גלנט: "לא אסכים לשלטון צבאי ישראלי בעזה"; נתניהו השיב: "לא מוכן להחליף חמאסטאן בפתחסטאן"

בנאום דרמטי פנה שר הביטחון לראש הממשלה ודרש "תכריז שלא נשלוט אזרחית בעזה" • "מתפתחת מגמה המקדמת ממשל צבאי ואזרחי בעזה - זה מסוכן לנו" • שר התקשורת קרעי רמז בתגובה שיש להדיח את גלנט: "אפשר לסדר את זה" • גנץ גיבה: "אומר דברי אמת"

גלנט לנתניהו: "תכריז שלא נשלוט אזרחית בעזה"

שר הביטחון יואב גלנט נשא הערב (רביעי) נאום דרמטי בו הוא דורש מראש הממשלה נתניהו להכריז שמדינת ישראל לא תשלוט בעזה ותמנה גורם פלשתיני לא עוין שישלוט ברצועה, לצד תמיכה בינלאומית.

גלנט לנתניהו: "תכריז שלא נשלוט אזרחית בעזה", צילום: יוסי זליגר

עם פתיחת נאומו התייחס גלנט ליחסים עם ארה"ב ואמר: "אלפי משפחות הצטרפו למעגל השכול. גם במלחמה הזו אנו נעזרים בארה"ב. הקשר עם אמריקה הוא יציב. יש חילוקי דעות אך ארה"ב הייתה הראשונה להתייצב לצדנו והיא ממשיכה לעמוד לצדנו גם כעת". 

פעילות כוחות צה"ל במזרח רפיח, צילום: דובר צה"ל

בהמשך התייחס למצב הלחימה בעזה: "הישגי צה"ל גדולים למרות הכישלון ב-7 באוקטובר. לצערי בדרך להישגים שילמנו מחיר כואב של אובדן חיי לוחמים. חמאס אינו מתפקד כארגון צבאי, רוב גדודיו הושמדו. צה"ל פועל ברפיח כדי להשמיד את הגדודים האחרונים של חמאס ולהשיב את החטופים". 

לקראת סוף נאומו הטיל שר הביטחון פצצה פוליטית בקשר לעמדתו בסוגיית "היום שאחרי", תוך שהוא פונה לראש הממשלה נתניהו ודורש ממנו להימנע מהקמת שלטון ישראלי בתוך רצועת עזה: "עלינו לחסל את יכולתנו הצבאית של חמאס ולבסס גורם אחר שישלוט בעזה. שלטון צבאי יפחית את הלחץ על חמאס. שלטון פלשתיני לא עוין בעזה - אינטרס ישראלי. ממשל צבאי ישראלי בעזה יהפוך להיות המאמץ הצבאי הראשי של ישראל שיעלה בקורבנות רבים, יביא למחיר כלכלי כבד ויגיע על חשבון הזירות האחרות. לא אסכים לשלטון צבאי ישראלי בעזה". 

נאום דרמטי, נתניהו עם גלנט, צילום: חיים גולדברג/פלאש90

"אני קורא לראש הממשלה להכריז שישראל לא תשלוט אזרחית בעזה ולקדם אלטרנטיבה שלטונית לחמאס בעזה. זו חובתנו, לטובת עתיד המדינה - עלינו להעדיף את טובת המדינה על פני שיקולים אישיים. העם נושא אלינו עיניים וקורא לנו לקבל החלטות נכונות".

נתניהו: "לא מוכן להחליף חמאסטאן בפתחסטאן"

ראש הממשלה נתניהו הגיב לדבריו של גלנט לאחר שעה קלה מלשכתו ואמר: ״אני לא מוכן להחליף חמסטאן בפתחסטאן. התנאי הראשון ליום שאחרי הוא לחסל את החמאס ולעשות את זה בלי תירוצים״. 

נתניהו: ״אני לא מוכן להחליף חמסטאן בפתסטאן"

יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ גיבה את דברי גלנט וכתב: ״שר הביטחון אומר דברי אמת - אחריותה של הנהגה היא לעשות את הדבר הנכון עבור המדינה, בכל מחיר.״

קרעי רומז להדחה?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר מיהר להגיב לדבריו גלנט ואמר: "מבחינתו של גלנט, אין הבדל בין אם בעזה ישלטו חיילי צה"ל, לבין אם ישלטו בה מרצחי החמאס. זו מהות הקונספציה של שר ביטחון שכשל בשבעה באוקטובר, וממשיך להיכשל גם עכשיו. שר ביטחון כזה חייב להיות מוחלף כדי להשיג את יעדי המלחמה".

שר התקשורת שלמה קרעי הצטרף לביקורת על גלנט ואף רמז על כך שיש להחליפו: "קצת צניעות משר הבטחון כלפי אלו שהזהירו כל השנים מתפיסת העולם השגויה שלו ושל חבריו. בדבר אחד אני יכול להסכים איתו: כל עוד הוא שר הבטחון, שלטון צבאי הוא בהחלט אפשרות גרועה. אפשר לסדר את זה". 

"אפשר לסדר את זה", השר שלמה קרעי, צילום: חיים גולדברגפלאש90

השרה סטרוק הוסיפה: "אם שר הבטחון מתכנן לתת את עזה לשלטון הרשות הפלשתינית, זו שמעודדת ומתקצבת טרור, שאף אחד מראשיה לא גינה את הטבח, שמנהלת בימים אלה שיחות-תיאום עם חמאס בסין וברוסיה, שיוזמת מהלכים בזירה הבינלאומית נגד חיילינו - שיתייצב באומץ מול משפחות חללי צה"ל ויגיד להן שבשביל זה נפלו היקירים שלהם". 

"רק לחץ יביא חטופים"

בנוגע לשאלת "ישראל היום" על הניסיונות להשבת החטופים שעלו בחודשים האחרונים בתוהו ענה גלנט: "אין יום שאני לא עוסק בנושא החטופים בדיונים, בהערכת מצב, בשיח עם המשפחות ובמודיעין. זו אחת ממטרות המלחמה ששמנו לנגד עיננו. אני חושב שהשילוב של לחץ צבאי והרצון להגיע לפתרון זכה להזדמנויות ואני חושב שבשבועות הקרובים נגיע לפתרונות".

גלנט לשאלת "ישראל היום": "רק לחץ ישיב את החטופים"

עוד הוסיף: "הסיכוי להביא חטופים נמצא קודם כל בלחץ - חמאס לא מבינים משהו אחר. רק בעזרת לחץ צבאי ולחצים נוספים הבאנו 110 חטופים ונמשיך להביא את שאר החטופים. יש גורמים שלוחצים על חמאס". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר