על תפיסת סוחרי האמל"ח. בכל כפר או עיר יש אנשים שכל חייהם סובבים סביב מכירת אמל"ח. "אנחנו מנסים לא רק לתפוס את הנשקים עצמם, אלא גם לנטרל את מקור הכוח והמנגנון שמזרים אותם", אומר גואטה. "יש לנו מאות כתבי אישום ועשרות מעצרים מנהליים של סוחרים, ברונים וראשי החוליות האלה".

גדר ישנה ופרוצה. הגבול עם ירדן בערבה (ארכיון), צילום: יהודה בן יתח

הבעיה המרכזית והמשמעותית ביותר היא הברחות הנשק מגבול ירדן הפרוץ לתוך ישראל. "למרות כל המאמצים המרוכזים שלנו, אנחנו יודעים שאנחנו מצליחים לתפוס רק קומץ מקרחון ההברחות הגדול", מודה אוחנה.

כדי להתמודד עם האיום הגובר החליטו במשטרה להקים יחידת מודיעין ומבצעים חדשה, שנחשפת לראשונה ב"ישראל היום" ושתוקדש באופן בלעדי לסכל ולמגר את ההברחות דרך גבול ירדן. היא תצטרף ליל"פ, "שהגיעה להישגים מדהימים", כפי שמגדיר זאת גואטה, ותפעל כפי שפועלות יחידת מגן בדרום ויג"ל בצפון למניעת הברחות.

"היחידה החדשה, יחידת גבול ירדן (יג"י), שנמצאת בסוף שלבי הקמתה, תצויד בכלי מודיעין ייחודיים ובטכנולוגיות מתקדמות במיוחד למטרה זו", מסביר נצ"מ גואטה.

כלי נשק שהוברחו (ארכיון), צילום: דוברות המשטרה

"מלחמה משותפת"

במשטרה נחושים לבלום את תופעת הברחות הנשק וזליגת האמל"ח ליו"ש. "המלחמה הזו היא מלחמה משותפת עם צה"ל, שב"כ והמנגנונים האחרים", מדגיש גואטה. "יש לנו הבנה שהברחות הנשק הן מהסכנות החמורות ביותר לביטחון".

אוחנה: "זו מערכה שאנחנו חייבים לנצח בה. כל נשק שמצליח לעבור את הגבול עלול להיות מחר באינתיפאדה חדשה, או בפיגוע קטלני. אנחנו בשטח ורואים את מידת החומרה. מדובר במלחמת חיים ומוות - שאיננו יכולים להפסיד בה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו