לאחר נפילת הכטב"מים בחורפיש - צה"ל תקף מטרות טרור בלבנון

דובר צה"ל איתר משגר פצצות מתחת לעמדה עם סמל של האו"ם • שר הביטחון גלנט: "מו"מ עם חמאס - רק תחת אש" • סאליבן: "חמאס צריך להגיב בחיוב להצעה הישראלית" • דיווח מצרי: קהיר מחכה להצעה אמריקנית להפעלת מעבר רפיח

פגיעה ישירה בחורפיש

היום ה-243 למלחמה: צה"ל מודיע כי בתחילת יולי יגיש ממצאים ראשונים באשר לתחקיר של הטבח בשבעה באוקטובר. ראש ה-CIA צפוי להגיע למזרח התיכון בימים הקרובים במטרה לקדם את המו"מ. היום צפוי להתקיים מפגש בין בכירים ביטחוניים מצרים לעמיתיהם הקטארים והאמריקנים בדוחא כדי לדון במנגנונים לחידוש המשא ומתן על רגיעה בעזה.

מפת חורפיש, צילום: ללא

עדכונים שוטפים

03:52: צה"ל: מטוסי קרב תקפו מתחם ששימש את ארגון הטרור חמאס הממוקם בתוך בית ספר של אונר״א במרחב נוציראת. במתחם שהו מחבלי חמאס וגא״פ אשר השתייכו לכוחות הנחב׳ה ולקחו חלק בטבח הרצחני ביישובי העוטף ב-7 באוקטובר. המחבלים הכווינו טרור ממרחב בית הספר, תוך ניצולו כאיתור אזרחי וכמחסה. טרם התקיפה ננקטו צעדים רבים בכדי לצמצם את הסיכוי לפגיעה בבלתי מעורבים. 

03:21: הפלשתינים מדווחים על 28 הרוגים בעקבות תקיפה של צה''ל בבית ספר של אונר"א בנוסיראת שבמרכז רצועת עזה. (שחר קליימן)

02:45: דיווח בדרום לבנון: שריפה פרצה הלילה בבית בבית יאחון אחרי תקיפות צה"ל. (שחר קליימן)

דרום לבנון: שריפה פרצה בבית יאחון אחרי תקיפת צה''ל

02:07: דיווח: צה''ל פתח הלילה בסדרת תקיפות הלילה בדרום לבנון, לרבות בכפרים בית יאחון, סדיקין ועדייסה. (שחר קליימן)

צה''ל בסדרת תקיפות הלילה בדרום לבנון

01:35: דיווחים בלבנון: הותקף יעד בעדייסה שבדרום המדינה. (שחר קליימן)

01:30: דיווח ערבי: צה''ל תוקף בבית יאחון בדרום לבנון. (שחר קליימן)

01:07: אזעקות במטולה.

23:13: מועצת הנגידים של הסוכנות לאנרגיה אטומית אישרה החלטה המגנה את ההתנהלות האיראנית בנוגע לתוכנית הגרעין שלה. ההחלטה קודמה על ידי בריטניה, גרמניה וצרפת. מוקדם יותר דווח כי ארה״ב ביקשה מהמדינות להימנע ממהלך שכזה על רקע אפשרות שהדבר יביא להסלמה במתיחות מול הרפובליקה האיסלאמית.

22:51: נשיא רוסיה פוטין לכתבים: ״מה שקורה עכשיו בעזה בתגובה למתקפת הטרור על ישראל, לא דומה למלחמה. זה סוג של הרס מוחלט של האוכלוסייה האזרחית"

על פי הדיווח ב-AFP, הנשיא פוטין אמר עוד כי זה ״לא משנה״ לרוסיה אם ג'ו ביידן המכהן או יריבו דונלד טראמפ ינצחו בבחירות לנשיאות ארה"ב. פוטין אמר גם שההרשעה האחרונה של טראמפ הייתה ממניעים פוליטיים.

ולדימיר פוטין ואברהים ראיסי בפגישתם ב-2022. הידקו קשרים, צילום: אי.אף.פי

22:36: מטוסי קרב תקפו לאורך היום שורת מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון.
בין המטרות שהותקפו, מספר תשתיות טרור במרחבים א-נקורה ואל מטמורה, מבנים צבאיים במרחב עייתא א-שעב ועמדת תצפית במרחב אל-חיאם.

בהמשך להודעה שיצאה מוקדם יותר היום בנוגע לשיגורים שנפלו במרחב חורפיש, מדובר בשני כטב"מי נפץ שחצו משטח לבנון ונפלו במרחב חורפיש. האירוע מתוחקר (לילך שובל)

22:30: אחרי ההחלטה נגד ישראל: השופט אהרן ברק התפטר מבית הדין בהאג "סיבות אישיות משפחתיות"

נשיא העליון בדימוס אהרן ברק בבית המשפט בהאג, צילום: UN Photo/ICJ-CIJ/ Frank van Beek

21:48: ראש הממשלה מגיב לנאום בן גביר ומוסר: "סטטוס קוו בהר הבית לא השתנה ולא ישתנה". (שירית אביטן כהן)

נתניהו ובן גביר, צילום: אורן בן חקון

20:53: אזעקות בערב אל-עראמשה

20:52: השר האוצר בצלאל סמוטריץ בסיום ריקוד הדגלים: ״אני קורא מכאן לראש הממשלה תן את הפקודה לניצחון״

אדוני ראש הממשלה קבל כח מהרבבות שנמצאים כאן ותן את הפקודה. צא למלחמה בחיזבאללה, תכניע, תשמיד, תעביר את רצועת הביטחון מהגליל אל דרום לבנון. תן ללוחמים הגיבורים שלנו לנצח, להחזיר לנו את הכבוד הלאומי, את הגאווה הלאומית ואת הביטחון ולאפשר לתושבים הגיבורים לחזור הביתה בביטחה לבנות את חבלי הארץ בדרום ובצפון פי שלוש, ארבע וחמש כי זה הניצחון האמיתי.

סמוטריץ' בהצהרה, צילום: אורן בן חקון

20:05: השר בן גביר:  ״סיימתי עכשיו הערכת מצב במגרש הרוסים, וחזרתי לכאן בשביל דבר אחד להעביר מסר לחמאס ולכל בית בעזה ובצפון - יש תמונות של הר הבית ויש תמונות של ירושלים, ואנחנו אומרים להם ירושלים שלנו. שער שכם שלנו. הר הבית שלנו".

השר הוסיף: "היום, כפי המדיניות שלי נכנסו לעיר העתיקה יהודים בתנועה חופשית. ובהר הבית התפללו יהודים בצורה חופשית. אנחנו אומרים בצורה הכי פשוטה, זה שלנו. אני מתפלל על הפצועים, ומתפלל שיחזרו החטופים. ואת החמאס וחיזבאללה צריך לנצח במלחמה, רק במלחמה!״ (שירית אביטן)

19:58: הנשיא הרצוג בטקס הממלכתי לציון יום ירושלים: "אני מבקש להתייחס מכאן - מבירת ישראל - למה שקורה בצפון, ולאירוע הקשה שהתרחש היום אחר הצהריים בחורפיש. אני שולח מכאן תפילה להחלמה ורפואה שלמה לפצועים מההתקפה הנפשעת. אני מחבק ומחזק את תושבי הצפון והדרום ואת החיילים והחיילות העומדים על משמר ארצנו ואומר להם: אנחנו איתכם. מדינה שלמה איתכם".

הנשיא הרצוג, צילום: מעיין טואף/לע״מ

19:38: מקורות בחמאס אמרו לרשת אל-חדת' כי המסמך להסכם שחרור חטופים, שהראו להם המתווכים, לא כולל את היתרונות שדיבר עליהם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאומו. על פי המקורות, בארגון הטרור רוצים ערבויות מארה"ב להסכמה של ישראל ליישום התוכנית המוצעת, וההצהרות של גורמים בישראל סותרות תוכנית זאת. "המסמך לא כולל את היסודות הנכונים. אין משמעות לאף הסכם שלא קובע הפסקת אש", נמסר מחמאס. "אין משמעות לאף הסכם שלא קובע הפסקת אש קבועה ונסיגה של ישראל" (שחר קליימן)

19:00: דובר צה"ל: הושמדה מנהרה משמעותית ששימשה להתעצמות ופעילות מחבלים ברפיח; כוחות אוגדה 162 ממשיכים לפעול במרחב

הכוחות הלוחמים איתרו מספר פירים משמעותיים אשר הובילו לתוואי מנהרה ארוך המגיע עד ציר פילדלפי. אורכו של התוואי כ-2 קילומטר והוא מתחבר למספר תוואים נוספים במרחב.

המנהרה שנמצאה הינה מסועפת עם דלתות הדף ובתוכה אותרו אמצעי לחימה כגון קלאצ׳ים, טילי נ״ט, אמצעי מודיעין רבים ומטענים. (לילך שובל)

18:42: מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה הודיע כי חמאס וארגוני הטרור האחרים יתייחסו באופן חיובי לכל הסכם שיביא לסיום המלחמה. "התנועה והפלגים של ההתנגדות יתייחסו באופן חיובי ורציני לכל הסכם על בסיס הפסקת התוקפנות באופן מלא, נסיגה מלאה מהרצועה וחילופי שבויים", אמר הנייה. (שחר קליימן)

18:17: פגיעה ישירה בחורפיש שבגליל העליון. על פי הדיווח, במקום ישנם כ-11 פצועים, מתוכם 1 במצב קשה. בין הנפגעים, גם צוות החילוץ (מישל מכול, עידן אבני)

פגיעה ישירה בחורפיש, צילום: ללא

18:06: השר מיקי זוהר: "הגיע הזמן לומר באופן ברור: דחיית המערכה להשמדת החמאס הביאה עלינו את אסון השבעה באוקטובר. דחיית המערכה להשמדת יכולות החיזבאללה תביא עלינו אסון גדול ונורא יותר ואנחנו כבר משלמים מחירים כבדים כשהשיא עוד לפנינו. דחיית המערכה מול איראן והשמדת יכולות הגרעין שלה עלולים חלילה להביא להשמדת ישראל".

עוד אמר השר: "הגיע הזמן להיגמל מהדחיינות ולצאת למתקפה עוצמתית יזומה שתשבית את היכולות של החיזבאללה ושתסיר את איום הגרעין האיראני לפני שיהיה מאוחר מידי. אמרתי את זה שוב ושוב גם לאחרונה כשאיראן תקפה אותנו ישירות שם קיבלנו חלון הזדמנות מדיני לעשות זאת ולא ניצלנו אותו. עכשיו הזמן לפעול ובכל הכח, גם בעולם יבינו בסוף כי אנחנו נלחמים את המלחמה של כל העולם המערבי מול הגורמים האיסלאמיסטים הקיצונים שמאיימים גם על ארה״ב, אירופה והעולם כולו". (שירית אביטן)

השר מיקי זוהר, צילום: אורן בן חקון

17:52: אזעקות בברעם שבגליל העליון

17:34: דובר צה"ל איתר משגר פצצות מרגמה מוכן לשיגור, מוחבא מתחת לעמדה ועליה סמל האו"ם, סמוך לגדר הגבול. (לילך שובל)

משגר פצצות מרגמה מוכן לשיגור, מוחבא מתחת לעמדה ועליה סמל האו"ם, סמוך לגדר הגבול., צילום: דובר צה"ל

17:31: האיחוד האירופי הוציא זימון לשר החוץ ישראל כ"ץ על מנת לשמוע את הגישה של ישראל לטענות שהיא לאורה מפירה זכויות אדם ומבצעת פשעים נגד האנושות. מדובר על מהלך שמקודם על ידי ז'וזפ בורל, הנציג העליון של מדיניות החוץ והביטחון באיחוד האירופי, ומדינות באיחוד המתנגדות לפעילות ישראל במלחמה בעזה (ניסן שטראוכלר)

"מדליית זהב לאנסי חמאס", שר החוץ ישראל כ"ץ, צילום: אי.פי.אי

17:27: שר הביטחון גלנט לאחר טיסה מעל עזה וגבול הצפון: ״פטריות העשן מתקיפות צה״ל ניכרות לעין בכל גזרות הלחימה - כל מו״מ עם החמאס יתנהל רק תחת אש״ (לילך שובל)

שר הביטחון לאחר טיסה מעל עזה, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

17:06: ‏היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן בראיון לרשת NBC: "ממשלת ישראל אישרה בפנינו פעם נוספת היום כי היא עומדת מאחורי ההצעה שלה לעסקת חטופים והפסקת אש בעזה. ההצעה הזו חיה וקיימת. חמאס צריך להגיב עליה וכל העולם צריך ללחוץ על חמאס לקבל אותה".

ג'ייק סאליבן, צילום: רויטרס

16:10: עיריית חיפה נערכת לחירום: פתיחת מקלטים בשלט רחוק.

אגף הביטחון ושירותי החירום של עיריית חיפה משלים בימים אלה את התקנת המערכת, המאפשרת את פתיחתם מרחוק של כל המקלטים הציבוריים בעיר בשעת חירום.בין  היתר מותקנים גנרטורים ונקודות WIFI. (מישל מכול)

בחיפה נערכים לפתיחת מקלטים לצורכי חירום, צילום: דוברות עיריית חיפה

16:00: בצה"ל מעריכים כי הפעולה ברפיח תסתיים עד סוף החודש; הצגת מסקנות ראשונות מתחקיר 7.10 - ביולי.

בצה"ל נערכים להציג את תחקירי המלחמה החל מהחודש הבא, כבר בשבוע הראשון של חודש יולי. התחקירים חולקו ל"משפחות", כאשר התחקיר הראשון שיוצג יהיה ממשפחת תחקירי התפיסות, והוא יעסוק בהתפתחות התפיסה מול עזה, החל משנת 2018, אז החלו אירועי ההפגנות על הגדר – שכונו אירועי "שומרי הסף". לכתבה המלאה. (לילך שובל)

14:30: מנהיגי הG-7 בהצהרה משותפת - תומכים באופן מלא בעסקה שהציג הנשיא ביידן.

14:25: דיווחים ערביים: כוחות צה"ל פועלים בטול כרם.

14:09: כוחות צה"ל עצרו 18 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון במהלך הלילה. בנוסף החרימו אמצעי לחימה וחומרי הסתה של חמאס.

אמצעי הלחימה שהוחרמו בפעילות צה"ל ביהודה ושומרון, צילום: דובר צה"ל

13:48: עוצמה יהודית הודיעה כי "לאור העובדה שראש הממשלה מסתיר את טיוטת ההסכם עם חמאס הכוללת סעיף של סיום המלחמה, עוצמה יהודית תצביע לפי צו מצפונה ולא תהיה מחויבת לעמדת הקואליציה בהצבעות בכנסת עד שראש הממשלה יפסיק להסתיר את טיוטת ההסכם". 

בציוץ שכתב בטוויטר אמר בן גביר: "כל עוד ראש הממשלה ימשיך להסתיר את פרטי העסקה, עוצמה יהודית תשבש לו את הקואליציה".

13:47: לאחר האזעקה במבואות: נפילה ליד רמות נפתלי (עידן אבני)

13:36: התרעות על ירי טילים ביפתח, מרכז אזורי מבואות חרמון, רמות נפתלי.

13:00: צה"ל הקים יחידה לוט"ר של יוצאי יחידות מובחרות למתן מענה לאירועים בעוטף.

יחידת לוט"ר העוטף,
טקס הקמת יחידת ׳לוט״ר עוטף׳, צילום: דובר צה"ל

12:36: משרד החוץ הירדני פרסם גינוי נגד "הפלישה למסגד אל-אקצא של אחד משריה הקיצוניים של ממשלת ישראל ושל חברי הכנסת והקיצונים, תחת משטרת הכיבוש הישראלי" (שחר קליימן)

12:16: בהמשך להתרעה על חדירת כלי טיס עוין בגליל העליון: יורטה מטרה אווירית חשודה במרחב מטולה שחצתה מלבנון, לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה מטרה אווירית חשודה במרחב מטולה שחצתה מלבנון.

יירוט מטרה אווירית חשודה מעל מטולה // דובר צה"ל

12:12: לאחר שעורר חשד, כוח צה"ל עצר פלשתיני בשכונת אברהם אבינו בחברון. בכליו נמצא סכין. הוא הועבר לחקירה.

הסכין שנמצאה אל החשוד הפלשתיני בחברון, צילום: הצלה יו"ש ללא גבולות

11:55: סוכנות הידיעות הלבנונית: התקפה ארטילרית בעיירה וואזאני במחוז מרג'יון שבדרום לבנון.

11:22: נתניהו ביקר בקריית שמונה. שם נפגש עם צוותי כיבוי וכיתת הכוננות שפעלה בגזרה. "בתחילת המלחמה אמרנו שאנחנו נחזיר את הביטחון הן לדרום והן לצפון - וכך נעשה.

אתמול האדמה בערה פה ואני שמח שכיביתם אותה, אבל האדמה בערה גם בלבנון. מי שחושב שהוא יפגע בנו ואנחנו נשב בחיבוק ידיים טועה טעות גדולה. אנחנו ערוכים לפעולה מאוד עצימה בצפון. בדרך זו או בדרך אחרת אנחנו נחזיר את הביטחון לצפון".

נתניהו ביקר בקריית שמונה, צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

11:18: הממשלה צפויה לאשר הארכת צו המילואים עד חודש אוגוסט שיאפשר לשר הביטחון לגייס עד 350 אלף חיילים.

11:14: רשת אל-חדת' מדווחת כי מאחורי הירי באזור שגרירות ארה"ב בלבנון, עומדת קבוצת חמושים שהסתננה למדינה מסוריה.

10:59: התרעות בעקבות ירי טילים במרגליות.

יירוט במרגליות (ארכיון), צילום: ללא קרדיט

10:57: אזעקות על ירי טילים במשגב עם.

10:55: אזעקות בלתי פוסקות בגליל העליון.

10:54: במשמרות המהפכה מאיימים להגיב על הרג אחד מיועצי הארגון האיראני בסוריה בתקיפה בתחילת השבוע בצפון מחוז חאלב. הדברים נאמרו על ידי מפקד משמרות המהפכה, הגנרל חוסיין סלאמי. הוא איים כי "על הציונים להמתין לתגובה לחיסול היועץ הצבאי בסוריה סעיד אביאר". בהקשר זה, נציין כי מדובר במוות הראשון של בכיר איראני בסוריה, מאז חיסולו של מפקד כוח קדוס בלבנון ובסוריה, מוחמד ראזה זהדי, בתקיפה בדמשק ב-1 באפריל. (שחר קליימן)

זירת הפיצוץ בחאלב, צילום: רויטרס

10:52: אזעקות על ירי טילים בגליל העליון.

10:51: אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס בגליל העליון.

10:38: ארגון הטרור חמאס פרסם הבוקר הודעה שבה טען כי "מצעד הדגלים בירושלים מהווה תוקפנות על עמנו ועל המקומות הקדושים שלו". בחמאס הזהירו את ישראל מפני "המשך המדיניות הפלילית כלפי מסגד אל-אקצא המבורך".

מצעד הדגלים אשתקד., צילום: אורן בן חקון

10:10: מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'אלה וסגנו מוחמד אל-הינדי הגיעו אמש לקהיר בעקבות הזמנת מצרים. ארגון הטרור הודיע כי מטרת הביקור היא לקיים דיונים עם בכירים מצרים לגבי ההתפתחויות האחרונות בזירה הפלשתינית ומאמצי התיווך.

09:38: בהמשך לאזעקות בצפון: מדובר בהתרעת שווא.

09:27: אזעקות בגליל העליון בעקבות חשש לחדירת כלי טיס עוין.

09:23: דיווחים ערביים: ירי לעבר מבנה השגרירות האמריקנית בלבנון - הרוג אחד באירוע (שחר קליימן)

ירי לעבר שגרירות ארצות הברית בלבנון, צילום: רשתות ערביות

08:54: מקור מצרי גילה הבוקר לעיתון "אל-אחבאר" כי קהיר מחכה להצעה אמריקנית מפורטת לגבי מנגנון להפעלת מעבר רפיח שצפויה להגיע בימים הקרובים.

לדברי המקור צרפת משתתפת בדיונים לגבי ההצעה והצטרפה למגעים בימים האחרונים. עוד דווח כי חמאס מסרב לכל דיון במעבר רפיח לפני נסיגה של צה"ל מהמקום.

08:01: חיל האוויר תקף במהלך הלילה חמישה יעדים של חיזבאללה. בינהם שני משגרים במרחבים זבקין ועייתא א-שעב, ושלושה מבנים צבאיים של הארגון במרחבים אל עדייסא, בליידא ומרכבא.

07:24: דיווחים ערביים: כוחות צה"ל פועלים בג'נין ובכפר מאלק מזרחית לרמאללה.

6:07: תשעה לוחמי צה"ל נפצעו אתמול מפיצוץ אמל"ח בבסיס בדרום הארץ. שני לוחמים נפצעו באורח קשה, שני לוחמים נפצעו באורח בינוני וחמישה לוחמים נוספים נפצעו באורח קל. האירוע מתוחקר. הלוחמים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים, משפחותיהם עודכנו.

5:54: דובר צה״ל: בהמשך להתרעה שהופעלה במרחב נחל עוז לפני זמן קצר, מדובר בזיהוי שווא.

5:26: לאחר כ-100 שעות שקטות, התראות צבע אדום בקיבוץ נחל עוז, עוטף עזה. 

3:42: דיווח פלשתיני: צה"ל תקף במהלך הלילה במחנה הפליטים אל-בורייג'. 

2:51: בית הנבחרים האמריקני הצביע בעד העברת הצעת חוק להטיל סנקציות על בכירים בבית הדין הפלילי הבינלאומי בתגובה לבקשת צו המעצר שהוצאה לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. למרות תמיכת ביידן בישראל לאחר הוצאת הצו, ואמירתו כי אין להשוות בין חמאס לישראל, הסנאט לא צפוי לקבל את הצעת חוק הסנקציות. בית הנבחרים העביר את הצעת החוק בהצבעה של 247 מול 155, כאשר 42 דמוקרטים הצטרפו לרפובליקנים בתמיכה.

עברה הצעת חוק להטיל סנקציות על בכירים בבית הדין הפלילי הבינלאומי, צילום: רויטרס

00:14: אזעקות במלכיה, אזור הגליל העליון.

23:15: מקור מצרי בכיר אומר כי מחר יתקיים מפגש בין בכירים ביטחוניים מצרים לעמיתיהם הקטארים והאמריקנים בדוחא כדי לדון במנגנונים לחידוש המשא ומתן על רגיעה בעזה. (שחר קליימן)

23:00: אחרי יותר מ-48 שעות: הושגה שליטה על האש בכלל המוקדים. (עידן אבני)

שריפה באזור קריית שמונה, צילום: אייל מרגולין - ג'יני

22:56: ראש ממשלת המעבר בלבנון מכחיש שבביירות התקבלו אזהרות מדיפלומטים לגבי מתקפה ישראלית קרובה (שחר קליימן)

22:53: סלובניה אישרו את ההכרה במדינה פלשתינית.

22:49: בלבנון מדווחים על תקיפה של כטב"מ ישראל בפאתי הכפרים יאטר וזבקין באזור צור שבדרום המדינה. (שחר קליימן)

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר