ביישובי קו התפר חוששים: "מחבלים עלולים לחדור ליישובים עם מצנחי רחיפה"

חברי מאות כיתות כוננות מתריעים: "מחבל יכול להמריא במצנח ממונע מקלקיליה ולנחות בתוך דקות בצור יגאל או בכפר סבא" • "זו סכנה ברורה ומיידית"

מחבלחודר לישראל מעזה על מצנח רחיפה . צילום: רונן אביסרור

פורום כיתות הכוננות מזהיר מתרחיש של חדירת מחבלים במצנח ממונע, כפי שאירע ב־7 באוקטובר - אך הפעם לקו התפר בשרון. "מחבלים יכולים לחדור בדרך האוויר מג'נין, מטולכרם ומקלקיליה אל יישובי קו התפר ולערים הסמוכות בתוך דקות", אומרים בפורום "הנני", המאגד את כיתות הכוננות, ודורשים: "חייבים להיערך מיידית".

במתקפת חמאס על יישובי עוטף עזה ב־7 באוקטובר חדרו חלק מהמחבלים באמצעות מצנחים ממונעים. עתה אומרים בפורום כיתות הכוננות כי הקונספציה שלפיה גדר או מחסום יכולים לבלום חדירת מחבלים קרסה, וכי הלקחים ותפיסת האיומים לא הופקו מאז.

דיווח פלשתיני: פעילות צה"ל במחנה ג'נין, חילופי אש במקום

לדברי שרון תורג'מן, יו"ר פורום "הנני" המאגד יותר מ־360 כיתות כוננות עם אלפי מתנדבים ברחבי הארץ, "מחבל יכול להמריא במצנח ממונע מקלקיליה ולנחות בתוך דקות בצור יגאל או בכפר סבא. אותו דבר יכול להתרחש גם בחדירה מטולכרם לבת חפר ולנתניה, או מג'נין ליישובים הסמוכים. חייבים להחליף דיסקט באופן מיידי ולהיערך לחדירה מאוישת כזו, או של כטב"מים שנושאים חומרי נפץ".

מכ"מים כבר הותקנו

כלקח ממתקפת חמאס ב־7 באוקטובר, כפי שפורסם לפני שבועיים ב"ישראל היום", רשויות בשרון שממוקמות על קו התפר החלו להתקין מערכות מכ"ם אשר מתריעות על חדירת מחבלים. היישוב הראשון שבו הותקנה המערכת הוא קדימה־צורן, הסמוך לטולכרם.

מטרת מערכת המכ"ם האזרחית היא להתריע ולהודיע לאגף הביטחון ולמוקד היישובי על מחבלים, כשהם מתקרבים לגבולות היישוב. בקדימה־צורן הוצבה המערכת בצידה המזרחי של המועצה, לכיוון הכפרים הפלשתיניים.

בימים אלה מגבש פורום "הנני" - השוקד על השלמת ההצטיידות, האימונים והסדרת פעילות כיתות הכוננות מול גורמי הביטחון - מסמך מפורט שיוגש לגורמי הביטחון, ובו הצעות אופרטיביות להגברת ההיערכות של הכיתות לשלל האיומים שעלולים לסכן את יישובי קו התפר ואת הערים בקרבתו.

כוח צה"ל בפעילות באזור טולכרם, צילום: דובר צה"ל

תורג'מן מזהיר: "כיום ברור לחלוטין שלא מדובר רק בסכנה לחדירת מחבלים מהיבשה לשטחנו, אלא גם בדרך האוויר - באמצעים זולים ופשוטים כמו מצנחים ממונעים או בהחדרת כטב"מים ורחפני נפץ".

"זו סכנה ברורה ומיידית", המשיך תורג'מן. "חייבים לצייד גם את כיתות הכוננות בציוד מתאים להתמודדות מול האיומים הללו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר