סרטון ההמרדה. אופיר לוזון מערער על הדחתו. צילום: ללא

יומיים אחרי שנחקר באזהרה: נחשפה זהותו של החשוד בפרסום סרטון ההמרדה

אופיר לוזון מהרצליה הוא החשוד בפרסום הסרטון שיצא נגד הרמטכ"ל ושר הביטחון • על פי החשד, לוזון פרסם בעבר פוסטים התומכים ברפורמה המשפטית, וכאלה המתנגדים להפגנות נגד הממשלה • סנגורו: "קשה לקבל את כל ההשמצות המופנות כלפיו עת שסיכון את חייו כדי להגן על חייהם של אותם אלו המשמיצים אותו כיום"

יומיים אחרי שנחקר באזהרה במצ"ח, הותר היום (שלישי) לפרסום זהותו של האיש שקרא להישמע רק לראש הממשלה נתניהו. האדם, שכאמור הופיע בסרטון רעול פנים וכשהוא לבוש במדי צבא ואוחז בנשק, הוא אופיר לוזון מהרצליה.

״לא נקשיב לשר הביטחון ולא לרמטכ״ל״: סרטון ההמרדה ששיתף יאיר נתניהו// השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

סנגורו של לוזון, עו״ד שי גלילי, מסר: "מרשי שוחרר כאמור לביתו, ללא תנאים מגבילים - ואין בדבר כל תימה, הואיל ותוכן דבריו בסרטון המדובר, לא הכליל כל קריאה לסרבנות אלא דווקא קריאה להקפדה ולציות להוראות החוק". (קרי: להוראות חוק יסוד: הצבא - שלפיהן, הממשלה היא הסמכות העליונה בעניין הצבא, ומקום שתתקיים עתידית מחלוקת פנימית בין הממשלה לשר הביטחון, כי אז על חיילי צה"ל לציית להוראות הממשלה בלבד).

"קשה לקבל את ההשמצות"

"בשלב זה מרשי, לאחר שירות של שמונה חודשי מילואים ברציפות בהיותו לוחם, מנסה להתאושש כלכלית ואף נפשית, מהנזקים שנגרמו לעסקו, שקרס בינתיים עת ששירת במילואים, ומהנזקים שהוסבו למשפחתו ולחמשת ילדיו," הוסיף עו"ד גלילי. "קשה לקבל את כל ההשמצות המופנות כלפיו עת שסיכון, וכמעט הקריב, את חייו כדי להגן על חייהם של אותם אלו המשמיצים אותו כיום ברשתות החברתיות".

אופיר לוזון, צילום: רשתות חברתיות

לוזון פרסם לפני הסרטון מספר פוסטים החושפים את עמודותיו הפוליטיות. כך למשל אחרי ששר הביטחון גלנט הצהיר כי ישראל לא צריכה להישאר בעזה לאחר המלחמה, הוא כתב לצד תמונת גלנט: "אתה לא שר הביטחון שלי. לך, ומהר. בוגד".

על פוסט שקרא להקדמת הבחירות הוא כתב: " לא יכול להתאפק. לכל אנשי השמאל שיוצאים לרחובות ושורפים את המדינה שאנחנו נלחמים עליה וקוברים את החברים שלנו, יש לי משהו להגיד לכם: אתם בסוף תקרעו את החבל, תגיעו לנקודת האל חזור שבה לא נוכל לשתוק. עם כל הכבוד ללוחמי יום כיפור ושאר הפנסיונרים שמפגינים, אתם בסוף תפגשו אותנו. אותנו החיילים הפצועים בראש, בגוף ובנפש, אותנו אנשי המילואים שנשרפים כשאנחנו רואים מה אתם עושים, אותנו המזרחים הדפוקים בראש, אותנו האסירים לשעבר, אותנו ילדי השכונות הבעייתיים, אותנו הפועלים השחורים, אותנו המתוסכלים ממערכת המשפט. ואז מה? מספיק לקרוע את המדינה, הרסתם אותנו".

שלט של המשטרה הצבאית בקריה בתל אביב, צילום: יהושע יוסף

שלשום צה"ל איתר את לוזון והעביר את פרטיו למשטרה הצבאית החוקרת, שפתחה בבדיקה האם הוא האדם שמתועד בסרטון. כמו כן, היא צפויה לזמן אותו לחקירה. לפי ההערכה הסרטון צולם במבנה בעזה, עליו רוססו כתובות גרפיטי של תנועת "כך" וכן הכתובת "כהנא". בין היתר הצהיר בסרטון כי לא יעניק את המפתחות לרצועה לרש"פ, לחמאס, לפת"ח או לכל גורם ערבי אחר.

בנאומו בסרטון, לפי החשד, קרא לוזון לשר הביטחון יואב גלנט להתפטר. "אתה לא יכול להיות שר ביטחון", אמר. "אתה לא יכול לנצח את המלחמה. אתה לא יכול לפקד עלינו. והנה אני מודיע לך - אם אנחנו לא נלך עד הניצחון, מאה אלף חיילי מילואים יישארו על הגדר. נקרא לתושבי מדינת ישראל להגיע לעזה תחת אבטחה של הצבא שלנו. אנחנו נקשיב למנהיג אחד. זה לא שר הביטחון, זה לא הרמטכ"ל - זה רק לראש הממשלה".

ההפגנה בקפלן, צילום: נדב אליהו

לשכת ראש הממשלה הגיבה השבוע על הסרטון, וקישרה בין ההמרדה לתופעת הסרבנות שהתעוררה במסגרת המחאה נגד הרפורמה המשפטית. "ראש הממשלה הזהיר פעמים רבות מפני הסכנות שבתופעת הסרבנות והגישה המתירנית כלפיה", כך לשון תגובת לשכת נתניהו. "ראש הממשלה עקבי בעמדתו זו, הוא דוחה על הסף כל גילוי של סרבנות מצד כלשהו, ומצפה מכל המערכות לטפל בהם באופן שוויוני".

גם דובר צה"ל הגיב על הסרטון ואמר כי "ההתנהגות המתועדת בסרטון היא הפרה חמורה של פקודות צה"ל וערכי צה"ל, ומהווה חשד לעבירות פליליות. בגין האירוע הורתה הפרקליטה הצבאית הראשית על פתיחת חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת. במקביל לחקירה, לנוכח חומרת האירוע, הרמטכ"ל הנחה על קיום שיח פיקודי מיידי בכל הרמות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו