הלילה: ישראלים הציתו משאית ותקפו כוח צה"ל | כך יצאה משליטה המחאה נגד העברת הסיוע

בין הגבול עם ירדן לגבול עם רצועת עזה מפרידים פחות מ־100 ק"מ, אבל נהגי המשאיות שמעבירות סיוע הומניטרי גילו שהמרחק הזה הוכפל בעבורם • למרות שגם הארגונים הקוראים לשחרור החטופים ומנהלים קרב נגד הסיוע מתנגדים למתפרעים האלימים, המשאיות נאלצות לנוע בליווי משטרתי ובצירים משתנים, חלקם דרך יו"ש, ערד או דרך ירושלים - כדי להתחמק • הלילה: ישראלים הציתו משאית בסמוך לכוכב השחר ותקפו כוח צה"ל שהגיע למקום • ארגון "צו 9": "מעשי הוונדליזם לא עולים בקנה אחד עם ערכי התנועה"

כוחות מג"ב משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות כדי לאפשר את כניסת משאיות הסיוע // TPS

הסלמה בהתקפה על משאיות הסיוע: במהלך הלילה (שישי) הוצתה משאיות ליד כוכב השחר על ידי ישראלים. הנהג הותקף וכך גם כוח צה"ל שהגיע למקום, שני קצינים וחייל נפצעו באורח קל. האירוע מהווה אסקלציה נוספת במה שהתחיל כמחאה - והידרדר למעשי אלימות נגד שיירות הסיוע שנכנסות לרצועה בהתאם להחלטת הממשלה.

הסיבה? ניסיון למנוע את העברת הסיוע ההומינטרי לעזה. גם בהתיישבות גינו את המעשים, וראש מועצת בנימין ויו"ר יש"ע אמר כי "אין שום מקום לאזרח לקחת את החוק לידיים ולנהוג באלימות. הצבא וההתיישבות לובשים את אותם המדים ופועלים במשותף. שום ארוע מגונה לא יפגע בקשר הקרוב עם כוחות הבטחון שרבים מהם אלו תושבינו." 

מאחורי הקלעים של המסע ההומניטרי

"התראת חירום", קיבלו פעילי חסימת המשאיות ההומניטריות הודעה דרמטית. "שתי שיירות של משאיות לחמאס מתוכננות לצאת היום ונמצאות כבר בשלב העמסת הציוד. במחסום תרקומיא יש כ־30 משאיות, ובמעבר אלנבי 150 משאיות. מתארגנת חסימה, תגיעו".

בתוך דקות התגייסו המוחים. חלקם דהרו למחסום, אחרים התנדבו לעדכן על התקדמות המשאיות. פחות מעשרים דקות לאחר ההתראה הראשונית כבר היו פעילים ראשונים בשטח. "אתם הכוח הפורץ. תישארו שם באזור כדי שאנשים שבדרך יראו אתכם ויצטרפו", הורו להם מנהיגי המחאה. הפעילים שלחו סרטון מתוך מתחם ההעמסה - "המשאית שעמוסה בשקים לבנים זו משאית סיוע ודאית", ועודדו עוד פעילים להגיע כמה שיותר מהר.

עם דגל ישראל. חוסמים משאיות במעבר כרם שלום, צילום: אי.פי

מדובר באחת הסוגיות המדיניות המאתגרות ביותר שעומדות בפני ממשלת ישראל. מצד אחד עומדות מדינות העולם על רגליהן האחוריות ודורשות להכניס סיוע הומניטרי לרצועת עזה. מצד שני נמצאים פעילי ימין שטוענים שמדובר בסיוע ישיר לחמאס, ומבהירים כי יעצרו את המשאיות בכל דרך.

השבוע עלתה המחאה מדרגה, תוך חציית קווים אדומים שאף גררו גינויים בימין. בתחילת השבוע תועדו פעילים משליכים אוכל וציוד על הכביש, דורכים ורומסים אותם ברגליהם. ביום רביעי חשדו מוחים במשאית בצומת גבעת אסף ובלמו אותה באמצעות צמיגים בוערים. בשיא ההתפרעות אף יידה אחד המוחים אבן לראשו של נהג המשאית. רק לאחר מכן התברר שלא מדובר במשאית סיוע אלא במשאית מסחר פלשתינית רגילה.

פעילי צו 9 חוסמים את העברת הסיוע ההומניטרי בתרקומיא, צילום: תנועת צו 9

מה שהחל כצבר של הפגנות מטעם ארגון "צו 9", בעיקר בנמל אשדוד ובמעבר ארז, הפך בשבוע האחרון לכאוס של ממש. פעם אחר פעם גינה ארגון "צו 9" את האלימות ואת הוונדליזם, אנשיו אמרו כי מדובר ב"מעשים שאינם עולים בקנה אחד עם ערכי התנועה", אך ללא הועיל. ביום חמישי הודיעו כי הם משעים את ההפגנות לכמה ימים, אך הצהרות לחוד ומציאות לחוד. פעילים נלהבים, שאינם סרים למרותם, המשיכו לבלום מעבר של משאיות, שנחשדו ככאלו שנמצאות בדרכן לרצועה.

המחאה הספונטנית, שמתרחשת בנקודות כמעט אקראיות לאורך מסלול נסיעתן של המשאיות, הופכת את המשימה של העברת הסיוע ההומניטרי למאתגרת במיוחד עבור כוחות הביטחון. גורמים במערכת הביטחון ובמשטרה חשפו בשיחה עם "ישראל היום" כיצד מתנהל המעבר של מאות משאיות שעליהן ציוד הומניטרי, מהגבול עם ירדן, דרך יהודה ושומרון, ירושלים, או דרך אזורים דרומיים יותר דוגמת ערד. תחבולות, מניפולציות ואבטחה מאסיבית לצד מתן אפשרות לחסימה לצורך הפגנה, כל עוד הדברים אינם יוצאים מכלל שליטה.

מעבר אלנבי, צילום: אורן בן חקון

התגנבות יחידים

המשאיות נכנסות למדינת ישראל לרוב דרך שני מעברי גבול מרכזיים - מעבר אלנבי הסמוך ליריחו, ומעבר נהר הירדן, הסמוך לבית שאן. לאחר בידוק מצטרפים למשאיות לוחמי היחידה הטקטית של מג"ב, יחידת מבצעים מיוחדים אשר מתמחה בין היתר בטיפול בהפרות סדר.

השיירות הגדולות, שכוללות לא מעט משאיות, נעות בצירים משתנים, חלקם דרך יהודה ושומרון, חלקם באזורים דרומיים דוגמת ערד, או בצפוניים דוגמת ירושלים. כוחות הביטחון הבינו כי המוחים שמו לעצמם יעד לחסום את המשאיות בכל דרך, כולל הנחת סלעים על הכביש ליד ערד לפני כשבוע, ועל כן מנסים לייצר מניפולציות ותחבולות שונות על מנת שהמשאיות יוכלו לעבור בבטחה. בחלק מהמקרים אף נחסמים כבישים על ידי צה"ל כדי למנוע מעבר של פעילים לתוואי של המשאיות.

מעבר ארז, צילום: אי.פי.אי

מולם, הפעילים נעזרים בקבוצות ווטסאפ על מנת לייצר תמונת מודיעין. תושבים במסלול המשאיות, החל מהבקעה ועד עוטף עזה, מדווחים בזמן אמת על משאיות שיוצאות לדרך בהיקף חריג, ומקפיצים את המוחים לצומת מרכזי שבו יבלמו אותן. "איפה המשאיות עכשיו, ללכת לצומת לכיש?", שאל אחד הפעילים את חבריו. "מי שקרוב לתרקומיא זה הכי עדיף", השיבו לו. אחרים ארבו למשאית בצומת לכיש ועצרו אותה. תעודות המשלוח נבדקו, ורק לאחר מכן אושר לנהג הישראלי להמשיך בדרכו.

נתיב העברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, צילום: אי.אף.פי

במערכת הביטחון מנסים גם להוציא משאיות יחידות שמשתלבות בתנועה, במקום בשיירה, כך שלא ייתפסו על ידי הפעילים. עם זאת, המוחים היו מוכנים לכך והחלו לתשאל משאית־משאית באזורים שבהם עובר הסיוע ההומניטרי.

אחד היעדים הבולטים לחסימות של הפעילים הוא מחסום תרקומיא, המחסום הגדול ביותר בין יו"ש לישראל, שבו מועברות סחורות ענק. כמה פעמים בשבוע האחרון הפך המקום לזירת הפגנה, עם ניידות משטרה רבות, פעילי שמאל שמנסים לתעד את המוחים ולבלום אותם, וכתבים מערוצים בינלאומיים שמתעדים את המהומה.

הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה, צילום: רויטרס

מדובר באירוע רגיש ביותר, ועל כן השוטרים נמצאים במלכוד מסוים. הם מאפשרים חסימה של הכביש לצורך מחאה, אך לא ונדליזם ואלימות. אך מדובר בחלק מהמקרים בתיאוריה בלבד, מכיוון שמחאות שהחלו בשקט בשבוע האחרון הפכו בתוך זמן קצר לאירוע של ונדליזם קשה כולל שריפת משאית באחת המקרים.

גורם שעוסק בנושא אמר ל"ישראל היום" כי חרף ההצהרות מצד הממשלה שמשאיות הסיוע ההומניטרי יעברו לעזה, לא בטוח שהיא עושה די. "אני לא בטוח עד כמה השר שאחראי על האבטחה שלהן מתאמץ לאבטח אותן".

חסימת מעבר כרם שלום למשאיות סיוע הומניטרי, צילום: דוברות צו 9

מי שמנצל בינתיים את המהומה הם אנשי שמאל שמתעדים את האירועים ומעבירים את התמונות לעולם. כך, השבוע בתרקומיא היו אלו פעילי שמאל שתיעדו את המוחים מפילים שקים וארגזים ממשאית ורומסים אותם.

על אף ההד התקשורתי המאסיבי שמתלווה לחסימות הגדולות, נראה כי רוב המשאיות מצליחות להגיע ליעדן. אחרי מסע, שלעיתים אורך יותר מ־200 קילומטרים, בשל העיקוף שהן עושות כדי להימנע מחסימות, מגיעות המשאיות לכניסה לעזה, ומשם אל תוך הרצועה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר