מופרך: אימון בתרחיש 7.10 סומך על פת"ח שיעצור את חמאס 

תרגיל אוגדתי הציג תסריט של מחבלים משתוללים ביישובי הר חברון ושל עשרות נרצחים • על פי הנחת העבודה: הפת"ח יסייע לישראל, במקום להצטרף לטבח כמו שקרה בעוטף • ובינתיים: אנשי הרש"פ מתאמנים בפקיסטן על טנקים וטילי נ"ט

הפגנה פלשתינית בחברון. צילום: רויטרס

כוחות הביטחון ערכו בשבוע שעבר תרגיל אוגדתי ביישובי הר חברון, במתווה דומה למה שהתרחש בעוטף עזה ב־7 באוקטובר, כשמאות מחבלים מתפרעים סביב העיר החמאסית חברון. אלא שהתפיסה שהובילו במינהלת התיאום והקישור חברון בתרגיל תופסת למרבה הפליאה את מחבלי הפת"ח כפרטנר בעת האירוע הכאוטי.

התרחיש: 40 נרצחים בבית חגי

התרחיש שאותו תרגלו הכוחות היה נחשב עד 7 באוקטובר על גבול הדמיוני, אך כעת הינו תרחיש סביר בהחלט. בתרגיל הוצג תרחיש במסגרתו מאות מחבלים מסתערים על מספר יישובים בהר חברון.

תיעוד מפעילות צוות הקרב של חטיבה 12 תחת אוגדה 162 // דובר צה"ל

כך דימה התרגיל 700 פורעים פלשתינים בבית חגי שמדליקים צמיגים בוערים סביב היישוב, ועשרות מחבלים שחודרים ליישוב. לפי התרחיש בתרגיל, סיטואציה מעין זו תגבה את חייהם של 40 אזרחים לפחות בבית חגי, לצד שבעה נעדרים. התרחיש גם מדמה אלפי פורעים פלשתינים ביישוב תלם, וגם שם - כמה מחבלים מצליחים לחדור ליישוב, לרצוח 15 אנשים - וביניהם מפקדת גדוד של איסוף קרבי שמוצב במקום. בנוסף מדווח בתרגיל על כמה לוחמים שכביכול נהרגו או נפצעו בפילבוקס, בבית אומר ובמערת המכפלה.

במסגרת תרחיש האימים תורגלו גם אנשי מינהלת התיאום והקישור (מת"ק) של חברון. ממסמך שהגיע לידי "ישראל היום" עולות שאלות קשות, למשל שגם לאחר 7 באוקטובר, בעוד רוב מוחלט של הפלשתינים תמכו בטבח, עדיין ישנה תפיסת ביטחון שסוברת כי מדובר בפרטנרים שעליהם ניתן להסתמך בעת צרה.

הרמטכ״ל ברפיח: ״לפרק את חמאס לחלוטין זו משימה לאומית" // דובר צה"ל

במסגרת התרגיל נטען כי חמאס עומד מאחורי האירוע, מה שסביר בהתחשב בעובדה שמדובר באזור שמאופיין בשליטה חמאסית. אך מייד לאחר מכן נטען כי "בשלב זה הפת"ח משתלבים באירועים בשטח תוך ניסיון לשלוט באירועים". במת"ק הקפידו לציין כי ימשיכו להעביר מסרים להנהגה המקומית "דרך שייח' לא רשמי". עוד טענו במת"ק כי הם יסתמכו בזמן אמת על המנגנונים ש"פרוסים בתוך העיר וברחבי הגזרה, לרבות גם על לבוש אזרחי תוך מתן דגש על מוקדי חיכוך, כדי להכיל את האירועים על אף האתגר והקושי". רק לבסוף, כדי לצאת ידי חובה, נטען כי פעילות המנגנונים תתאפשר "תוך מתן דגש ומעקב כי לא מתבצע 'היפוך קערה' והפניית קני המנגנונים כלפי צה"ל".

מתפ"ש: "טענות מגמתיות"

מניתוח התרגיל עולה כי התפיסה בקרב המת"ק הינה שהמנגנונים הם חלק מהפתרון. כזכור ב־7 באוקטובר חמאס אמנם פתח במתקפה, אבל לאנשיו הצטרפו גם מחבלים נוספים, למשל מהג'יהאד האסלאמי. כמו כן, בהתחשב בכך שהפת"ח הוא ארגון טרור מוצהר, לא ברור כיצד בתרחיש ריאלי אנשיו יעצרו את הטבח ולא יצטרפו אליו בעצמם.

תיעוד מפעילות כוחות הביטחון ברחבי יהודה ושומרון // דובר צה"ל

נושא תמוה נוסף הינו בכך שחרף המתקפה חסרת התקדים על יישובי הר חברון, במת"ק מקפידים לציין שמעבר תרקומיא יישאר פתוח לסחורות. בשנים האחרונות מקפידים כוחות הביטחון "לשמור על מרקם חיים סביר" לאלו שאינם מעורבים בטרור מבין הפלשתינים. אך הדבר מעלה סימני שאלה קשים בנוגע לתפיסת כוחות הביטחון שמתכננים לאפשר המשך מרקם חיים בעוד תושבי יישובים נטבחים.

מדוברות מתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה: "הטענות שהועלו בכתבה מגמתיות ואינן משקפות את המציאות. מערכת הביטחון וצה"ל נערכים למגוון תרחישים במגוון כלים, ואין בכוונתנו לפרט בתקשורת את ההיערכויות האופרטיביות השונות שנעשות בצבא".

הכשרה צבאית בפקיסטן

באתר "הקול היהודי" חשפו בשבוע שעבר כיצד הרשות הפלשתינית ממשיכה במאמציה להקים צבא מיומן. אנשי מנגנונים של הרשות יוצאים לפקיסטן להכשרה צבאית שכוללת אימוני שריון, ארטילריה, צליפה, מקלעים כבדים וצניחה, מה שיכול להועיל להם בעת תרחיש "היפוך קנים". בעוד שבחמאס לא ידעו כיצד לתפעל טנקים ב־7.10, אנשי המנגנונים מקבלים הכשרה להפעיל כלים כבדים.

בתחקיר, שפרסמו "הקול היהודי" ופורום "מאבק על כל דונם", נחשף כי עשרות אנשי מנגנונים יצאו לשנתיים של הכשרה באקדמיה הצבאית בפקיסטן והתאמנו בלוחמת שריון, ירי טילי כתף, ירי במקלעים כבדים, ועוד. את ההכשרה הם מבצעים במדי צבא פקיסטן, אולם במדים הטקסיים שלהם יש תגי "צבא פלשתין".

בצבא הפקיסטני לא הסתירו את מטרות האימונים, וציינו בציוץ בחשבון הרשמי שלהם שבועיים לאחר הטבח בעוטף כי הם לא רק תומכים בפלשתינים במילים אלא גם "מתאמנים ומתכוננים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר