הכטב״מים של חיזבאללה: קטנים, טסים נמוך וקשה ליירט אותם

הזירה הצפונית מאותגרת על ידי הסוגייה המאיימת של כלי הטיס הבלתי מאוישים • במידה וישראל תפתח בלחימה מול חיזבאללה, היא תהיה בסימן של נחילי כטב"מים שינסו לשטות בצה"ל

פגיעת כטב"מ בחורפיש שבגליל העליון / ללא קרדיט

אחד האיומים הגדולים ביותר על ישראל בזירה הצפונית הינה סוגיית כלי הטיס הבלתי מאוישים. היום (רביעי) קיבלנו תזכורת כאשר התפוצצו שני כטב"מים בחורפיש שבגליל העליון וגרמו לנזק ופגיעה בבני אדם.

 

מדובר בכלים אוטונומיים, קטנים, שטסים נמוך ושקשה לאתר וליירט אותם. במרכז עלמא לחקר האתגרים הביטחוניים בזירה הצפונית מזהים עליה מאסיבית במתקפות שכאלו בצפון בחודשים האחרונים. בפברואר האחרון היו שבע תקיפות שכאלו, במרץ 24 תקיפות ובאפריל 42 תקיפות. נכון לכתיבת שורות אלו היו בחודש מאי מעל 50 תקיפות של כטב"מים על שטחי ישראל.

שרידי כטב"מ בקיבוץ מלכיה, צילום: השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

אך מדובר במתאבן בלבד. למרות חילופי האש בין חיזבאללה לצה"ל, הקרב הגדול עוד לפנינו. גם אם לבסוף לא תהיה מערכה קרקעית במלחמה זו בצפון, אין ספק כי מערכה רחבה מול החיזבאללה הינה דבר בלתי נמנע ותתרחש בעתיד הקרוב, בטווח של שנים בודדות. בשני הצדדים מוכנים לכך ומתכוננים ליום פקודה, עם יכולות אש והגנה מסוגים שונים.

כבר במלחמת לבנון השנייה עשו בחיזבאללה שימוש ראשון בכטב"ם מתאבד מסוג אבאביל מתוצרת איראן, כלים שבהם עושים בארגון הטרור שימוש גם במלחמה הנוכחית. באוקטובר 2012 שיגרו מחבלי החיזבאללה כטב"ם מסוג "איוב", דרך הים התיכון, מעל רצועת עזה, ועד הנגב, כולל באזור הכור הגרעיני בדימונה, עד שלבסוף הוא יורט באמצעות מטוס קרב.

כטב"מ עם דגל חיזבאללה במהלך התרגיל, צילום: אי.אף.פי

בעולם, יש לציין, מודעים היטב לכך שמלחמות העתיד יכללו כטב"מים ומל"טים תוקפים. הדבר בא לידי ביטוי יותר מכל במלחמה באוקראינה שהחלה לפני שנתיים, שבה עשו, ועושים, הרוסים שימוש בכלי טיס מתוצרת איראן. כל מידע בנוגע ליכולות של הכלים הללו ולחסרונות שלהם עובר בחזרה לאיראן ומשם ישירות לחיזבאללה. האתגר במלחמה רחבת היקף, גם בין חיזבאללה לישראל לא יהיה כטב"ם דומה, כפי שאנו רואים כעת, אלא נחילי כטב"מים, שינסו לשטות בצה"ל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר